• OppositeYou

Olämpliga ord

Hur göra när äldre använder sig av förlegna och gammeldagsa ord? För 70 år sedan helt "normala", men som idag uppfattas som rasistiska eller kränkande? Vi har en mycket rar gammelfaster som använder ord och uttryck som: neger och alkis, hon utgår från att alla anser att rödhåriga är fula (kan säga: hon är söt, trots sitt röda hår), säger att folk är tjockisar och knäppa (men inte till någon direkt).

Ja, nu är det ju inte så att hon säger sådana saker hela tiden. Hon är som sagt snäll och barn älskar henne. Men hur ska man tala om att vissa ord och formuleringar är olämpliga?

Eller ska man bara låta det bero? Efter 92 år på jorden bör man kunna få prata som man vill - även om det blir lite tokigt ibland?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-08 18:05
    Puffar för min egen tråd här...skulle vara kul att höra vilka ord och formuleringar ni anser är olämpliga. Många saker är nog en generationsfråga.
  • Svar på tråden Olämpliga ord
  • lindaothomas

Ja tror att de blir så när man blir gammal.
    Ja tycker de ofta är så, man tappar lixom respekten inför folk.
    Kan säga vad som.. De gäller säkert inte alla men många.
    Min mormor kan säga till mig va tjock du blivit men då menar hon inget illa, ja känner mera fyyy va elakt sagt!! ;)
    Så tror vi uppfattar saker olika.

När man är gammal blir man som barn på nytt igen. Man säger va man tänker rakt ut utan att tänka sig för... :(
    Ofta tror ja de e så iaf..
    Bara mina tankar.. :)

• SailorGirl

Först och främst: Är det hon säger värdeladdat (t.ex. tjocka är lata), eller är det rena konstaterande (Britta är tjock). Ett konstaterande hade jag inte brytt mig så mycket om, men när det inkluderar värderingar på yttre attribut, så får man försöka prata med sitt barn om hur man pratade förr och att värderingar och ords innebörd ändras över tid. Beroende på mottaglighet, så får man också avgöra om man ska ha motsvarande samtal med den vuxna parten som uttryckt sig illa också.

• OppositeYou

Hon har till exempel sagt:
    (Till en tjej i tonåren) "Men oj, vad rund du har blivit! Du har fått riktiga former!"
    eller "Ja, han som kom och hjälpte mig (hon bor på servicehus) var en neger"
    eller "Jag tycker Lottas lilla dotter är riktigt söt, trots att hon är rödhårig"
    eller "Gunnar är rödhårig och ful, det kan han inte rå för, men han är väldigt snäll."

Vissa saker gör mig helt galen.
    Jag förklarar för barnen och de förstår nog (till viss del i alla fall).

Svar på tråden Olämpliga ord