• Maddes Mamma

Spinalbedövning

Hej,

Undrar om det är någon som har erfarenhet av spinalbedövning under vaginal förlossning? Jag är alltså inte intresserad av er som fått spinalbedövning under kejsarsnitt. 
    Hur upplevde ni smärtan och värkarna efter att bedövningen lagts? Hur mådde ni efteråt? Hur många timmar tog det innan ni var uppe på benen igen? Några komplikationer?

Min förlossningsläkare har nämligen rekommenderat mig både epidural och spinalbedövning under min kommande förlossning då min förra var otroligt smärtsam. Epidural har jag erfarenhet av sedan innan. 

Vänligen, Madde.  

• Svar på tråden Spinalbedövning
  • jjuni

Jag fick det eftersom jag hade så ont och det inte fanns tid för epidural. Värkarna försvann jättesnabbt och jag somnade ett tag. Nån timme kanske. Sen ville de att jag skulle upp och gå men vet inte riktigt hur låg tid det hade gått. Mina värkar försvann typ helt så förlossningen pausade eller vad man ska kalla det.

• Maddes Mamma

*puffar tråden lite*

Har genom mitt jobb kommit i kontakt med en narkosläkare som säger att det är relativt vanligt att spinalbedövning läggs. Nuförtiden. Och att den fungerar mycket bättre än epiduralen. Men en kombo är naturligtvis det allra bästa!
    Epiduralen kan ju läggas nästan omedelbart när man intagit sängläge och kan sedan fyllas på. Däremot ska den ju inte användas under krystvärkarna.
    Spinalen är en engångsdos och läggs därför när epiduralen  inte längre fungerar. Det vill säga den sista timmen. Den börjar verka redan efter 30 sekunder till skillnad från epiduralen som kan ta 20 minuter på sig. Spinalen ska ta bort smärtan men man känner dock tryck och beröring. 

Fick även besked om att just denna kombinationen är den som används under nästan alla vanliga, vaginala förlossningar i till exempel Kalifornien. Där läggs patienten i regel in en vecka innan bf, får epidural och sätts sedan igång. 
    Anledningen till att kombinationen inte är så vanlig här hemma sägs vara en resursfråga då den innebär två besök av narkosläkare. 

Någon som upplevt spinalbedövning under förlossning?  

• milli79

Hade epidural med sonen och det var underbart efter så många timmar i smärta. De fyllde på den 4ggr sen fick jag inte mer tyvärr.

Fick spinal bedövning med 2a barnet och då var det perfekt  just för att det var i slutet så hon skulle födas rätt snart men kände att jag inte stod ut med smärtan längre. Fick klåda med både epiduralen och spinalen men annars var de likvärdiga. Skönt att slippa att ha en nål i sig med 2an men behöver man bedövning som sitter länge så är ju epiduralen bättre. Hjärtljudet gick dock ner lite med dottern när jag tog spinalbedövningen.

• Flisan79

Jag fick spinal under andra förlossningen pga att eda:n inte tog. Jag hann knappt känna av den innan krystningen och vid utdrivningen hjälpte den inte alls. Tål inte morfin så även jag fick klåda.

Inför tredje rekommenderades jag igångsättning med Eda satt innan och bäckenbottenbedövning som komplement just för att jag upplevt utdrivningen som allra värst. Den ungen spurtade ut, från att ha varit öppen 4 cm några timmar till ute på under 30 min så de hann aldrig lägga någon fler bedövning. Är glad att sexan slänga fram lustgasen

• skanetjej75
    Maddes Mamma skrev 2012-10-03 11:19:37 följande:
    Hej,

Undrar om det är någon som har erfarenhet av spinalbedövning under vaginal förlossning? Jag är alltså inte intresserad av er som fått spinalbedövning under kejsarsnitt. 
    Hur upplevde ni smärtan och värkarna efter att bedövningen lagts? Hur mådde ni efteråt? Hur många timmar tog det innan ni var uppe på benen igen? Några komplikationer?

Min förlossningsläkare har nämligen rekommenderat mig både epidural och spinalbedövning under min kommande förlossning då min förra var otroligt smärtsam. Epidural har jag erfarenhet av sedan innan. 

Vänligen, Madde.  
    Ta inte epidural!!!!!! Får ni den felsatt kan ni få skador på kota, nervskador och diskskador!!! På mig försökte dom 2 ggr sammanlagt en halvtimme, gick inte och det var det värsta på hela förlossningen!!! Ingen smärtlindring under tiden, sedan ville dom göra ett tredje försök på en kota högre upp som min mamma avbröt.... Jag har haft ont och knappt kunnat gå direkt efter förlossningen och har haft en känsla av att det var den som gjorde det... På sjukhuset har dom dock hänvisat till min ålder, 37 år och andra förlossningen... Nu har jag fått bekräftat av 2 sjukgymnaster, att det är vanligt med skador när den blir felsatt!!!! Jag har skada på kota 14 nu!!! Kan knappt gå, har konstan ont, äter 4 alvedon om dagen och kan inte bära min bebis... Han är bara 5 månader och har så ont att jag inte ens orkar hålla honom när jag ammar!!!!! En tjej på Skavlan blev förlamad från midjan och nedåt efter felsatt epidural... ¨Får man den rätt så funkar den, men får dom inte den rätt så har du skador för livet!!! Och försäkringen täcker inte denna skada!!!
Svar på tråden Spinalbedövning