• nostalgi

    Reglar för hyresrätt? Hur ofta kan man "kräva" renovering?

    Hej!

    Vi bor i en sliten och väl nött hyresrätt som är byggd 1982. Vi trivs och vill inte flytta. Vi har inte renoverat något på egen hand, men nu undrar jag om det finns "reglar" för detta? Kan vi begära att de skall lägga nya mattor och parkett som nu är 30 år gamla? Kan vi begära att de sätter in en ny spisfläkt som är lika gammal? Målning och tapetsering blev gjort senast för 13 år sedan?? Kan vi begära det igen?

  • Svar på tråden Reglar för hyresrätt? Hur ofta kan man "kräva" renovering?
  • nostalgi
    Hannah76 skrev 2012-10-04 18:43:51 följande:
    Ni har inte så att ni kan lägga sånt på hyran?
    Jag vet faktiskt inte hur det funkar. När man ringer eller malier till hyresvärden, får man ju aldrig något ordentligt svar. Precis som att de inte vill säga något rakt svar, om vad som gäller. Så vart kan man läsa om detta, om det nu finns sådana "reglar"?
  • Hannah76
    nostalgi skrev 2012-10-04 18:49:50 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur det funkar. När man ringer eller malier till hyresvärden, får man ju aldrig något ordentligt svar. Precis som att de inte vill säga något rakt svar, om vad som gäller. Så vart kan man läsa om detta, om det nu finns sådana "reglar"?
    Är ni medlemmar i hyresgästföreningen?
  • nostalgi
    Hannah76 skrev 2012-10-04 18:50:34 följande:
    Är ni medlemmar i hyresgästföreningen?
    Jag vi gick med för ca 6mdr sedan, men de är ju lika "tvetydiga", och säger bara att vi får prata med hyresvärden.
    lightfish skrev 2012-10-04 18:52:10 följande:
    Vilken hyresvärd?
    Det är det kommunala hyresbolaget.

    Hyran är redan på tok för hög, om man ser till standarden, och vi undrar "vart pengarna tar vägen"....
  • Sixxty

    Hos oss (kommunalt bolag) finns det fastslagna intervaller för renovering. 10 år för tapeter, 20 år för golvmatta osv. Vill man ha det gjort tidigare få man betala en summa som minskar varje år. Om man väljer att inte renovera görs avdrag på hyran om tiden "gått ut". Sen kan man välja till t ex klinker i hallen eller parkett i sovrummen för en summa som läggs på hyran ett visst antal månader.

  • nostalgi
    Sixxty skrev 2012-10-04 19:02:39 följande:
    Hos oss (kommunalt bolag) finns det fastslagna intervaller för renovering. 10 år för tapeter, 20 år för golvmatta osv. Vill man ha det gjort tidigare få man betala en summa som minskar varje år. Om man väljer att inte renovera görs avdrag på hyran om tiden "gått ut". Sen kan man välja till t ex klinker i hallen eller parkett i sovrummen för en summa som läggs på hyran ett visst antal månader.
    Ja precis det jag vill veta! Vi fick ju målat och tapetserat när vi flyttade in, för ca 13 år sedan, och golvmattorna är 30 år gamla! Får väl fortsätta att tjata tills de de "gör något".
  • Elaifiknow

    Sist jag bodde i hyresrätt berodde det på om man hade HLU eller VLU. Vilket har ni? En del har alltså tidsintervaller, andra inte.

Svar på tråden Reglar för hyresrätt? Hur ofta kan man "kräva" renovering?