• Anonym (Orolig)

Råkade repa tjänstebilen vid backning ur garage. Självrisk?

Jag har precis börjat min provanställning den 1 okt. Men har även sagt upp den för det är ett riktigt skitställe. Chefen blev sur på. Nu råkade jag att repa deras tjänstebil som använd i jobbet. Jag skulle backa ur garaget och det var väldigt trångt. Blev 3 stor repor på dörren och vid däcken. Min fråga är kommer jag få betala självrisk eller betalar företaget? Min kollega vet om detta nu men chefen var ledig så hon kommer få veta det imorgon. Detta är en vårdcentral som är privat och chefen är även ägaren. Mår så dåligt nu,

• Svar på tråden Råkade repa tjänstebilen vid backning ur garage. Självrisk?
  • Anonym (Vbl)

Vad menar du med tjänstebil? Menar du en bil som du enbart får använda på arbetstid? Den bör vara försäkrad.

• New mum

Ja det är en bil som bara använd i jobbet. Vi åker runt i den på hembesök.

• Bolaget

Det beror på vilket avtal du har med din arbetsgivare, om du ansvarar för bilen när du disponerar den eller ej.Självrisken är 5000 och så tillkommer ju kostnaden för hyrbil under tiden denna ska repareras, Hyrbil ersätts med en summa per dag men den är inte så hög som det vekligen kostar att hyra bil

• Anonym (Vbl)
    Bolaget skrev 2012-10-04 19:48:19 följande:
    Det beror på vilket avtal du har med din arbetsgivare, om du ansvarar för bilen när du disponerar den eller ej.Självrisken är 5000 och så tillkommer ju kostnaden för hyrbil under tiden denna ska repareras, Hyrbil ersätts med en summa per dag men den är inte så hög som det vekligen kostar att hyra bil

Fast hur hög självrisken är beror ju helt på vilken försäkring arbetsgivaren valt att teckna. Om det är en vettig arbetsgivare så står den för självrisken.
Svar på tråden Råkade repa tjänstebilen vid backning ur garage. Självrisk?