• Anonym (nykomling)

Mobbning och skitsnack på arbetet - hjälp!

Jag behöver tips och råd just nu.

Jag har två personer på min arbetsplats som mobbar folk och snackar skit om allt och alla. 
    På mitt jobb har vi två skift och dessa två är egentligen i andra skiftet, men det de säger kommer fram till mig på omvägar. Det är inte bara mig de snackar skit om utan alla. Det är så otrevligt så jag mår psykiskt dåligt över detta. Jag gör verkligen mitt bästa och har fått höra av andra att jag är duktig osv. De menar dock på att jag jobbar långsamt. De snackar skit om mitt och andras privatliv också. Och då är jag ytterst försiktig med vad jag säger om mitt privatliv på jobbet. Men allt vrids till något skvallervänligt, saftigt och negativt. De klagar och kommer med gliringar hela tiden om att man gör ett dåligt arbete. Hånler åt en vad man säger och är allmänt otrevliga.

Till saken hör, att de för ett tag sedan var i blåsväder, just pga. att en annan person på jobbet inte orkade med dem och anmälde dem för just mobbning. Men det hjälpte inte. Chefen är svag och gjorde ingenting åt saken.

Vart kan man vända sig? Vad kan man göra? Jag vill inte att det ska sluta med att jag själv blir omplacerad, men de är ju hemska.

• Svar på tråden Mobbning och skitsnack på arbetet - hjälp!
  • Anonym (nykomling)

Nej det har jag inte. Men en av mobbarna involverade facket när detta med mobbning kom fram.

• Anonym (nykomling)

Vi har en facklig representant som kommer till oss då och då och hon verkar ha en rätt nära relation med de här mobbarna. Inte personlig men de kramas och har sig när hon kommer till vår avdeling. Jag är därför lite tveksam till att involvera dem. Känns som att de skulle vara på mobbarnas sida.

• ica
    Anonym (nykomling) skrev 2012-10-04 16:00:46 följande:
    Vi har en facklig representant som kommer till oss då och då och hon verkar ha en rätt nära relation med de här mobbarna. Inte personlig men de kramas och har sig när hon kommer till vår avdeling. Jag är därför lite tveksam till att involvera dem. Känns som att de skulle vara på mobbarnas sida.
    Ta upp det med chefen istället. Det är ett arbetsmiljöproblem.
  • Litet My

Du kan göra en skrivelse direkt till facket, (alltså gå förbi erat ombud på arbetsplatsen)

Tänk på att ta med konkreta saker, gärna med datum mm.  

• Anonym (nykomling)
    ica skrev 2012-10-04 16:02:52 följande:
    Ta upp det med chefen istället. Det är ett arbetsmiljöproblem.
    Fast detta har som sagt tagits upp med chefen en gång redan, men han valde att inte göra något åt saken. Han hade långa samtal med de inblandade men det kom inget av det. Det var tal om att man skulle sära på dessa personer, men det blev inget av det heller och när allt var över började de hålla på som vanligt med skitsnack, gliringar, hånleenden.
  • Anonym

Jag hade prata med chefen att om inget görs så kontaktars polisen in i det hela.. och det kan se dåligt ut för företaget så då kanske chefen skulle vilja ta det själv och försöka fixa det..

• Anonym (nykomling)
    Anonym skrev 2012-10-04 16:06:15 följande:
    Jag hade prata med chefen att om inget görs så kontaktars polisen in i det hela.. och det kan se dåligt ut för företaget så då kanske chefen skulle vilja ta det själv och försöka fixa det..
    Vad kan polisen göra?
  • Anonym (nykomling)

Saken är att dessa två är väldigt skickliga. De "säger bara sanningen" och är bara "ärliga". Men de hoppar på folk och får dem att känna sig som skit och sedan håller de varandra om ryggen. Mycket sker ju dessutom bakom ryggen på oss andra. Att de snackar skit om oss t.ex. Som sedan kommer tillbaka.

• AnnaGreta 378

Kontakta chefens chef om din chef är en mes. Sådant här får inte förekomma! Gå gärna ihop med någon annan så du har stöd.

