• Icilla

Jag drömmer om att bli författare! Alla tips välkomnas!

Jag har en dröm om att en dag få ge ut en bok som jag själv har skrivit! Problemet är att jag inte riktigt vet var och hur jag ska börja. Jag älskar att skriva - den biten är det inget problem med. Däremot förstår jag inte hur man ska få ihop det tidsmässigt. Jag jobbar heltid och har ett, i periodvis, stressigt jobb där det blir lätt att man jobbar över. Vi har dessutom precis köpt hus och mycket tid går åt till att fixa med huset. Har inga barn än men min förhoppning är att bli gravid under 2012. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag lätt tagit tjänstledigt ett halvår för att komma igång med min bok, men dessvärre har jag inte den möjligheten. Ska jag lyckas knåpa ihop en bok (genre kriminalroman) känner jag att jag måste "leva med min bok" 24/7. Jag började att skriva under en semester för ett antal år sedan. Min sambo höll på att bli galen på mig, eftersom jag bara skrev och inte umgicks så mycket med honom. :)

Skriver mycket i jobbet (varierande texter - allt från mejl till projektplaner). När jag var yngre skrev jag mycket dikter. Skulle nog kunna krafsa ihop till en dikt-/poesibok, men vet inte om det riktigt är det jag vill. Har precis prövat mina vingar när jag skickade in en novell till en novelltävling.

Så, en liten problematik till... när man som jag vill skriva en kriminalroman måste man ju ha hjälp av exempelvis kriminialtekniker etc. för att boken ska bli verklighetstrogen. Innan jag vågar ta en sån kontakt vill jag naturligtvis känna att jag "har något" annars lär det lätt bli pinsamt...Tungan ute

Ja, tveka inte! Alla erfarenheter och tips välkomnas! Tack!        

• Svar på tråden Jag drömmer om att bli författare! Alla tips välkomnas!
  • hjert

Hej, jag har samma dröm som du (fast jag vill skriva fackböcker), jag har startat en blogg för att förhoppningsvis kunna hitta andra i samma situation och hjälpa o stötta varandra, kika gärna in hos mig http://printingdown.wordpress.com/

• True

hej älskade författare

jag har lyckats få loss lite tid och är hellycklig

satsa på att få tid! ge järnet!!!!!!!! 

• Icilla
    True skrev 2013-02-04 19:57:18 följande:
    hej älskade författare

jag har lyckats få loss lite tid och är hellycklig

satsa på att få tid! ge järnet!!!!!!!! 

Låter underbart! Jag kan få loss några timmar/v än så länge. I mitt fall handlar det nog just nu om diciplin och en rädsla för att det ska bli hattigt och spretigt eftersom jag inte kommer att kunna leva med min bok 24/7. I magen frodas en bebis. Föreställer mig att jag ska skriva som attan när ungen sover så småningom. Haha! Tack för din inspiration!
  • True

bra där, man får hitta sin tid. när jag pluggade så offrade jag en heldag efter varje tenta :)

• M C

Tid är inte allt, man måste inte sitta jämt för att få till det. Man måste bara ha stenkoll på var man är i boken.
    Ett utförligt synopsis hjälper till med det - Nesbö skriver tiosidors innan han knackar ner boken.
    Men jag sitter på morgonen innan alla andra är vaken och på kvällen när de andra sover. Det behövs bara en eller två timmar om dagen.

Det underlättar om man har någon att fråga. Kolla med människorna i "vi som söker polishögskolan"-tråden, de kanske har lite koll. Eller starta en tråd på flashback, där kryllar det av människor som vill hjälpa till (aka ha rätt och mästra andra).

Var beredd på att ni inte kommer ha tid alls när man har småbarn. Okej första halvåret eller så om man har nattsovande barn, annars inte. Man är rätt trött i början.

Jag har alltså inte fått något utgivet än, men skriver som tusan gör jag.      

Undo these cuffs and I'll show you
  • True
    M C skrev 2013-02-05 12:56:08 följande:
    Tid är inte allt, man måste inte sitta jämt för att få till det. Man måste bara ha stenkoll på var man är i boken.
    Ett utförligt synopsis hjälper till med det - Nesbö skriver tiosidors innan han knackar ner boken.
    Men jag sitter på morgonen innan alla andra är vaken och på kvällen när de andra sover. Det behövs bara en eller två timmar om dagen.

