• Anonym (Hutlöst)

VS hus skickar enorm störningsräkning!

Min syster har bott i Orsa med VS hus som hyresvärd. För ett tag sedan hade hon fest på helgen och grannen klagade. Securitas kom till festen runt kl 23 och bad henne att sänka, och det gjorde hon. Innan kl 00 så gick dem därifrån. 

Hyresvärden kallade henne till möte, och där fick hon höra att hon betett sig som ett svin, grisat ner och förstört sin lägenhet, vilket hon inte har gjort. De ställde också in den redan försenade utlovade renoveringen, eftersom hon ändå bara skulle förstöra, som de sa. Syrran sade då upp lägenheten över telefon, och de krävde skriftligt. Hon skickade in skriftligt. Dagen efter samtalet kom en faktura på posten, på 3980kr för störningen!
    På fakturan stod Securitas som betalningsmottagare, inte VS hus. Det var även ett brev bifogat med bg nr till VS hus och dit skulle pengarna betalas.

Syrran ringde då securitas som blev väldigt upprörda över att VS hus kopierat deras faktura som de skickat till VS hus och skickat hela räkningen till syrran. Vanligtvis brukar man bara få betala en del av fakturan vid störning. Securitas tyckte att det var dåligt skött av VS hus.

Hyresgästföreningen tittade på detta och blev chockade, så får det inte gå till! Syrran kommer att ta detta till domstol om så krävs, och har även kontaktat dagstidningar!

Ingenstans i kontraktet står information om hur mycket en störning kostar, och ingen varning har utdelats. Är inte de skyldiga att informera om detta? Jag har aldrig hört talas om någon som fått en så hög räkning! Heller aldrig hört om grannar som klagat före 23 på en helg för att det spelas musik!

Vad tycker ni om detta? 

• Svar på tråden VS hus skickar enorm störningsräkning!
  • lillajag02

Musik ska aldrig störas. Vi har tom sagt till då kl varit 22.10 (ska vara tyst efter 22) men då till den granne det gäller!
    I vissa fall har vi också anmält vidare då de kastat ut glasflaskor och skit via balkongerna. Men musik ska aldrig höras/störas!

• Anonym (Hutlöst)
    lillajag02 skrev 2012-10-03 16:00:51 följande:
    Musik ska aldrig störas. Vi har tom sagt till då kl varit 22.10 (ska vara tyst efter 22) men då till den granne det gäller!
    I vissa fall har vi också anmält vidare då de kastat ut glasflaskor och skit via balkongerna. Men musik ska aldrig höras/störas!
    Det var inte det som var problemet här, utan den enorma räkningen och sättet det hela skötts på!
  • Anonym (:-))

Med tanke på åldern på fastigheten så kan jag tänka mig att det är ganska lyhört och då funkar det ofta inte riktigt att ha fest om inte grannarna är helt med på noterna. Men i övrigt så är det ju riktigt illa skött (såvida inte din syster ljuger, men det bedömer du bättre än jag).

På VS-hus hemsida står det för övrigt "Hyresgästen ska vara vår kund, vår hedersgäst som vi värnar om och lyssnar på." lol

• MrsKnapa

500:- får man betala om securitas måste åka ut pga störning, under förutsätt att dem anser att de va ett befogat klagomål..bara att gå vidare med detta!!

• Betty Ballbreaker

Det måste stå inskrivet i kontraktet att en avgift tas ut ifall störningsjour tillkallas. Står det inte i kontraktet, bör man bestrida fakturan.

• Anonym (Hutlöst)

Jo problemet är att hon inte vet var hon har kontraktet... Jag har själv fått störningsjour på mig några gånger, men det har aldrig varit såna här summor! Det kanske är olika från hyresvärd till hyresvärd, men jag har svårt att tro att det ska kosta nästan en hel hyra för att man spelat musik före 23 en lördagkväll....!

• Anonym

Låter solklart, TS.

Ni har hyresgästföreningen på er sida och värden har absolut ingenting att stå på här. Han kan inte fakturera godtyckligt för störningen.

I en domstol kommer ni att vinna.

Bestrid fakturan.

Däremot tycker jag att ni måste vara lite ödmjuka inför att ni faktiskt har stört - i de flesta hyreshus ska det vara tyst efter 22. Jag skulle acceptera en faktura på norm-nivå för störningar - ca 500 kronor.

