• Bebisfeb

4-månaders sover på magen? Råd tack!

Min fyra månaders bebis har alltid sovit på rygg (såklart) men nu har hon börjat lägga sig på mage när hon somnat, så min fråga är såklart; vad ska jag göra? Låta henne göra det eller inte? Jag kommer ju också behöva sova och kan inte övervaka varje minut? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden 4-månaders sover på magen? Råd tack!
  • skruttibangbang79

Min lille grabb vände också runt och ville sova på mage tidigt. I början vände, vände, vände och vände jag. Men efter några minuter så vände han tillbaka till mage. Jag hade en liten kudde i hans säng, men valde att lägga den under lakanet och "platta" till allt så han inte skulle kunna hamna i en mjuk kudde. Alternativt tog jag bort kudden helt. Jag förstår att det känns obehagligt och fastän de på BVC tyckte att "han är så stark att han vänder bort om det behövs" tog det mig ett par månader innan det kändes riktigt bra.

• Notperfect

Självklart ska du låta henne sova på mage om hon tycker om det vilket hon uppenbarligen gör. Mitt råd är att köpa ett andningslarm. Vi har ett till vår son som är helvild på natten och det har fungerat jättebra

• BymBym

Så gjorde min äldsta också när hon var 4 månader. Jag frågade vår BVC-sköterska och hon sa att om de kan vända sig själva så är det ingen fara

• Minion

Kan dom rulla på egen hand så sköter dom det där själva. Man behöver inte vända dom till rygg igen Glad

• Nyfiken2012

Om de kan vända ska de ju få sova så. Jag vänder ändå tillbaka ibland. Men ta bort kudden. Andningslarm skyddar inte mot PSD.

• Bebisfeb

Ni har säkert rätt! Tar nog ett tag att vänja sig bara, för mig alltså!

• Notperfect
    Nyfiken2012 skrev 2012-10-02 23:10:14 följande:
    Om de kan vända ska de ju få sova så. Jag vänder ändå tillbaka ibland. Men ta bort kudden. Andningslarm skyddar inte mot PSD.
    Jag har aldrig pratat om PSD över huvud taget. Det är du som gör. Något det med all säkerhet gör är att lugna oroliga nerver.

Men när vi ändå diskuterar. Kan du skicka en länk där ett barn dött av PSD med andningslarm i sängen?
  • ModestyBlaze

Hej,

Jag personligen tycker du skall skaffa andningslarm oavsett sovställning. Det är fortfarande inget barn dokumenterat som dött av PSD och MED andningslarm. MEN det räddar ju liv lika mycket/lite som brandlarm, bilbälte, flytväst. Så visst jag känner flera som blivit hjälpta av andningslarm.

Många barn gillar att sova på mage och sover djupare och längre så.    

Svar på tråden 4-månaders sover på magen? Råd tack!