• fibbe

Stort SF-mått på första mätning,brukar det jämna ut sig?

Minns inte vilka siffror exakt,men var ju mellan två linjer,och en tredje linje i mitten var ju normal kurva (ja,ni vet hur det ser ut,,,) och jag låg strax under översta linjen. Mao så låg det innom där det ska ligga,men ändock ganska stort. Är första mätningen jag gjorde.

Bör jag vara orolig? BM sa att dte brukar jämna ut sig,men det är första barnet för oss så man har ju många tankar och funderingar,och är orolig över allt och inget... Skäms Bm sa att dte kan bero på mycket fostervatten om det forstätter bla,vad har det för inverkan på bebis/graviditeten?

• Svar på tråden Stort SF-mått på första mätning,brukar det jämna ut sig?
  • Blaha

Det är nog ingen fara.

Med mitt senaste barn hade jag vissa gånger för högt mått, andra gånger för litet. Fick gå på tillväxtul. men allt såg bra ut. Hon föddes i v.38 och var helt normalviktig.

• Mercurialis

Under båda mina graviditeter har SF-måttet följt sin egen kurva. När jag väntade första barnet låg den kurvan över den översta kurvan, i diagrammet där BM förde in mina resultat. När jag väntade andra barnet, låg min SF-kurva mellan den översta kurvan och mittenkurvan.

Under båda graviditeterna spekulerades det kring om jag hade mycket fostervatten. I första gravideten hann fostervattensmängden inte uppskattas innan jag fick vattenavgång i 33:e veckan. I andra graviditeten var det tal om vid något UL att det fanns mer fostervatten än normalt men vid genomgången efter kejsarsnittet sade läkaren att mängden fostervatten hade varit normal. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Agpreg96

Jag låg på 27 cm, vilket är nästan exakt över översta kurvan. Jag är i v 26 och BM sa att det var normalt för man har fortfarande fettlager osv, allt är inte bebisen såhär tidigt :)

• tomsfru

var hos bm igår o mätte första gången o hon sa bara att oavsett vart första mätningen låg i förhållande till kurvorna så var huvudsaken att det höll sig efter samma kurva och skulle det ha legat långt över den översta hade man bara gjort ett tu för att kontrollera, inget konstigt. hon sa att vart resultaten hamnar har o göra med hur du själv ser ut (längd, vikt) lika mycket som hur stor magen är, samt om magen är mjukare eller hårdare.... så jag tror att ligger du inte över översta kurvan och följer din ska det inte vara någon fara. annars hade din bm sagt något också

• fibbe

Ja,jag hoppas att det inte är någon fara.... Läste att det kan bero på för mycket fostervatten,som i sin tur kan led till för tidig förlossning.... Vart genast orolig då jag själv var påväg att födas i v 29.....

• Zanzie

Jag låg precis på den översta kurvan vid första mätningen. Veckan efter gjordes ett ultraljud som konstaterade normalstort foster, normal mängd fostervatten och precis allt annat normalt. Mätning nummer blev en bit under övre kurvan.

Jag tror helt enkelt att min bm är ny, orutinerad och mäter fel.

• Cila86

Jag ligger oxå strax under översta kurvan. Har följt min kurva hela tiden, så bm och jag är inte orolig. Men jag var i början.
    Är i vecka 37 nu.
    Men hon sa att det kan bero på så olika saker. Hur man bär, hur högt upp blygdbenet(tror det är därifrån de mäter) sitter osv.
    Så tycker inte du ska behöva va orolig.
    Bara din kurva följs så växer det nog som det ska där inne :)

Svar på tråden Stort SF-mått på första mätning,brukar det jämna ut sig?