• CaCC

Få henne att sluta bita på naglarna?

Vår dotter är snart 3,5 år och hon biter på sina naglar. Vet att det finns "Stopp och väx" på apoteket, är det någon som provat det på sitt barn? Finns det andra knep att ta till?

• Svar på tråden Få henne att sluta bita på naglarna?
  • Tessss

Hade själv "stopp och väx" när jag var barn, funkade inte alls! Allt man rörde vid (typ mackor) smakade av medlet så till slut vande jag mig...

• CarolineH

Min dotter bet på naglarna, jag sa "nu ska du få ett nagellack så du inte vill bita" och hade på stop o väx. Självklart ville hon pröva då, så hörde jag henne inne på toaletten så gick jag dit och frågade vad hon gjorde, hon stod o spottade i toan o sa att det smakar illa ..
    Det var jätte bra och hon har inte bitit på naglarna sen dess.

Lycka till :)

• Tirem

Vi har provat stopp och väx men sonen lärde sig tycka om det...! Nu bitar han så mycket så han gnager på huden runt naglarna tils det blöder!!! Någon som har några tips hur man får honom att sluta?

• CaCC

Vi har nu gett E en bitring och sagt att om hon vill bita i något så är det bättre att hon biter i den. Får se om det ger resultat på sikt. Försöker annars att inte säga så mycket om det, förhoppningsvis så tröttnar hon snart.

• Strawberry3

Värt att testa, skall nog prova det här med (fullt av lillasysters bitringar i huset ändå)! Tror också att det funkar bäst att inte tjata om det (får försöka lägga band på mig själv, är svårt att låta bli att uppmärksamma det när de får ont av det)

• purple box

Stop-o-väx är totalt värdelös om man har en enveten unge. Mamma gav upp när jag tyckte det smakade gott.

• MinNatalie

Hej TS.

Jag sparade helt enkelt mina egna naglar och målade dom i fina färger, min mamma alltså min dotters mormor gjorde likadant och likaså min syster. Detta resulterade i att min dotter också ville ha nagellack på sina naglar. Jag uppmuntrade henne till att låta bli att bita så att naglarna fick växa till sig lite och lovade att måla hennes naglar då. Hon slutade direkt och efter en vecka målade jag hennes naglar! Hon var super nöjd, både med sina naglar men också stolt över att hon slutat bita. Man kan väl se det som samma effekt som ett grupptryck ger (i dethär fallet att vi alla hade nagellack). "Grupptryck" i en positiv bemärkelse, där man uppmuntrar till något bra som resulterar i en belöning (nagellack) och undvik att göra nagelbitandet till en "stor sak". Min dotter är 4 år och hade bitit sedan hon var ca 3.

Lycka till :)   

Svar på tråden Få henne att sluta bita på naglarna?