• Anonym (Pa)

Träffat en muslimsk tjej...

Jag har träffat en jätte trevlig och vacker dam på mitt jobb- jag gillar henne verkligen, men jag har tidigare varit emot muslimer- (inget rasistiskt) utan haft allmänt svårt för dem av några anledningar och nu har jag träffat en kvinna som jag skulle kunna tänka mig leva tillsammans med. Frågan är att jag aldrig har varit tillsammans med en muslim förut, någon som har erfarenheter kan dela med sig lite?  Hur ska man bete sig gällande föräldrarna, hamnar man emellan kultur/religion krockar i förhållandet osv.?

• Svar på tråden Träffat en muslimsk tjej...
  • Anonym

Jag har också en muslimsk tjej. Hennes föräldrar gillar mig väldigt mycket, trots att jag är svensk. Vi har två barn ihop och allt har fungerat bra. I min värld har det bara varit positivt då hon har en bra uppfostran i motsats till många svenska kvinnor jag träffat innan. De flesta svenska kvinnor tror de är guds gåva till mannen och skulle man råka i onåd och vara i relationen, finns ingen lojalitet. Så ser det absolut inte ut här utan lojaliteten finns där i vått och torrt, så jag är ganska nöjd mitt val.

• Anonym (Pa)
    Anonym skrev 2012-10-05 00:23:57 följande:
    Jag har också en muslimsk tjej. Hennes föräldrar gillar mig väldigt mycket, trots att jag är svensk. Vi har två barn ihop och allt har fungerat bra. I min värld har det bara varit positivt då hon har en bra uppfostran i motsats till många svenska kvinnor jag träffat innan. De flesta svenska kvinnor tror de är guds gåva till mannen och skulle man råka i onåd och vara i relationen, finns ingen lojalitet. Så ser det absolut inte ut här utan lojaliteten finns där i vått och torrt, så jag är ganska nöjd mitt val.

Härligt! Hennes föräldrar ansåg dig väl mer om pojkväns material.. Hur gamla är ni, om man får fråga? Jag har träffat många tjejer innan, men varade kort eftersom precis som du säger minsta lilla verkade braka i förhållandet och kom alltid i gång med tjafs här och där som jag aldrig förstod mig på ( ja alla mina ex var svenskar). Den här tjejen är däremot, charmig på sitt sätt, unik, vacker, intelligent och självständig (älskar det). Finns det något som du inte är nöjd med gällande ert förhållande och är hon troende blir inte det svårt för dig?

• MaryCaroline

Nu är jag inte man och jag lever inte med  en kvinna :P Men jag lever tillsammans med en muslimsk man... Det är klart att man kan hamna i kulturkrockar, det är nog väldigt lätt hänt. Men man kan hantera det lättare om man bara kommunicerar på ett bra sätt från början. Visst kan man även hamna i konflikter på grund av att man kanske är så olika på grund av att man kommer från olika religioner och kulturer... Angående föräldrar så har mina föräldrar accepterat honom redan från början och jag har aldrig haft problem med hans föräldrar heller, de gillar mig och både accepterar och respekterar mig, trots att jag är svensk och trots att vi inte är gifta och ändå ska få barn. Precis som "Anonym" ovan skriver om hans tjej har min kille en bra uppfostran och min kille kommer från en bra familj där de fått välja själva. Kanske har vi haft tur, jag vet inte. Har du TS frågat henne om hennes familj eller har hon berättat någonting själv? Så du har någonting att gå efter? Vad vill du egentligen veta om att leva tillsammans med en muslim? Själv ser jag inte att det är några större problem att leva med en muslim, inte värre än att leva i ett förhållande där det är svensk/svensk...