• Anonym
    Anonym (Hutlöst) skrev 2012-10-04 20:29:13 följande:
    Jo problemet är att hon inte vet var hon har kontraktet... Jag har själv fått störningsjour på mig några gånger, men det har aldrig varit såna här summor! Det kanske är olika från hyresvärd till hyresvärd, men jag har svårt att tro att det ska kosta nästan en hel hyra för att man spelat musik före 23 en lördagkväll....!
    Be VS att skicka en kopia på kontraktet.
  • Tjenixen

det som kan hända men då ska det stå i hyreskontraktet med är att ibland får hyresgästen betala för utryckningen om det är en konstaterad störning..
    Men då måste det stå i hyeskontraktet annars får dom inte göra det..  

• EnStoltMamma

Om min granne skulle behöva en räkning på nästan 4000 för att det skulle bli tyst så skulle jag fan vara tacksam! Jag skiter i vilken tid på dygnet han spelar! Han spelar jämt och jag har klagat flera gånger men inget händer.. Jag är 22 år och har själv spelat musik.. Men med rimlig ljudnivå... Det är faktiskt hemskt som granne att aldrig få lugn och ro.. Inte ens kunna sitta och kolla på tv en lördagskväll utan att behöva lyssna på grannens musik också..

• Anonym (X)

Men varför ska din syster inte betala vad det kostar att hon stört?
    Varför ska de andra hyresgästerna vara med och betala det?
    (Om hyresvärden inte debiterar vad det kostar blir ju överskjutande delen något alla hyresgäster kollektivt få stå för.)

• Anonym
    Anonym (X) skrev 2012-10-05 15:48:18 följande:
    (Om hyresvärden inte debiterar vad det kostar blir ju överskjutande delen något alla hyresgäster kollektivt få stå för.)

Därför det måste enligt lagen stå i hyreskontraktet annars får inte hyresvärden fakturera hyresgästen..
  • Anonym (X)
    Anonym skrev 2012-10-05 15:49:25 följande:

Därför det måste enligt lagen stå i hyreskontraktet annars får inte hyresvärden fakturera hyresgästen..
    Men hon vet ju inte hur avtalet ser ut ens.
  • Anonym (Hutlöst)
    Anonym (X) skrev 2012-10-05 15:48:18 följande:
    Securitas tyckte också det var skumt, då Vs hus bara tagit kopia på securitas räkningen och skickat vidare till syrran, han på securitas sa att det var väldigt konstigt och att det gillar dem inte alls. Det är INTE meningen att hyresgästen ska betala hela den summan, en vanlig störningsräkning (som alltså är en faktura från hyresvärden, inte en kopia på en faktura TILL hyresvärden) ligger på mellan 700-2000 kr. Han hade aldrig hört talas om att någon fått hela räkningen...
  • EnGladPingvin

Klart det är tråkigt att åka på en så stor kostnad för en fest, men samtidigt förstår jag inte riktigt varför din syster inte ska betala kostnaden för securitas utryckning. Det var hon som hade fest med hög musik och störde grannarna, inte hyresvärden. Jag förstår inte logiken i att hysresvärden skulle ta kostnaden.

• Anonym
    Betty Ballbreaker skrev 2012-10-03 18:24:43 följande:
    Det måste stå inskrivet i kontraktet att en avgift tas ut ifall störningsjour tillkallas. Står det inte i kontraktet, bör man bestrida fakturan.

Stämmer!
  • Louelle
    EnGladPingvin skrev 2012-10-05 17:47:01 följande:
    Klart det är tråkigt att åka på en så stor kostnad för en fest, men samtidigt förstår jag inte riktigt varför din syster inte ska betala kostnaden för securitas utryckning. Det var hon som hade fest med hög musik och störde grannarna, inte hyresvärden. Jag förstår inte logiken i att hysresvärden skulle ta kostnaden.

Håller absolut med dig!
  • Anonym (Hutlöst)
    EnGladPingvin skrev 2012-10-05 17:47:01 följande:
    Ingen annan av VS hus hyresgäster ha fått HELA räkningen från securitas. I vanliga fall betalar VS hus räkningen till securitas och sen skickar de en egen räkning på ett belopp (vanligen 1/3 av beloppet) till hyresgästen. Securitas hade aldrig hört talas om någon som fått hela räkningen. DE ställde ju ut räkningen till VS hus, INTE till hyresgästen.
Svar på tråden VS hus skickar enorm störningsräkning!