• Anonym (Tärnan)

Vad tycker ni om denna bröllopsmeny? Nyår liksom...

Hej alla!

Vill vara anonym för att kunna diskutera i fred...  

Jag ska vara tärna/toastmadame på min väninnas bröllop på nyårsafton. Jag vill ABSOLUT INTE lägga mig i för mycket, men när bruden ändå ber om min åsikt, så måste jag ju säga som det är. Hon frågade vad jag tycker om deras meny, den ser ut såhär:

Vitlöksbröd till förrätt

Kycklingfilé med klyftpotatis & béarnaisesås

Glass med varma hallon

Jag tycker att det är lite vardagsaktigt över menyn! Det är ju nyår! Bruden säger att man ju knappast går på bröllop för att äta gott. Eller...?              

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 12:41
    Kanske skulle lagt det under "relationsproblem" istället. Bruden bad mig vara toastmadame+tärna för att jag (enligt henne) har sån koll på det som är inne just nu, bor i Stockholm, har ett bra jobb osv. Själv har hon fött tre barn på fyra år, känner sig trött och glåmig och vill ha en stor fest.

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna bröllopsmeny? Nyår liksom...
  • Anonym

Jag hade förväntat mig något festligare på ett nyårsbröllop. Sedan beror det väl lite på hur resten av bröllopet är. Är det i ett slott/ herrgård eller bara en "vanlig" lokal...sådana saker spelar in rätt mycket tycker jag.

• nozpa

Varmrätten kanske känns lite sisådär. Men gott är det ju iaf. :) Hade inte brytt mig så mycket faktiskt.

• MajaVira

Det låter lite som något vi skulle kunna äta en vanlig lördag, inte i nivå med en bröllopsmeny eller nyårsmeny. Absolut inget fel på maten, men inget av det känns "extra lyxigt" - något som jag iallafall skulle siktat på. Sedan brukar det ju alltid vara en fråga om ekonomi också, de kanske prioriterar fler gäster före lyxig mat.

• Anonym

Helt vanlig vardagsmat, tycker jag...Har de ont om pengar?

• Anonym (Tärnan)
    MajaVira skrev 2012-10-04 12:14:45 följande:
    Det låter lite som något vi skulle kunna äta en vanlig lördag, inte i nivå med en bröllopsmeny eller nyårsmeny. Absolut inget fel på maten, men inget av det känns "extra lyxigt" - något som jag iallafall skulle siktat på. Sedan brukar det ju alltid vara en fråga om ekonomi också, de kanske prioriterar fler gäster före lyxig mat.

Jag håller med dig. Det är ca 60 gäster i en abonnerad festvåning, kod mörk kostym. De ska laga all mat själva. Tror att "alla" de känner är bjudna. Hur mycket tycker ni att jag kan lägga mig i?
  • sötäpplet

Det är svårt att ge råd eller tips när jag inte vet förutsättningarna. Är det ett stort bröllop med många gäster? Många allergier? Har de en tajt bröllopsbudget? Hur ser köksmöjligheterna ut.

Personligen tycker jag väl också att det är lite snålt, det finns många prisvärda alternativ som, om de är vällagade, ändå känns festliga.

Vitlöksbrödet skulle jag helst byta ut, eller komplettera med någon god soppa.

Säg att kycklingen är närproducerad gårdskyckling, kvällens kock lagar beanese såsen från grunden (kanske skulle jag lägga till något annat såsalternativ, men det är återigen jag), klyftpotatisen är också eko-närodlad och kommer dessutom med fräsch wokade grönsaker och en festlig sallad.

Glassen - hemgjord eller någon lokalproducent med en fräsch bärsås och ett snitsligt litet chokladhjärta som står upp i glasskulan och hallonsåsen bildar en spegel. Det kan bli hur festligt som helst.

Med rätt dryck och bra alkoholfria alternativ kan hela middagen lyfta ytterligare ett snäpp i festlighet för mig.

Som en parantes vill jag tillägga att vad som bjuds faktiskt inte säger så mycket om hur trevlig gästerna har det eller om festen blir minnesvärd. Det ska vara en katastrofmiddag i trevligt sällskap för att någon ska minnas maten, och tvärtom. En fantastisk middag i tråkigt sällskap för att någon ska minnas maten.

• Anonym (Tärnan)
    Anonym skrev 2012-10-04 12:16:35 följande:
    Helt vanlig vardagsmat, tycker jag...Har de ont om pengar?

De har två småbarn, så alla småbarnsfamiljer har väl de knapert på sitt vis. Men alla de känner är bjudna, de har inte så stor vänkrets, men stor släkt.
  • Anonym (god mat)

Ja, jag tycker menyn låter lite väl enkel. Men den går att piffa upp med lite roliga tillbehör. Lite tsatsiki till vitlöksbrödet, chilibea istället för vanlig och kanske lite sparris med vitlök till huvudrätten.
    En kladdkaka med glass och hallon till efterätt. Jag tycker att maten är väldigt viktig på ett bröllop, ibland ägnar gästerna flera timmar åt maten, så det är ju ett stort plus om den är god! Sedan beror det väl lite på hur bröllopet i övrigt är planerat. Själv gifte jag mig på en pub med tacobuffe till gästerna, inte så lyxigt, men det passade in i det tema vi valt. Ett mer klassisk bröllop med bordplacering, tal osv kräver en mer ordnad middag med god mat enligt mig.

• Anonym

Jag tycker det låter gott, så länge gästerna blir mätta har jag inget att invända Solig Jag går inte på bröllop för den kulinariska upplevelsen utan för att fira kärleken mellan två nära.

Svar på tråden Vad tycker ni om denna bröllopsmeny? Nyår liksom...