• Anonym (blomma)

Dumt att läsa till makeup-artist på gamla dar?

Jag har alltid haft en dröm om att kunna måla och sminka intressanta uttryck och situationer, göra om människor och har alltid velat bli sminkös på en teater/show. Men till saken har alltid hört att arbetsmarknaden är mkt svår...

Nu är jag 34 år och har en färdig universitetsutbildning, men känner fortfarande att jag flera gånger i veckan går runt och funderar på hur roligt det vore att få lära sig mer om ämnet. Jag är generellt väldigt konstnärligt intresserad, älskar även fotografering och måleri m.m. MEN nu är ju frågan om det är dumt att ta ett uppehåll från mitt "normala" liv för att göra något jag kanske borde gjort för 10 år sen??

Dessutom är väl chanserna att ens få jobba extra någon timme i månaden som makeup-artist lika med obefintliga om man är 34 år??

Jag vet heller inte vilken skola jag bör välja, finns allt ifrån medborgarskolan till jättedyra årslånga utbildningar..?

Jag vill gärna hålla detta hemligt då det fortfarande är på funderarstadiet, men behöver råd!!

Tack! 

• Svar på tråden Dumt att läsa till makeup-artist på gamla dar?
  • atsw

Tycker du ska köra! :) 34 är ingen ålder och tycker inte att ålder spelar roll i det yrket. Är själv utbildad hud och nagelterapeut. Ibland kan det snarare kännas som att vissa "ser ner" på de som är yngre inom den genren..

Vill du verkligen detta så tycker jag absolut att du ska göra det! Visst kan d va tufft för man måste va riktigt duktig för att få mkt jobb tror jag, men åldern kvittar! Är du duktig så är du. Punkt.

Plus att som sagt,34 är ingen ålder.

När jag sökte till min utbildning var det en kvinna i 50 +/- års åldern där också.

• Anonym

Åh, så där tänker jag också, ts. Jag är 39 år med en lång tråkig utbildning från universitetet :D Skulle hellre jobba som makeupartist, frisör, hudterapeut eller liknande. Tyvärr känner jag mig alldeles för gammal, det verkar ju bara vara unga tjejer som sysslar med det. Men man borde ju inte tänka så..

atsw skrev 2012-10-04 01:16:31 följande:
    Tycker du ska köra! :) 34 är ingen ålder och tycker inte att ålder spelar roll i det yrket. Är själv utbildad hud och nagelterapeut. Ibland kan det snarare kännas som att vissa "ser ner" på de som är yngre inom den genren..
    Vill du verkligen detta så tycker jag absolut att du ska göra det! Visst kan d va tufft för man måste va riktigt duktig för att få mkt jobb tror jag, men åldern kvittar! Är du duktig så är du. Punkt.
    Plus att som sagt,34 är ingen ålder.
    När jag sökte till min utbildning var det en kvinna i 50 +/- års åldern där också.

Hur var åldersfördelningen på din utbildning då? Och vad har du gått?
  • atsw

Tänk att om man är klar med ny utbildning när man är 45 då har man minst 20år kvar att jobba med det..

När jag gick var väl den yngsta 21/22 och äldsta ca 40.

Jag är snart 30 å tänker att det här vill jag göra ett tag men det är inte helt omöjligt att jag vill skola om mig om x antal år..vem vet..5,10..

• Anonym (blomma)

Men hur resonerar arbetsgivare när de anställer, för man kanske vill jobba lite med det och behålla kunskaperna...är de mycket för att man ska vara ung och "ärtig" liksom...? Och vilka skolor är bra?? Såg att det finns utbildningar även på medborgarskolan, men bara några veckor...? Vilket anseende har de olika skolorna?

• dec2010

Men du, skicka privat så ska jag hjälpa dig till en slags kompromiss. Fast ändå inte.

34 är verkligen ingen ålder.

• Anonym (blomma)

Dec: nu förstod jag inte, haha... "Fast ändå inte"? :D

• Anonym

Hur ser arbetsmarknaden ut, oavsett ålder?

• dec2010

Jadu. Det var nog amningshjärnan som skrev. Haha.

Gissar att jag menade att skriva att du egentligen inte behöver kompromissa så mkt och offra allt för att kasta dig ut. Framförallt behöver du inte lägga tiotalstusen utan kan bli grymt utbildad ändå.

Vill inte skriva för mkt här.

• atsw

Finns det make up utbildningar gratis? Jag behöver verkligen bli bättre på det! Lr snarare bli någorlunda bra iaf. Nu är jag kass på det :/ Skolans va inte mkt å hänga i julgranen och jag har inte sminkat en kotte sen dess,haha.

• rosaparaply

Hej TS! Jag har en bekant som har läst en sådan make up utbildning, och hon sa att det är jätte svårt att få jobb efter den utbildningen. Jag tror att mycket har att göra med ens utseende och personlighet. Jag tror att företag inte bara vill anställa en person som sminkar bra, men också får kunden att känna sig nöjd. Det är ju inte en vara du säljer, utan en tjänst. Så tänk på det Glad

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2012-10-04 01:41:40 följande:
    Åh, så där tänker jag också, ts. Jag är 39 år med en lång tråkig utbildning från universitetet :D Skulle hellre jobba som makeupartist, frisör, hudterapeut eller liknande. Tyvärr känner jag mig alldeles för gammal, det verkar ju bara vara unga tjejer som sysslar med det. Men man borde ju inte tänka så..

