• Fine ass mommy to be

TORR hårbotten och lååångt hår :(

Som rubriken lyder har jag väldigt torr hårbotten. Jag använder ACO schampoo för torr hårbotten som hjälpte i början, men nu känns det som att det blir värre och värre.

Tips?
    Något annat schampoo? Tvättta håret oftare/mer sällan (nu 2-3 ggr/vecka)? 

Har även rätt långt hår som är i lite taskig kondition och förmodligen mår sämre pga hårbottnen, tar tacksamt emot tips för långa håret med.

• Svar på tråden TORR hårbotten och lååångt hår :(
  • BuoBä

Jag har samma problem och har efter mycket experimenterande kommit fram till att man (surprise!)  får vad man betalar för när det gäller schampoo.  

Här är några jag testat som fungerat bra för mig: 

Redken Scalp Relief Soothing Balance Shampoo - bra resultat men löddrar väldigt lite och jag gillar mycket skum.

Nisim New hair biofactors - väldigt drygt. 

Joico Daily Treatment Shampoo - jag är inte helt förtjust i doften, men den är relativt neutral ändå och alla gillar olika.

Philip Kingsley Flaky Itchy Scalp Shampoo - min favorit just nu.

De finns hos frisörer, men de går att hitta billigare på nätet. 

• jag och min

Mitt tips är att gå till en frisör och köpa ett ordentligt schampo alternativt någon kur för just torr hårbotten.
    Annars vet jag folk som använder matolja...håret blir dock väldigt flott men det ska tydligen hjälpa huden?

• Mirris

Mitt tips (som kommer från hudläkaren) är olja.. ricinolja... smeta in, sov, tvätta

Jag använder hälften ricinolja o hälften mandelolja.. blandar i en liten burk o så kletar jag in där jag har mitt .... minst 1 timma ska det sitta i, jag brukar sova med det.
    Min hårbotten är iaf mycket bättre nu än för nån månad sen 

• Fine ass mommy to be
    Mirris skrev 2012-10-04 11:20:01 följande:
    Mitt tips (som kommer från hudläkaren) är olja.. ricinolja... smeta in, sov, tvätta

Jag använder hälften ricinolja o hälften mandelolja.. blandar i en liten burk o så kletar jag in där jag har mitt .... minst 1 timma ska det sitta i, jag brukar sova med det.
    Min hårbotten är iaf mycket bättre nu än för nån månad sen 
    Hur ofta har du det? Varje dag? 

Tack för andra tips, får se mig om efter ett nytt schampoo! :) 
  • engladprick

min frisör tipsade mig om att torka håret väl med handduken då det troligen var att håret var fuktigt länge som gjorde att hårbotten blev torr. 

• Indianica

Jag tar olja i hårbotten varje kväll och tvättar ur på morgonen. Man kan ju även smörja med en vanlig hudkräm, då hårbotten består av just skinn och då tar jag Propyless som finns på apoteket och som är bra för extremt torr hud. Den är tunnflytande och jag försöker att bara spruta den i hårbotten och sedan masserar jag och sover med det, tvättar ur på morgonen.

• Indianica
    Fine ass mommy to be skrev 2012-10-04 16:30:41 följande:
    Hur ofta har du det? Varje dag? 
    På vintern blir min hårbotten lite torr lätt (hela jag blir torr he,he) trots bra schampoon, men då oljar jag in hårbotten dagligen, på sommaren nästan aldrig. Har precis börjar mitt oljemasserande för i år

Använder Jessiecurls hårolja som passar hår och kropp.

• Lilia

Jag hade samma problem, men jag hade fett och skadat hår också. Ingen bra kombination. Mina problem slutade då jag slängde ut shampoot, det innehåller en massa kemikalier. Istället använder jag Ghassoul lera. Det finns att köpa i hälsokostbutiker och på ekologiska frisörer. Bor du i Stockholm rekommenderar jag FriEkoSör på Bastugatan 57 (vid Mariatorget)

Svar på tråden TORR hårbotten och lååångt hår :(