• JillyJ

Komplettering av läkarintyg från otydlig läkare

Jag har varit sjukskriven sedan mitten på augusti tom slutet september pga nedstämdhet/depression i samband med graviditet - jag fick nämligen en förlossningsdepression förra graviditeten så detta var ett sätt att bromsa in litegrann eftersom jag haft det så sjukt stressigt runt omkring mig och började känna av symtom som tex negativa tankar, att ångra barnet, vilja skilja mig etc.

Hursomhelst. 
    Nu har jag fått en begäran av komplettering från Försäkringskassan, eller ja, min läkare har blivit uppmanad att komplettera. Jag har fått en kopia på begäran och jag har full förståelse att mitt intyg varit otydligt, jag misstänkte nästan att detta skulle komma. Men nu har jag några funderingar.

Första gången jag gick till läkaren bröt jag halvt ihop och läkaren blev lite ställd och hafsade mest ihop ett intyg med en sjukskrivning på 3 veckor. Jag tog själv kontakt med en kurator i samband med det som jag började gå till.
    Efter 3 veckor gjorde vi en uppföljning hos läkaren där jag förklarade att jag mådde mycket bättre, kuratorsamtalen funkade bra men att det inte fanns en möjlighet för mig att gå tillbaka till jobbet pga situationen där - då skulle jag direkt hamna i samma spiral igen. Hon sjukskrev mig i 3 veckor till, samma strama stil på sjukintyget och besöket var över på en kvart. Jag sökte ingen ny sjukskrivning eftersom jag fått beviljat havandeskapspenning som skulle träda i kraft direkt i samband med sjukskrivningens slut så jag ville inte krångla till det ännu mer.
    Iallafall. På kompletteringsbrevet från Försäkringskassan vill de ju ha en utförlig beskrivning av själva läkarundersökningen (som aldrig gjordes), på vilket sätt jag inte kan jobba (något läkaren inte kan veta eftersom hon endast vet min befattning, ej uppgifter) och på vilket sätt jag är sjuk. Handläggaren hävdade också att om det var graviditetsrelaterade problem så borde jag fortfarande vara sjukskriven eftersom jag fortfarande är gravid. Men jag vet ju själv att det bästa och enda jag kan göra med tanke på min graviditetsdepression är att vara lugn utan yttre påverkningar och då räcker ju min havandeskapspenning.

Men hur fasen får man ihop den bilden till försäkringskassan - läkaren lyssnade ju på mig och sjukskrev därefter, men det är ju svårt att ställa en tydlig diagnos? Dessutom var hon inte så jättebra på svenska och frågade öht inte särskilt mycket. Detta är min första sjukskrivning i hela mitt liv så jag har ingen aning om hur jag skulle agerat hos läkaren.

Tack om du orkat läsa hela den här sörjan... :) 
    Nån med tips?               

• Svar på tråden Komplettering av läkarintyg från otydlig läkare
  • Läkerol

Är du tuff nog så, men som också fungerar bra! Säg till läkaren, eller be reception om läkarens mejl adress. Skriv ett brev varför till läkaren varför du inte kan arbeta, hur arbetet och depressionen påverkar ditt liv, dig och din vardag. Hur det påverkar ditt arbete. Fk vill säkert få till det att du kan arbeta viss procent. Det är viktigt att vara övertydligt!!! Idag vet alla att FK sällan beviljar sjukskrivning, dessutom kan jag tycks att det är bättre än havandeskaps penning, för den nallas väl av barnets dagar? Du skrev aldrig vad du jobbade med, därför har jag svårt att ge tips. På det personliga planet. Du är gråtmild, känner en hopplöshet, ingen strävan och kan tappa gnistan. Då din deprission tar över ditt liv, påverkas hela din vardag. Du har problematik att ömsom sköta det livet kräver. Du blir trött av att fundera och har problem med sömn, mat, toalett besök. Du får gråtattacker, och drabbas av hopplöshet, tomhet och ork. Det här gör att din arbetsförmåga är helt nedsatt, eftersom du inte funger. Typ....

