• Kattmamman1

Hur länge räker föräldrapenningen om man tar ut 4 dagar i veckan?

Div hela dagar. Sen undrar jag ni som försöker spara in på dagarna hur mycket tar ni ut? Är det mycket med fyra dagar i veckan? Jag fårstår inte hur folk klarar sig på att knappt ta ut några dagar alls, man får ju inte ut mycket i slutändan. Ändå har jag en normal inkomst. Ge mig råd och tips tack.

• Svar på tråden Hur länge räker föräldrapenningen om man tar ut 4 dagar i veckan?
  • Anna74a

Har just tänkt detsamma, tänker testa mig fram vart smärtgränsen går.

• Valborgs

Tänk på att efter barnet fyllt 1 år så måste man ta ut minst 5 dagar per vecka för att behålla sin SGI.
    Ni har ju 480 dagar totalt, varav 60 är dagar som pappan inte kan ge bort och 90 dagar är lägsta nivå. Om du räknar bara på SGI-dagarna så har du alltså 330 dagar du kan ta ut (om pappan ger alla dagar han kan till dig).
    Tar du ut 4 dagar första året så är det 122 dagar kvar och fortsätter du då att ta 4 SGI + 1 lägsta nivå dag per vecka så kan du vara hemma ca 30 veckor till..

Hoppas jag inte rörde till det nu? Har du semesterdagar att ta ut kan det ju vara smart att göra om du vill spara föräldradagar.

I kommunen jag bor har vi vårdnadsbidrag, där man får 3000kr/mån om man inte har barnomsorg, upp till de är 2 år (detta varierar). Under tiden vi ska ha det får vi inte ta ut någon föräldrapenning. Vi har därför istället valt att ta ut full f-penning nu och sparat ca hälften för att kunna vara hemma med vårdnadsbidrag och kunna spara några föräldradagar till senare. Finns många sätt att pussla på för att kunna vara hemma längre :)

• Ziindlaa

Jag tar ut 4dagar och de räcker bra. Du kan ju se på fk hemsida hur länge du kan vara hemma.

• mimamima

Vi tog ut fyra SGI dagar/ vecka tills vår dotter fyllde ett år, då plussade vi på med en lägstanivådag/ vecka för att man måste ta ut 5 dagar/ vecka för att behålla SGI:n... Hon började på förskolan när hon var ett år och åtta månader och då hade vi ca 25 SGI dagar kvar att plocka ut.

• lilleskutto

Förlåt om jag stjäl tråden lite nu...
    Det här med 5dag/v efter ettårsdagen har jag förstått men finns det nått som säger hur länge man måste ha det för att behålla sig?

• Ladycocos

Se på det ur en annan vinkel först: Hur mycket kan ni kapa era omkostnader?
    Dvs hur mycket/lite pengar kan ni klara er på? Sen räknar du ut hur många dagar du behöver ta ut.. Antalet dagar är ju lätt att justera från månad till månad

5  dagar i veckan gäller så länge man har dagar kvar. Sen kan ju även FP användas till att gå ner i arbetstid utan att förlora SGI

När jag blev gravid med första barnet sparade vi all semester vi kunde, sparade lite pengar men inga astronomiska summor. Vi är försiktiga med utgifterna, men snålar inte. Jag handlar mest begagnade barnkläder och leksaker. Kolla på loppisar/Tradera, jag hittar ofta stora fina leksaker i nyskick för ca 20 kr styck!  Var kritisk med de barnkläder du köper, köp inte slitet bara för att det är billigt!

Tänk på att många arbetsgivare ger ytterligare 10% av lönen en del av föräldraledigheten och att ledigheten är semestergrundande!

• niky40
    lilleskutto skrev 2012-10-04 06:58:59 följande:
    Förlåt om jag stjäl tråden lite nu...

Det här med 5dag/v efter ettårsdagen har jag förstått men finns det nått som säger hur länge man måste ha det för att behålla sig?

Tills man börjar jobba heltid igen.
  • niky40
    niky40 skrev 2012-10-04 08:16:12 följande:
    Tills man börjar jobba heltid igen.

Eller jobbar deltid och täcker upp resten med fp-dagar, tror jag. Har aldrig jobbet deltid så är inte så insatt i den delen.
  • jag och min

Det här kanske låter knasigt men vi resonerade så att man ju som sagt inte får mycket pengar alls av dessa dagar (det är ju inte i närheten av vad man får när man arbetar!) och vi började med att jag tog ut 3 dagar i veckan i tre månader. Vi insåg att dessa pengar varken gjorde från eller till och beslutade oss för att inte ta ut några dagar alls efter det.
    För oss är tiden vi kan spendera med barnen viktigare än att vi köper dyra saker. Vi klarade oss alltså första året på enbart min sambos lön (som inte är någon fantasisumma utan en normal arbetarlön!)

Vi handlar på loppis och på rea, tittar efter erbjudanden från matbutikerna och fryser in när något är billigt, äter samt fikar ute väldigt sällan, har ingen dyr bil och köper inte dyr elektronik.
    Jag tycker inte att vi lever snålt, men vi tänker ofta en extra gång innan vi gör något som kostar mycket pengar och egentligen är onödigt som tex ta en fika på stan för tre personer a 150:- . Istället kanske vi går in på en matbutik och köper med oss bullar hem eller går och sätter oss i en park och fikar för under 50:-
    Många bäckar små... 

Svar på tråden Hur länge räker föräldrapenningen om man tar ut 4 dagar i veckan?