• taquine

Fejkad polistråd

Är fortfarande så arg. Satt med min avhandling typ hela natten, vid 6 tiden i morse gjorde jaqg misstaget att gå in på flashback och MGB angående en stackars naken kinesisk kvinna som låg på gatan och ingen brydde sig , typ 5 sek efter "filmen" börjat kommer en sida från polisen och regeringskansliet att jag har varit inne på  olagliga sidor  och var typ terroristRynkar på näsan  Om jag inte betalade 1000kr inom ett dygn skulle de radera allt inom ett dygn på min dator.Hur 17 har de min IP + de säger att jag har telia sonera vilket jag inte har! Oj detta blev rörigt . men det är polisanmält och min fina son har återställt min datorSolig  Några fler som blivit utsatta?

Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Svar på tråden Fejkad polistråd
  • Kärlek84

Inte jag men stod ju om detta i tidningen för några veckor sedan. Män som porrsurfat och om de inte betalade 1000 kr så skulle det leda till polisanmälan eller liknande. (för vad vet jag inte, kanske de tankat hem porrfilm?) hur som haver är detta ej äkta utan rent bedrägeri.

• Penny123

Blev också drabbad bara härom dagen, plötsligt dök en sida upp med polislogga som radade upp en lista av brott jag tydligen hade gjort mig skyldig till och därför behöva betala böter på 1000 kr. Det skulle tydligen betalas i ukash. Googlade på det då jag aldrig hört talas om det innan men visar ju sig att det är ett vanligt bedrägeriförsök. Men efter en start i felsäkert läge och återställning till en månad bakåt i tiden funkar det fint igen. Blev också skitförbannad, detta var sent på kvällen och jag skulle upp tidigt, och jag kan ju aldrig sova när jag är arg.

Hoppas att folk INTE betalar, utan fattar misstanke när detta dyker upp. Det är ju inte såhär polisen arbetar.  

• taquine
    Penny123 skrev 2012-10-03 19:00:57 följande:
    Blev också drabbad bara härom dagen, plötsligt dök en sida upp med polislogga som radade upp en lista av brott jag tydligen hade gjort mig skyldig till och därför behöva betala böter på 1000 kr. Det skulle tydligen betalas i ukash. Googlade på det då jag aldrig hört talas om det innan men visar ju sig att det är ett vanligt bedrägeriförsök. Men efter en start i felsäkert läge och återställning till en månad bakåt i tiden funkar det fint igen. Blev också skitförbannad, detta var sent på kvällen och jag skulle upp tidigt, och jag kan ju aldrig sova när jag är arg.

Hoppas att folk INTE betalar, utan fattar misstanke när detta dyker upp. Det är ju inte såhär polisen arbetar.  
    Nej det gör polisen inte . Pratade med de i morse och de sa att så  jobbar de verkligen inte Hoppas ingen går på det!
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • mandolin76

Dum fråga förmodligen men hur startar man om en dator i felläge och återställer till en månad tillbaka. Tänkte det kan vara bra att veta om jag blir drabbad.

• lia27

Japp drabbades för ngn månad sen! Min sambo lyckades ta bort viruset sen som tur är.

• Penny123
    mandolin76 skrev 2012-10-03 19:26:37 följande:
    Dum fråga förmodligen men hur startar man om en dator i felläge och återställer till en månad tillbaka. Tänkte det kan vara bra att veta om jag blir drabbad.

Jag stängde av datorn med startknappen och när jag startade igen kom en ruta upp med text där man kan välja att öppna i felsäkert läge med pilknapparna, om denna ruta inte dyker upp tror jag man kan trycka på F8 knappen lite snabbt för att kunna välja det. Sen går du till kontrollpanelen > system och säkerhet> åtgärdscenter- där kan man återställa till ett tidigare datum.

Men sen är det bra att kika igenom datan och ladda hem (gratis) microsoft essentials som kan hitta jävulskap som gömmer sig i datorn. 

Ingen dum fråga alls, jag kom knappt själv ihåg hur jag gjorde!  
Svar på tråden Fejkad polistråd