• ica
    Anonym (nykomling) skrev 2012-10-04 16:06:15 följande:
    Fast detta har som sagt tagits upp med chefen en gång redan, men han valde att inte göra något åt saken. Han hade långa samtal med de inblandade men det kom inget av det. Det var tal om att man skulle sära på dessa personer, men det blev inget av det heller och när allt var över började de hålla på som vanligt med skitsnack, gliringar, hånleenden.
    Då skulle jag påpeka att problemet kvarstår och att arbetet blir lidande av det.
    Anonym (nykomling) skrev 2012-10-04 16:10:09 följande:
    Saken är att dessa två är väldigt skickliga. De "säger bara sanningen" och är bara "ärliga". Men de hoppar på folk och får dem att känna sig som skit och sedan håller de varandra om ryggen. Mycket sker ju dessutom bakom ryggen på oss andra. Att de snackar skit om oss t.ex. Som sedan kommer tillbaka.
    Kan du göra gemensam sak med andra. Att ni börjar att säga ifrån att ni inte är intresserade att lyssna på dem. Byta ämne när de säger nåt negativt om nån. Enbart prata jobb med dem.

• Anonym (nykomling)

Chefens chef vet också och bryr sig inte så mycket i det här. Känns så hopplöst....

• Rakad Apa
    Anonym (nykomling) skrev 2012-10-04 16:10:09 följande:
    Skitsamma, anmäl dom ändå. Det kommer ju att ligga dom i fatet i framtiden om det står på pappret att de har blivit anmälda 2 ggr. Man har inte rätt att säga saker hur man vill även om det är "sant". Tråkigt att er chef är så feg, så veka människor har inget på chefspositioner att göra.

Och ring till facket och förklara läget, att vissa representanter är "vänner" med mobbarna!
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym

Mycket som upplevs som mobbning kan vara hot, förolämpningar eller förtal. Sådana saker är brott. och kan anmälas..

• ica
    Anonym (nykomling) skrev 2012-10-04 16:17:28 följande:
    Chefens chef vet också och bryr sig inte så mycket i det här. Känns så hopplöst....
    Är det möjligt att se till att nån högre chef får reda på det. Eller att byta jobb inom jobbet.
  • Rakad Apa
    Anonym (nykomling) skrev 2012-10-04 16:17:28 följande:
    Gå ut i media, lokaltidningen och berätta situationen. Kanske om dom uppmärksammar detta så sker det möjligtvis något.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (nykomling)

Jo jag vill byta jobb inom jobbet så småningom, men jag är alldeles ny där. Jobbat ett halvår som konsult och anställdes nyligen direkt på företaget.

Jag ska nog försöka ringa facket. Vet bara inte riktigt vad jag ska säga. Men från och med imorgon börjar jag skriva ner allt de här säger och gör i en dagbok.

• Litet My
    Anonym (nykomling) skrev 2012-10-04 16:22:45 följande:
    Jo jag vill byta jobb inom jobbet så småningom, men jag är alldeles ny där. Jobbat ett halvår som konsult och anställdes nyligen direkt på företaget.

Jag ska nog försöka ringa facket. Vet bara inte riktigt vad jag ska säga. Men från och med imorgon börjar jag skriva ner allt de här säger och gör i en dagbok.

Klokt.

har tyvärr sett detta fenomen på för tok för nära håll, det värsta var att skitpratarna var starka och chefen svag. Och även om nästan alla andra tyckte skitsnackarna var rent vidriga så var alla tysta när det togs upp på möte. Så tyvärr får man i längden stå ensam när man klagar även fast alla andra säger sig hålla med =(  
  • Anonym (nykomling)
    Litet My skrev 2012-10-04 16:28:59 följande:

Klokt.

har tyvärr sett detta fenomen på för tok för nära håll, det värsta var att skitpratarna var starka och chefen svag. Och även om nästan alla andra tyckte skitsnackarna var rent vidriga så var alla tysta när det togs upp på möte. Så tyvärr får man i längden stå ensam när man klagar även fast alla andra säger sig hålla med =(  
    Det är ju precis en sådan situation vi har på jobbet just nu. Många har haft problem med dessa två, men chefen är svag och lätt att snacka omkull. Mobbarna tog som sagt kontakt med facket och jag tror att det hela tystades ner fort. Personen som anmälde dem sist är inte så bra på att snacka och det var locket på och ta död på allt. Personen mår inte bra och man märker att h*n är bitter över detta. Pratar om att man "inte ska lyssna på de" och "det bästa är att inte ta åt sig". Men hur gör man det när man aldrig får höra något annat från dessa två. BARA negativitet och skitsnack.
  • ica
    Litet My skrev 2012-10-04 16:28:59 följande:

Klokt.

Alla är rädda att de blir nästa offer och tiger. Jag känner igen det. Jag sa upp mig.
Svar på tråden Mobbning och skitsnack på arbetet - hjälp!