• Anonym (Lärare)

Bör skolan erbjuda gratis läxhjälp till alla elever? Eller är det föräldrarnas ansvar att barnen gr läxorna?

I sossarnas skuggbudget ligger flera förslag för skolan. Som det är i dagsläget erbjuder exempelvis Röda korset gratis läxhjälp på bibliotek eller i skolor i utsatta områden. Vissa föräldrar väljer att Rut:a läxhjälp (vilket inneburit en ny arbetsmarknad för behöriga lärare) i hemmet. 

Sossarna vill nu att skolorna ska börja erbjuda läxhjälp inom sin ordinarie verksamhet för samtliga elever. Samt att klassernas storlek ska minskas (finns inget vetenskapligt stöd för att klassstorlek ger bättre resultat) 

Jag undrar, tycker ni att det är era barns lärares uppdrag och skolans skyldighet att se till att era barn gör sina läxor, eller är det ditt som förälder?  (Om vi bortser från diskussionen om att barn ska ha läxor överhuvudtaget) 

Fördelen med skolläxhjälp är ju att alla barn får möjlighet att lyckas med läxorna, nackdelarna som jag ser det är skolan får ta över ytterligare en del av föräldraansvaret samt jag ser inte hur läxhjälpen ska kunna organiseras inom lärarnas 1050 minuter undervisning i veckan...

Vad tycker ni andra? 

• Svar på tråden Bör skolan erbjuda gratis läxhjälp till alla elever? Eller är det föräldrarnas ansvar att barnen gr läxorna?
  • Anonym

jag är för läxhjälp.
    jag vet inte om jag är för läxor, men jag är för repetition för att få kunskapen att sätta sig, och jag tror många kan behöva stöd och hjälp med det, stöd och hjälp som kanske inte finns hemma.
    tiden måste förstås läggas in i tjänsten och synliggöras.
    /lärare

• pluvdo

Svart. Det framsta problemet jag ser med att barn skall gora laxor hemma ar dels att inte alla har en hemmiljo dar det ar mojligt och dels sa har nog ganska fa foraldrar som ar till hjalp nar de undrar nagot och sa. Exempelvis om det ar laxor i svenska... det kanns som att valdigt fa vuxna beharskar svenska i skrift, sa da ar val fragan om de hjalper eller stjalper.

• Anonym (en annan lärare)

jag har tidigare jobbat på en skola där jag och en kollega drog igång läxhjälp två dagar i veckan. Detta var mycket uppskattat av både elever och föräldrar. Tyvärr var det inte fler kollegor som ville ställa upp...

På skolan jag jobbar nu erbjuder varje klasslärare sina "svaga" elever att stanna kvar en eftermiddag i veckan. Jag erbjuder även de elever som jag vet inte kan få någon hjälp med läxorna hemma pga olika omständigheter.

För mig är detta inte en belastning utan jag ser det endast som något positivt. 

Vad det gäller våra undervisningsminuter så är detta bara en riktlinje, inget som är spikat. Vi har 35 timmars arbetsvecka på plats i skoaln och 10 timmars förtroendetid så nog tycker jag att det ryms i ramen av vår arbetstid. 

• Anonym

Ja, jag tycker att det vore bra att ha schemalagd "läxtid". Så är det väl i t.ex. USA, där finns det schemalagd tid då man är i "home room" eller vad det nu kallas - sitter i en sal och jobbar med det man behöver. Det skulle ju krävas mer resurser, förstås. Men jag tänker mig att det blir litet "ytterligare lektionstid" för lärarna, som får tas hänsyn till vid schemaläggning. Dock ska ju inte detta behöva planeras på samma sätt. En klar fördel vore ju om man kunde ordna så att det fanns flera salar att gå till, för att få hjälp. T.ex. om man inte riktigt begriper vad ens ordinarie engelskalärare menar så kanske man kan få hjälp med läxan från en annan engelskalärare under "läxtiden". I slutändan är det ju mitt ansvar som förälder att se till att läxan är gjord, men jag tycker det är jättebra om möjligheten att göra den finns i skolan.

• Anonym

Jag är lärare i musik.. Jag hade gärna haft läxhjälp i min tjänst för att kunna få möjligheten att ge läxor i piano/gitarr eller så.. Nu kan jag inte det eftersom alla elever inte har instrument hemma.. Som förälder var min första spontana tanke när jag läste trådstarten att föräldrar bör ägna sig mer åt att hjälpa sina barn med läxorna.. På min arbetsplats erbjuder mitt arbetslag (högstadie) läsa-ikapp-tid/läxhjälp under 1,5 timma per vecka... Inte många elever utnyttjar den.. Fast många hade behövt...

• Anonym (Bra med läxhjälp)

Jag tycker det är bra med läxhjälp. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas föräldrar som av olika anledningar inte kan ta fullt ansvar för sina barn. Ska inte dessa barn få samma chans som andra barn då?
    Bara för att det finns läxhjälp så kommer inte alla barn att gå dit, det gör de som anser att de behöver det.

Jag tror tvärtom att man hjälper svaga föräldrar om man ger läxhjälp, då kan de fokusera på annat i barnets liv som behövs, istället för att kämpa med allt själv, och kanske ge upp.

