• sweetlife

    Etiska dilemman i sjukvården

    Hej!

    Ni som jobbar inom sjukvården (och även andra), vad har ni stött på för etiska dilemman i ert yrke? Vore tacksam för lite förslag då jag skriver ett arbete om just etiska dilemman i sjukvården.    

      
      

  • Svar på tråden Etiska dilemman i sjukvården
  • Miami

    Jobbar inom tandvården. Mest att patienter vill ta bort tänder som tandläkaren tycker att man borde spara på och laga. Annars kan det vara tex barn som absolut inte vill ha tandställning eftersom de tror att de ska bli retade etc... Men deras föräldrar vill och tandläkaren tycker att det behövs (och man misstänker att de kommer ångra sig). Värsta är nog: både tandläkaren och patienten vill spara en tand och tex rotfylla och laga, men soc betalar bara för att den ska dras ut, och patienten har inga egna pengar. Det har jag varit med om flera ggr på unga patienter... Riktigt jobbigt.

  • Miami

    Jobbar inom tandvården. Mest att patienter vill ta bort tänder som tandläkaren tycker att man borde spara på och laga. Annars kan det vara tex barn som absolut inte vill ha tandställning eftersom de tror att de ska bli retade etc... Men deras föräldrar vill och tandläkaren tycker att det behövs (och man misstänker att de kommer ångra sig). Värsta är nog: både tandläkaren och patienten vill spara en tand och tex rotfylla och laga, men soc betalar bara för att den ska dras ut, och patienten har inga egna pengar. Det har jag varit med om flera ggr på unga patienter... Riktigt jobbigt.

  • sweetlife
    Miami skrev 2012-10-08 11:03:57 följande:
    Jobbar inom tandvården. Mest att patienter vill ta bort tänder som tandläkaren tycker att man borde spara på och laga. Annars kan det vara tex barn som absolut inte vill ha tandställning eftersom de tror att de ska bli retade etc... Men deras föräldrar vill och tandläkaren tycker att det behövs (och man misstänker att de kommer ångra sig). Värsta är nog: både tandläkaren och patienten vill spara en tand och tex rotfylla och laga, men soc betalar bara för att den ska dras ut, och patienten har inga egna pengar. Det har jag varit med om flera ggr på unga patienter... Riktigt jobbigt.

    Förstår att det uppstår ett dilemma där, det där med soc lät verkligen svårt.. Tack för att du delade med dig.
  • Scream2

    Jag antar att du måste specifiera dig och smalna av ämnet lite. Kan du inte försöka rikta in dig lite mer på ett specifikt område så är det lättare att svara.

  • Themis

    Lite exempel:

    Ska jehovas vittnen få vägra sina barn blodtransfusion/vård?

    www.dn.se/nyheter/varlden/jehovas-vittnen-vagrade-dottern-cancerbehandling

    Ett rättsfall om Jehovas samt artikel om aktiv dödshjälp (eutanasi)

    ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda15514.pdf

    Ska gamla tvångsmatas om de inte vill äta?
    Rätt till hemtjänst om man inte orkar handla halalmat själv, för att det kräver mer tid/transporter?

    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9663/2006-123-46_200612346.pdf


    Om att välja man: Den som nöjer sig med skit får sällan blommor. /Themis
  • sweetlife

    Tack för alla förslag! Nu har vi i och för sig redan haft seminarium om detta, men jag fördjupar mig gärna mer i det eftersom det är intressant, och ska dessutom utbilda mig inom sjukvården (därav temat för skolarbetet)

Svar på tråden Etiska dilemman i sjukvården