• Anonym (HJÄLP!)

HJÄLP!! En petekie :( :(

Jag hittade en liten petekie (alltså EN prick, inte en fläck med många prickar utan en liten röd prick med typ 3-4 svagt röda runt omkring) på min 3-årings hals :( :( :(

När jag Googlar på "petekier" kommer det upp massor om leukemi och cancer GråterGråter

NU ÄR JAG LIVRÄDD!!!! Skrikandes

Hon har dessutom hostat inatt och är lite snorig, och det är typ bara en månad sedan hon var förkyld senast.. (annars är hon aldrig sjuk typ!) Nu bara skriker det leukemi i huvudet på mig..

Snälla HJÄLP jag gråter nästan GråterGråter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-03 13:00
    BILD finns bifogad i inlägg #11!

• Svar på tråden HJÄLP!! En petekie :( :(
  • Anonym

Ta det lugnt, man kan få såna av ansträngningen av att hosta eller kräkas också. 

• Anonym (blåmärken)

Min pappa hade leukemi, han fick flera svåra infektioner med hög feber men framför allt blåmärken. "Tryck" lite lätt på armen, på honom räckte det att han kom åt typ en gardin så fick han blåmärken, stora blåmärken. Blödande tandkött var en annan grej han hade. Leukemi diagnostiseras tämligen enkelt med ett blodprov. Jag tror inte att din dotter har leukemi.

• Anonym (HJÄLP!)
    Anonym skrev 2012-10-03 12:32:57 följande:
    Ta det lugnt, man kan få såna av ansträngningen av att hosta eller kräkas också. 
    Hon har iofs haft halsband på sig, och lekt med en handväska som hon har haft över axeln (som troligen kan ha dragit till mot halsen) Jag kan inte fånga den på bild tror jag för det är som sagt EN liten röd prick stor som ett knappnålshuvud..

Men är det vanligt att man blir snuvig igen bara 1 månad efter senaste förkylning?? Det har inte hänt förr.. Gråter
  • Anonym
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2012-10-03 12:37:38 följande:
    Hon har iofs haft halsband på sig, och lekt med en handväska som hon har haft över axeln (som troligen kan ha dragit till mot halsen) Jag kan inte fånga den på bild tror jag för det är som sagt EN liten röd prick stor som ett knappnålshuvud..

Men är det vanligt att man blir snuvig igen bara 1 månad efter senaste förkylning?? Det har inte hänt förr.. Gråter
    Mina ungar är snuviga för jämnan och har konstiga prickar var och varannan dag så jag tror inte du behöver vara det minsta orolig. Förkylning och prickar brukar inte vara det första tecknet på leukemi...
  • Anonym (HJÄLP!)
    Anonym (blåmärken) skrev 2012-10-03 12:37:14 följande:
    Min pappa hade leukemi, han fick flera svåra infektioner med hög feber men framför allt blåmärken. "Tryck" lite lätt på armen, på honom räckte det att han kom åt typ en gardin så fick han blåmärken, stora blåmärken. Blödande tandkött var en annan grej han hade. Leukemi diagnostiseras tämligen enkelt med ett blodprov. Jag tror inte att din dotter har leukemi.
    Hon är inte lättblödande, det enda är att hon har många blåmärken på underbenen och knäna ibland men hon är väldigt aktiv och springer, klättrar och ramlar mycket (har synfel dessutom) och BVC är inte oroliga för de märkena utan tycker att det är så som 3-åriga ben ser ut,,,det är väldigt små blåmärken som snabbt läker igen..
  • EvelinasSyster
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2012-10-03 12:37:38 följande:

Som första anonym sa så är det vanligt att få såna efter ansträngningen när man hostat. En del är känsligare än andra, vissa får tom spräckta blodkärl i ögonen, ser lite läskigt ut.
    Och ja, det är vanligt att bli förkyld igen tätt inpå, att det inte har hänt förut är snarare ovanligare

Oroar du dig mycket så kolla upp det såklart. Skulle bli väldigt förvånad om det är någonting men kan du verkligen inte koppla bort din oro så är det ju bättre att känna att du kollat det så det är ur världen.

Tror din dotter är fullt frisk TS (förutom förkylningen då )!
  • Anonym (HJÄLP!)
    Anonym skrev 2012-10-03 12:39:48 följande:
    Mina ungar är snuviga för jämnan och har konstiga prickar var och varannan dag så jag tror inte du behöver vara det minsta orolig. Förkylning och prickar brukar inte vara det första tecknet på leukemi...
    Men det här är just en sån prick som man ser är en liten blödning i huden..inte ett utslag alltså..

När jag googlar på petekier står det visserligen att de i regel kommer fläckvis, och i stor mängd...det här är alltså EN röd prick och typ..3-4 rosa. Jag fick så en gång när jag hade burit en tung väska, då blev det så på min axel där remmen varit.. Men hur kan det ha blivit så på hennes hals! Rynkar på näsan
  • Anonym
    Anonym (HJÄLP!) skrev 2012-10-03 12:43:14 följande:
    Men det här är just en sån prick som man ser är en liten blödning i huden..inte ett utslag alltså..

När jag googlar på petekier står det visserligen att de i regel kommer fläckvis, och i stor mängd...det här är alltså EN röd prick och typ..3-4 rosa. Jag fick så en gång när jag hade burit en tung väska, då blev det så på min axel där remmen varit.. Men hur kan det ha blivit så på hennes hals! Rynkar på näsan
    Hon hade ju hostat? Då är det vanligt med såna prickar. 
Svar på tråden HJÄLP!! En petekie :( :(