• Cornette
    Anonym (Bra med läxhjälp) skrev 2012-10-04 11:26:32 följande:

Jag tror tvärtom att man hjälper svaga föräldrar om man ger läxhjälp, då kan de fokusera på annat i barnets liv som behövs, istället för att kämpa med allt själv, och kanske ge upp.
    Det där håller jag med om! Tänk om föräldern är grav dyslektiker och ska hjälpa sitt barn med rättstavning? Det kan ju bli pannkaka av det, barnet lär sig fel och föräldern mår dåligt av att sitt eget handikapp. Eller om man själv är kass på matte, eller, ja, det finns massor av liknande exempel! Så ja, jag tycker att det ska erbjudas läxläsning på skola, eller fritids för den delen!
  • Bedhead

Eftersom jag anser att läxor är ett effektivt sätt att överföra klass från en generation till nästa (och att det är en dålig sak) är jag självklart för läxhjälp i skolan.
    Det säger sig väl självt att jag med två svenska akademikerföräldrar har haft helt andra förutsättningar att lyckas i skolan än någon vars föräldrar är analfalbeter och som bara varit i landet några år kanske.
    Denna skillnad kan aldrig helt utraderaes, men självklart är det skolans uppgift att utjämna den så mycket som möjligt. Läxhjälp är ett bra sätt att göra detta på.

It´s better to have loved and lost than to live with a fucking psycho for the rest of your life
  • sextiotalist

Jag skulle tycka det är toppen och det har inte med avsaknad av ansvar, utan jag sitter själv ofta med tonåringen med läxor, men så blir han sur för att jag inte kan förklara på rätt sätt och det kan bli ganska heta diskussioner, och då önskar jag verkligen att någon, utan föräldrar/barn/pubertet/irriterad på mamma-rollen finns, som kunde ta den biten. Jag vet att man kan köpa den tjänsten, men den är dyrare än vad jag anser att en sådan tjänst bör vara. 

Att man inte kan vara den goda föräldern som kan ge rätt stöd i läxläsningen innebär inte att man sviktar i föräldrarrollen. Jag skulle nog säga att man är medveten om sina svagheter.

Jag är inte pedagog och jag kan bli tokvansinnig på hur man presenterar fakta i skolböckerna och vet inte hur många gånger jag fått använda Wikipedia för att stötta i läxläsningen, mycket för att det är så idiotiskt formulerat så jag själv börjat tvivla på mina egna kunskaper i ämnet (sedan visat sig att det var inget fel, det var bara så idiotisk utformat, märks det att jag håller få spel på fysikböckerna nu Flört)  

• h8him
    Anonym (Lärare) skrev 2012-10-04 11:10:29 följande:
    I sossarnas skuggbudget ligger flera förslag för skolan. Som det är i dagsläget erbjuder exempelvis Röda korset gratis läxhjälp på bibliotek eller i skolor i utsatta områden. Vissa föräldrar väljer att Rut:a läxhjälp (vilket inneburit en ny arbetsmarknad för behöriga lärare) i hemmet. 

Sossarna vill nu att skolorna ska börja erbjuda läxhjälp inom sin ordinarie verksamhet för samtliga elever. Samt att klassernas storlek ska minskas (finns inget vetenskapligt stöd för att klassstorlek ger bättre resultat) 

Jag undrar, tycker ni att det är era barns lärares uppdrag och skolans skyldighet att se till att era barn gör sina läxor, eller är det ditt som förälder?  (Om vi bortser från diskussionen om att barn ska ha läxor överhuvudtaget) 

Fördelen med skolläxhjälp är ju att alla barn får möjlighet att lyckas med läxorna, nackdelarna som jag ser det är skolan får ta över ytterligare en del av föräldraansvaret samt jag ser inte hur läxhjälpen ska kunna organiseras inom lärarnas 1050 minuter undervisning i veckan...

Vad tycker ni andra? 
    Men nog finns det stöd för att mindre klasser ger bättre resultat? Fast givetvis är det lärartätheten och lärarkompetensen som är viktigast.

Läxor ingår väl inte ens i skollagen eller utbildningsplanen?
  • mammis76

Vår skola har läxhjälp 2 efm i veckan mellan 15-18 för dom som vill

• Bambi07

Jag har visserligen gått på ganska "rika" skolor, så det kanske är därför, men vi har alltid haft tillgång till läxhjälp ca 2 gånger i veckan. Båda skolorna (nu tänker jag på högstadiet och gymnasiet) har haft en person anställd vars enda arbetsuppgift var att "mingla" med eleverna, dels för att motverka mobbning och dels för att hjälpa till lite med skolarbetet. Den personen och en lärare från varje arbetslag var närvarande på läxhjälpen varje gång. Jag själv har aldrig haft några problem i skolan så jag har aldrig varit på läxhjälpen och vet därför inte hur mycket den egentligen användes av eleverna men syftet är ju gott i alla fall.

Svar på tråden Bör skolan erbjuda gratis läxhjälp till alla elever? Eller är det föräldrarnas ansvar att barnen gr läxorna?