Hur var åldersfördelningen på din utbildning då? Och vad har du gått?
    Jag är lika gammal som du och har ett bra jobb inom medicinsk forskning, men det jag helst skulle vilja göra är att få sminka folk. Vet bara inte hur jag ska gå tillväga med att lära mig mer..kan liksomi nte bara sluta på mitt jobb. 
  • Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2012-10-04 17:54:31 följande:
    Jag är lika gammal som du och har ett bra jobb inom medicinsk forskning, men det jag helst skulle vilja göra är att få sminka folk. Vet bara inte hur jag ska gå tillväga med att lära mig mer..kan liksomi nte bara sluta på mitt jobb. 
    Skönt att höra att vi är fler äldre. När man har den slags utbildning jag har, är jag rädd att folk skulle bli mycket förvånade att jag har helt andra drömmar egentligen. Själv är jag arbetslös just nu och kan inte finansiera någon utbildning. Svårt det där.
  • Anonym (blomma)

Ja, knepigt, och man känner sig lite dum som drömmer om helt annat... Men jag blir lycklig av sånt, färg, form och den kreativiteten att få göra om någon, det är som att måla en tavla... :) Usch så hemskt, jo det stämmer säkert att det är en tjänst man säljer, och det är ju mkt yta sim gäller.... Trist. För man behöver väl jobba med det åtminstone då och då för att upprätthålla kunskapen? Vad är det för utbildning som är gratis som någon skrev? Annars, tror ni att en 5 veckors kurs för 5000 kr är lika bra som en årsutbildning på någon flashig skola?? Eller hur väljer man?? Det vore även kul att lära sig sminka sig själv rätt, vart kan man.lära sig det, räcker 5 veckor...?

• Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2012-10-05 00:26:55 följande:
    Ja, knepigt, och man känner sig lite dum som drömmer om helt annat... Men jag blir lycklig av sånt, färg, form och den kreativiteten att få göra om någon, det är som att måla en tavla... :) Usch så hemskt, jo det stämmer säkert att det är en tjänst man säljer, och det är ju mkt yta sim gäller.... Trist. För man behöver väl jobba med det åtminstone då och då för att upprätthålla kunskapen? Vad är det för utbildning som är gratis som någon skrev? Annars, tror ni att en 5 veckors kurs för 5000 kr är lika bra som en årsutbildning på någon flashig skola?? Eller hur väljer man?? Det vore även kul att lära sig sminka sig själv rätt, vart kan man.lära sig det, räcker 5 veckor...?
    Ja, jag känner ju att det vore roligt att jobba med något som verkligen intresserade en och jag är mer inne på flärd än trista papper ;) Jag ville bli frisör som tonåring, men betygen räckte inte på den tiden. Jag tror nog att en etablerad längre utbildning är att föredra. Sen kan man ju se till att man har en bra grund inför utbildningen genom att öva, öva, på sig själv och kompisar. Finns bra bloggar med foton där makeupartister visar foton på olika sminkningar.
  • MickeN1973

Ett sätt att göra det är att gå med i en amatörteaterförening.

När jag vart med där hade vi smikning och effekter  på programmet 

• Anonym (karin)

Jag tror att du ska skilja på yrke och hobby här. Det är få förunnat att jobba med sin hobby, och när det gäller make-up-artister går det flera hundra utbildade på de tjänster som finns. I serien "världens bästa skitskola" visade de just på det här exemplet - gymnasieskolor lockar med makeuputbildning, och eleverna utbildas till arbetslöshet. 

Vad du gör på fritiden är en helt annan sak , du kan gå kvällskurser, och som någon nämnde - kanske jobba med amatörteater. Kanske kan hobby/amatörsysslan ledda till något annat när du får kontakter och erfarenhet - men behåll den trygghet du har i ditt jobb tills dess. 

• Indianica

Det är ingen lång utbildning och en bra sak att ha vid sidan av om det blir svårt att leva på det. Klart du ska utveckla ett intresse

• Indianica
    Anonym (jag med) skrev 2012-10-04 17:54:31 följande:
    Jag har en man som har ett jättebra jobb rent lönemässigt annars är det mycket "harvande" och bara lite kul, men han gillar även att göra en helt annan sak på sin fritid, där dock konkurrensen är stenhård och jag har sagt att han får börja ta lite betalt för sin hobby på fritiden och se hur det går och eventuellt i framtiden om det går bra att leva på trots konkurrensen, då kan han säga upp sig. Man "kastar inte bara bort" en utbildning på flera år för en hobby anser jag. Nu bygger han upp en hemsida och vi får se hur det går att sälja hans tjänster, går det bra är det ju bara en bonus om han får lite betalt och går det superbra får han leva på det om han vill
Svar på tråden Dumt att läsa till makeup-artist på gamla dar?