• Anonym (Pa)
    MaryCaroline skrev 2012-10-05 00:48:38 följande:
    Nu är jag inte man och jag lever inte med  en kvinna :P Men jag lever tillsammans med en muslimsk man... Det är klart att man kan hamna i kulturkrockar, det är nog väldigt lätt hänt. Men man kan hantera det lättare om man bara kommunicerar på ett bra sätt från början. Visst kan man även hamna i konflikter på grund av att man kanske är så olika på grund av att man kommer från olika religioner och kulturer... Angående föräldrar så har mina föräldrar accepterat honom redan från början och jag har aldrig haft problem med hans föräldrar heller, de gillar mig och både accepterar och respekterar mig, trots att jag är svensk och trots att vi inte är gifta och ändå ska få barn. Precis som "Anonym" ovan skriver om hans tjej har min kille en bra uppfostran och min kille kommer från en bra familj där de fått välja själva. Kanske har vi haft tur, jag vet inte. Har du TS frågat henne om hennes familj eller har hon berättat någonting själv? Så du har någonting att gå efter? Vad vill du egentligen veta om att leva tillsammans med en muslim? Själv ser jag inte att det är några större problem att leva med en muslim, inte värre än att leva i ett förhållande där det är svensk/svensk...
    Haha, trodde först att du levde med en muslimsk kvinna:P tack för att du delar med dig! Absolut det gäller att kommunicera så mycket som möjligt från första början för att vardagen ska fungera i förhållandet. Angående varför jag blir nervös gällande kultur, religion och föräldrarna är för att den här damen är född i Afghanistan, fast hon är inte heller värst så religiös som jag har märkt. Men det spelar väl ändå roll vilket land han/hon kommer ifrån med tanke på vilka muslimska länder är strikta med religionen medan andra är mer moderniserade....skillnad på hur muslimer lever och praktiserar religionen i tex. Afghanistan och Tunisien. 

Vi har inte pratat så mycket om hennes familj, men jag ska tydligen på middag nu i helgen hemma hos henne- hur ska man bete sig -finns det något som dom inte uppskattar vid middagen osv..? 
    Hur är det att leva med en som är muslim om han/hon är troende? funkar det.. framtiden och barnen..
  • MickeN1973

Det beror helt och hållet på hur allvarligt hennes familj tar på tron.

Gör dom det måste du konvertera till islam 

• Cartjan
    MickeN1973 skrev 2012-10-05 01:46:06 följande:

Måste han verkligen det? För jag har hört att inom islam så är det alltid mannens grundtro som är den som man tar vid bröllop. Därför är det ok för en muslimsk man att gifta sig med en kristen kvinna - hon konverterar till islam. Medan det inte är ok för en muslimsk kvinna att gifta sig med en kristen man eftersom hon då skulle ta hans religion - alltså kristendomen? 
    Kanske är helt ute och cyklar men hade verkligen för mig att det var så(om de var superduper troende alltså) 
  • Cartjan

så därför skulle de inte bli glada att deras dotter väljer en kristen man om de tar stenhårt på religionen.

• nevermind

TS, hon hade inte bjudit hem dig till föräldrarna om de varit überreligiösa och/eller avskytt svenskar. De är förmodligen vanliga vardagsmussar.

• Anonym

Det är sant.
  • MaryCaroline

Antagligen har ju kvinnans föräldrar redan accepterat att mannen hon träffar är svensk. Annars hade han aldrig varit välkommen hem till dem på middag... :) 

Jag vet tyvärr inte så mycket om afghansk kultur. Min sambo är kurd från Iran och vissa grejer skiljer sig lite medan andra verkar vara ganska lika. I vilket fall lever ju "vi" och "dem" väldigt olika liv och kan mycket väl ha olika uppfattning om saker och ting. Men det är ju det här med bra kommunikation så det inte uppstår en massa missförstånd, då kan det i värsta fall gå riktigt illa... Jag tycker själv det är viktigt att man förstår varandra från början. Angående religionen är det ju inte alla som praktiserar fullt ut, trots att de flesta är muslimer. Min sambo är muslim men han ber inte fem gånger om dygnet och han går inte i moskén och han följer inte alla traditioner och högtider. Det är långt ifrån alla som gör. Men gör dem det får man respektera det, likaså att de får respektera att vi kanske är kristna eller ateister, annars kan situationen bli lite svår.

Angående framtid med en muslim... Jag och min sambo väntar vårt första barn som ska komma vilken dag som helst nu... Vi är inte gifta och det är ingen som egentligen har motsatt sig det... Våra barn kommer att få uppfostran både från min och från hans kultur och lära sig båda våra språk... Angående religion kommer barnen att få välja själva när de blir äldre, eftersom min sambo är muslim och jag är ateist... Det viktiga är ju att barnen får en bra uppväxt.

