• AnnaLovisa

Vilket bröd ska man välja till 7 mån matglad parvel?

Som rubriken lyder undrar jag vad ni har gett ett barn under året för bröd.

Jag funderar över innehåll av salt och socker och sånt som man helst ska undvika. Är det så lite så att det inte gör något? Eller är det bäst att baka eget?
    Funderar också på det här med fullkorn, har hört/läst någonstans att det inte är bra för bebismagar. Men det kanske också är så lite så att det inte spelar någon roll? Just köpebröd utan socker brukar oftast vara i fullkornsvarianter, så där är ju en krock isåfall..

Jag har ju inte tänkt ge honom hela mackor, utan bara något att gnaga på medan jag tex äter min frukost. Han blev jättenöjd när han fick en liten liten kantbit av min pizza idag, och den slank ner utan problem :)

• Svar på tråden Vilket bröd ska man välja till 7 mån matglad parvel?
  • hannis

Vitt formbröd/rostbröd har jag gett. Fullkorn skall man ej ge till små barn men det lilla saltet som finns i köpt bröd är ingen fara med.

• La Lola
    hannis skrev 2012-10-05 06:24:36 följande:
    Vitt formbröd/rostbröd har jag gett. Fullkorn skall man ej ge till små barn men det lilla saltet som finns i köpt bröd är ingen fara med.
    Samma här.
    Det lilla saltet o sockret har aldrig bekymrat mig.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter

Just pizzadeg innehåller väl iofs fruktansvärt mycket salt?

Fullkorn ska man som sagt undvika, vanligt vitt vetebröd (formfranska eller liknande) ger de flesta och det har även vi gjort. Det är helt ok, den lilla mängd socker och salt som finns i helt vanligt bröd är ingen som helst fara.

Självklart är det väl dock iofs alltid bättre att baka eget, men det betyder ju inte att köpt bröd är ett dåligt alternativ Jag brukar varva. Skulle aldrig orka baka så mycket bröd som skulle behövas till hela familjen för att vi helt skulle kunna undvika det köpta, men jag försöker baka ofta. Man kan då söta med tex honung istället, eller använda annat som ger lite sötare smak till brödet som morot eller olika bär, frukter etc.

• skogsvitter

Tillägger att honung inte ska ges till barn under 1 år men bara som förslag på sötning i allmänhet.

• AnnaLovisa
    Formfranska it is!
    Det var en väldigt liten kantbit :) för att han var så himla sugen på det jag stoppade i mig så han inte åt sin egen mat.

När vi hade föräldrautbildning om mat var det en av mammorna som frågade dietisten om man kunde söta bröd med honung. Och hon sa då nej, eftersom honung är en av de sakerna man ska undvika när barnet är så små.
  • AnnaLovisa
    skogsvitter skrev 2012-10-05 20:55:05 följande:
    Tillägger att honung inte ska ges till barn under 1 år men bara som förslag på sötning i allmänhet.
    Ah såg inte att du lagt till det innan jag skrev :)
  • skogsvitter
    AnnaLovisa skrev 2012-10-05 21:03:06 följande:
    Formfranska it is!
    Det var en väldigt liten kantbit :) för att han var så himla sugen på det jag stoppade i mig så han inte åt sin egen mat.

När vi hade föräldrautbildning om mat var det en av mammorna som frågade dietisten om man kunde söta bröd med honung. Och hon sa då nej, eftersom honung är en av de sakerna man ska undvika när barnet är så små.
    Från 1 år går det ju dock utmärkt att ge barnet honung. I vår familj gillar vi honung
  • elinson

Vår 8 månaders äter det bröd som vi vuxna äter, alltså ibland grovt ibland fint ibland med frön ibland utan. Försöker baka brödet själv i den mån det går för att minska lite på saltet.

Svar på tråden Vilket bröd ska man välja till 7 mån matglad parvel?