Komplettering av läkarintyg från otydlig läkare
Jag har varit sjukskriven sedan mitten på augusti tom slutet september pga nedstämdhet/depression i samband med graviditet - jag fick nämligen en förlossningsdepression förra graviditeten så detta var ett sätt att bromsa in litegrann eftersom jag haft det så sjukt stressigt runt omkring mig och började känna av symtom som tex negativa tankar, att ångra barnet, vilja skilja mig etc.
Hursomhelst.
Nu har jag fått en begäran av komplettering från Försäkringskassan, eller ja, min läkare har blivit uppmanad att komplettera. Jag har fått en kopia på begäran och jag har full förståelse att mitt intyg varit otydligt, jag misstänkte nästan att detta skulle komma. Men nu har jag några funderingar.
Första gången jag gick till läkaren bröt jag halvt ihop och läkaren blev lite ställd och hafsade mest ihop ett intyg med en sjukskrivning på 3 veckor. Jag tog själv kontakt med en kurator i samband med det som jag började gå till.
Efter 3 veckor gjorde vi en uppföljning hos läkaren där jag förklarade att jag mådde mycket bättre, kuratorsamtalen funkade bra men att det inte fanns en möjlighet för mig att gå tillbaka till jobbet pga situationen där - då skulle jag direkt hamna i samma spiral igen. Hon sjukskrev mig i 3 veckor till, samma strama stil på sjukintyget och besöket var över på en kvart. Jag sökte ingen ny sjukskrivning eftersom jag fått beviljat havandeskapspenning som skulle träda i kraft direkt i samband med sjukskrivningens slut så jag ville inte krångla till det ännu mer.
Iallafall. På kompletteringsbrevet från Försäkringskassan vill de ju ha en utförlig beskrivning av själva läkarundersökningen (som aldrig gjordes), på vilket sätt jag inte kan jobba (något läkaren inte kan veta eftersom hon endast vet min befattning, ej uppgifter) och på vilket sätt jag är sjuk. Handläggaren hävdade också att om det var graviditetsrelaterade problem så borde jag fortfarande vara sjukskriven eftersom jag fortfarande är gravid. Men jag vet ju själv att det bästa och enda jag kan göra med tanke på min graviditetsdepression är att vara lugn utan yttre påverkningar och då räcker ju min havandeskapspenning.
Men hur fasen får man ihop den bilden till försäkringskassan - läkaren lyssnade ju på mig och sjukskrev därefter, men det är ju svårt att ställa en tydlig diagnos? Dessutom var hon inte så jättebra på svenska och frågade öht inte särskilt mycket. Detta är min första sjukskrivning i hela mitt liv så jag har ingen aning om hur jag skulle agerat hos läkaren.
Tack om du orkat läsa hela den här sörjan... :)
Nån med tips?