Bör skolan erbjuda gratis läxhjälp till alla elever? Eller är det föräldrarnas ansvar att barnen gr läxorna?
I sossarnas skuggbudget ligger flera förslag för skolan. Som det är i dagsläget erbjuder exempelvis Röda korset gratis läxhjälp på bibliotek eller i skolor i utsatta områden. Vissa föräldrar väljer att Rut:a läxhjälp (vilket inneburit en ny arbetsmarknad för behöriga lärare) i hemmet.
Sossarna vill nu att skolorna ska börja erbjuda läxhjälp inom sin ordinarie verksamhet för samtliga elever. Samt att klassernas storlek ska minskas (finns inget vetenskapligt stöd för att klassstorlek ger bättre resultat)
Jag undrar, tycker ni att det är era barns lärares uppdrag och skolans skyldighet att se till att era barn gör sina läxor, eller är det ditt som förälder? (Om vi bortser från diskussionen om att barn ska ha läxor överhuvudtaget)
Fördelen med skolläxhjälp är ju att alla barn får möjlighet att lyckas med läxorna, nackdelarna som jag ser det är skolan får ta över ytterligare en del av föräldraansvaret samt jag ser inte hur läxhjälpen ska kunna organiseras inom lärarnas 1050 minuter undervisning i veckan...
Vad tycker ni andra?