• Bexi

Jag är sjukskriven 50% pga depression. Min läkare fick också en begäran om komplettering (vilket han tog som en personlig förolämpning eftersom han jobbat som läkare på FK!) Problemet med FKs blankett är läkarundersökningen - men depp och ångest går ju inte att undersöka fysiskt som tex hjärtproblem osv. Läkaren måste dock skriva ner de yttre tecknen på depression, tex blek, trött, svag röst och oförmåga se andra i ögonen... Min egen beskrivning av varför jag inte kan jobba heltid tog handläggaren också till sig och sedan var det inga problem. Jag har varit sjukskriven sedan midsommar. FK har inte ens tagit upp att jag är gravid, vilket jag varit rädd för...
    Lycka till! Och kan inte din läkare fylla i intyget korrekt, be om att få träffa någon annan, någon som kan!

• JillyJ

Tack för era svar.

Jag jobbar som butikschef och redan innan jag blev sjukskriven var det hysteriskt och tjattrigt kring vem som skulle vika för mig så redan där var det inte optimalt för mitt välmående att dels tacklas med ångest och mörka tankar och samtidigt stå till svars för orolig, irriterad och nyfiken personal.

Läkerol, allt det du ger exempel på känner jag "en dålig dag" mer eller mindre, förra graviditeten gick det så långt att jag en gång ville väja över till andra filen och krocka med en lastbil så jag slapp allt. När det är som värst - dit jag absolut inte vill komma - är det rent hat jag känner. Och förtvivlan. Och ja, jag gråter av sorg och tappar andan.

Jag funderar på att ringa min handläggare på FSK och förklara rakt ut allt som hänt, att vissa delar är svåra för läkaren att fylla i.

Nej det tas inga föräldradagar när man har havandeskapspenning.

Ja till viss del är det ju en graviditetskomplikation eftersom jag blir helt mig själv igen så fort jag slutar amma. Det är som att en demon flyttar in, men den diagnosen tror jag inte finns...

• JillyJ

Åh vad drygt. Ringde just till min hälsocentral för att försöka få tag på min läkare - det visade sig att hon endast var inhyrd och har nu lämnat orten helt enkelt och det fanns inga kontaktuppgifter. Jag begärde att en annan läkare från hälsocentralen skulle kontakta mig så vi skulle kunna reda ut detta.
    En läkare ringde tillbaka och jag förklarade allt. Han hävdade att det inte fanns så mycket att göra, att jag borde ha blivit informerad om att dessa punkter skulle ha bockats av under mitt läkarbesök och att jag som patient skulle ha pushat för det. Men herregud. Tydligen är dessa lagstadgade uppgifter som ska fyllas i och i såna fall är det väl snarare läkaren som begått ett yrkesfel när hon fyllt i ett bristfälligt läkarintyg.
    Vi kom slutligen överens om att jag skulle komma in med en kopia på begäran med listan på uppgifterna som saknades så skulle han försöka komplettera det åt mig med hjälp av anteckningar ur min journal.

Jag ringde ändå till försäkringskassan för att försöka dubbelkolla och handläggaren jag fick prata med - som de ofta är tycker jag - väldigt förstående och tyckte situationen var ganska märklig. Hon gav mig direktnumret till handläggaren som bearbetat mitt ärende, som dock är tillbaka först på tisdag. Suck. Vilket krångel.
    Tur att man är sjukskriven så man hinner med det här jobbet.     

• wickan11

Be dr skriva till i sista kolumnen (övrigt?) ang tidigare djupa förlossnings depression, allt ska med säger min släkting som jobbar där. Sånt väger tungt när du är sjukskriven nu.
    Jag har foglossning (kraftig), sammandragningar och har en "riskgraviditet" pga tidigare hf med mina barn och två missfall 2011.
    Hoppas d går bra för dig. Lycka till och kram!

Svar på tråden Komplettering av läkarintyg från otydlig läkare