"Måste"? Det finns inga måsten. Oftast är det en icke muslimsk kvinna som "måste" konvertera om hon gifter sig med en muslimsk man. Men det är heller inget man ska se som ett "måste". Gifter man sig i Sverige och familjen ändå accepterar att man inte är muslim behöver man inte göra det och det är inget måste ändå. Familjen kan inte tvinga en att konvertera... Däremot kan det vara lite skillnad om man gifter sig på muslimskt vis, det finns de som inte viger icke-muslimer. Och gifter man sig i deras hemland måste man oftast ha konverterat först då det på ett sätt "registreras" på papper som man visar upp, annars blir man inte vigda... Vet inte om det fungerar så i alla muslimska länder, men på vissa håll förekommer det i alla fall. Man ska i alla fall aldrig se det som ett "måste" att konvertera till Islam bara för att ens partners familj kräver det och för att de tar allvarligt på sin tro... Min sambos familj till exempel tar ganska hårt på tron, men de har accepterat mig ändå trots att vi inte är gifta och trots att jag inte konverterat till islam. Och då bor de heller inte i Sverige utan i ett hårt muslimskt land... Alla har olika uppfattningar om detta, det gäller kanske att ta reda på vad just de specifika människorna tycker om saken istället :)
  • Anonym
    Cartjan skrev 2012-10-05 06:09:22 följande:
    Måste han verkligen det? För jag har hört att inom islam så är det alltid mannens grundtro som är den som man tar vid bröllop. Därför är det ok för en muslimsk man att gifta sig med en kristen kvinna - hon konverterar till islam. Medan det inte är ok för en muslimsk kvinna att gifta sig med en kristen man eftersom hon då skulle ta hans religion - alltså kristendomen? 
    Kanske är helt ute och cyklar men hade verkligen för mig att det var så(om de var superduper troende alltså) 
    Nej  du gifter inte dig med din man utan med din svärmor så grattis den tron gifter du dig men .....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 12:05:11 följande:
    Nej  du gifter inte dig med din man utan med din svärmor så grattis den tron gifter du dig men .....
    Så lär känna din svärmor först så vet du sen(-:
  • Anonym

Min sambo (och pappa till ungen i magen) är halvarab. Hans pappa är alltså muslim.
    Jag tycker bara det är trevligt att fira dubbelt så många högtider som alla andra ;) Inga kulturkrockar har skett än så länge! Vi pratar aldrig om religion, men det viktiga för mej är att var och en får tro på vad dom vill.

Det enda jag inte gillar med att ha muslimer i släkten är att det är så förbannat viktigt för dom att man ska gifta sej innan man skaffar barn, och helst innan man bor ihop också. När svärfar fick veta att vi väntar barn blev han såklart jätteglad, men han har ljugit för hela sin släkt i hemlandet och sagt att jag och sambon gift oss också. Skulle jag nån gång träffa på dom måste jag alltså spela gift, trots att jag personligen inte tror på äktenskap.
    Lite gulligt dock att svärfar erbjudit sej att betala för ringar och hela kalaset om vi gick med på att gifta oss på riktigt.. ;) 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 12:10:48 följande:
    Så lär känna din svärmor först så vet du sen(-:
    Och jämnför det med din man så vet du antingen vilket helvete han har eller var han står till sig själv och till sin religion o familj.
  • Anonym
    Anonym (Pa) skrev 2012-10-05 00:44:13 följande:

Härligt! Hennes föräldrar ansåg dig väl mer om pojkväns material.. Hur gamla är ni, om man får fråga? Jag har träffat många tjejer innan, men varade kort eftersom precis som du säger minsta lilla verkade braka i förhållandet och kom alltid i gång med tjafs här och där som jag aldrig förstod mig på ( ja alla mina ex var svenskar). Den här tjejen är däremot, charmig på sitt sätt, unik, vacker, intelligent och självständig (älskar det). Finns det något som du inte är nöjd med gällande ert förhållande och är hon troende blir inte det svårt för dig?

Vi är nära 30. Hon är lite yngre än mig. Hon är inte så troende, men hennes familj är väldigt troende. Men föräldrarna gillar mig och har varit hälsat på oss här en längre tid för att sedan åka tillbaka. Inte mycket jag är missnöjd med i relationen faktiskt. Inga speciellt stora kulturkrockar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-08 21:49:24 följande:
    Vi är nära 30. Hon är lite yngre än mig. Hon är inte så troende, men hennes familj är väldigt troende. Men föräldrarna gillar mig och har varit hälsat på oss här en längre tid för att sedan åka tillbaka. Inte mycket jag är missnöjd med i relationen faktiskt. Inga speciellt stora kulturkrockar.
    Nej kulturkrockar märker man inte i början  ...det visar dom inte i början så fall mer sin bästa sida,.. Skulle vara väldigt försiktig i alla fall.Annars är det väl inget fel i att ha tron .
  • ivanvucic

haha, afghanska tjejer är jävligt snygga säger jag bara! Skäms

Svar på tråden Träffat en muslimsk tjej...