Det underlättar om man har någon att fråga. Kolla med människorna i "vi som söker polishögskolan"-tråden, de kanske har lite koll. Eller starta en tråd på flashback, där kryllar det av människor som vill hjälpa till (aka ha rätt och mästra andra).

Var beredd på att ni inte kommer ha tid alls när man har småbarn. Okej första halvåret eller så om man har nattsovande barn, annars inte. Man är rätt trött i början.

Jag har alltså inte fått något utgivet än, men skriver som tusan gör jag.      

heja heja! ge järnet! :)
  • M C
    True skrev 2013-02-05 22:00:39 följande:
    heja heja! ge järnet! :)
    Tack!
    Ja, inte är det inspiration, tid eller produktion som saknas för mig, det är en FÖRLÄGGARE!!!

*skriker och stampar lite argt i marken* 
    Jag höll nästan på att sluta när jag läste oddsen för att det ska gå bra. Men jag tänker inte ge upp direkt, måste ju prova alla förlag först.
    MEN det kostar röv att skicka in en bok eller fem, bara portot tar fan knäcken på mig!
    Idag, 470 balobas. I porto. *pust*
    Bättre att bo i 08, då kan man åka dit och lämna in. Utskriften kostar naturligtvis, men där ska man inte betala mer än 50 öre sidan, över det är man grundlurad.

Tips: skriv som de vill ha det från början, då får man bättre uppfattning om kapitelindelning, antal sidor och hur boken flyter direkt.
    1,5 rader, stlk 12 i nån enkel stil, breda marginaler överallt, sidnumrering.

Jaaa, jag vet att det måste finnas en bok att skicka in först, men ändå. Jag är liksom lite matt just idag.         
  • vis
    M C skrev 2013-02-05 22:07:38 följande:
    Tack!
    Ja, inte är det inspiration, tid eller produktion som saknas för mig, det är en FÖRLÄGGARE!!!

*skriker och stampar lite argt i marken* 
    Jag höll nästan på att sluta när jag läste oddsen för att det ska gå bra. Men jag tänker inte ge upp direkt, måste ju prova alla förlag först.
    MEN det kostar röv att skicka in en bok eller fem, bara portot tar fan knäcken på mig!
    Idag, 470 balobas. I porto. *pust*
    Bättre att bo i 08, då kan man åka dit och lämna in. Utskriften kostar naturligtvis, men där ska man inte betala mer än 50 öre sidan, över det är man grundlurad.

Tips: skriv som de vill ha det från början, då får man bättre uppfattning om kapitelindelning, antal sidor och hur boken flyter direkt.
    1,5 rader, stlk 12 i nån enkel stil, breda marginaler överallt, sidnumrering.

Jaaa, jag vet att det måste finnas en bok att skicka in först, men ändå. Jag är liksom lite matt just idag.         
    Vad skriver du om? :)
  • M C
    vis skrev 2013-02-05 22:11:24 följande:
    Vad skriver du om? :)

Hmm.
    Inte kriminalromaner direkt, men det är spännande. Inte 50 shades, men det är sex. Inte nora Roberts, men det är om relationer. Jag berättar historier om sådant som jag själv vill läsa.
  • Clotilda

Vi skulle alla vilja ha oändligt med tid att lägga ner på skrivandet, men vill man får man arbeta utefter sina förutsättningar. Börja med att planera. Ett utförligt synopsis, detaljerade personporträtt och planering scen för scen upplever jag viktigast för att producera. Att i princip ha boken klar när man börjar skriva. Boken är bara toppen av isberget, det under är bakgrundsarbetet.

Egentligen handlar det väl om att hitta det bästa sättet att kombinera
    1) Sina bästa förutsättningar för att skriva (vad man behöver, när man arbetar mest effektivt, fysisk plats etc)
    Med
    2) Sina faktiska förutsättningar (heltidsjobb, hus, eventuella barn)

Svar på tråden Jag drömmer om att bli författare! Alla tips välkomnas!