• smultronoga

Små äggstockar oregelbunden ÄL.

Var igår förbi gynläkaren eftersom sen jag slutade med p-piller i feb och sen har det funkat klockrent, Trodde jag. Under 2,5 mån har jag haft 6 blödningar. Både vanlig mens och vid ägglossning. Gjort av med en ask ägglossningstest som inte visar något utslag.

Till slut kom jag till gynläk igår. Fick besked att jag har väldigt små äggstockar och kommer förmodligen ha svårt att bli gravid. Inte ens med IVF.. Sen nästa problem så är jag 39 år gammal och I SLL får man knappt ingen hjälp efter 40 om man inte är stenrik och kan betala ur egenficka.

Jag ska väl inte hänga läpp eftersom jag ska prova äta provera och sen åter om 1 månad för nytt VUL. Fast när läkaren tar upp detta redan nu var ett hårt slag i ansiktet och jag otroligt ledsen. jag som bara älskar barn och hade sett i fram emot en liten egen...
     Finns det någon med denna erfarenhet? vad gjorde ni/du?

• Svar på tråden Små äggstockar oregelbunden ÄL.
  • NenneLo

Hittade detta när jag googlade

FRÅGA:
    I tonåren fick jag veta att jag aldrig kunde bli gravid på grund av höga FSH värden (follikelstimulerande hormon) och små äggstockar (POF premature ovarian failure). Kan detta ha förändrats med åren? (Ibland har jag ägglossningssymtom i form av lite stickningar/verk vid tiden för ägglossning.) Om jag mot förmodan blir gravid när jag äter Cyclabil innebär det då att jag själv "framkallar" ett missfall när jag gör uppehåll för menstruation? Påverkar Cyclabil ett ägglossningstest? 
    POF-tjej

SVAR:
    Hej POF-tjej 
    Premature ovarian failure innebär att äggstockarna inte fungerar normalt. En del kvinnor kan ha någon enstaka menstruation men många saknar helt mens och har då gått in i ett förtida klimakterium (premature menopaus), ibland i mycket unga år. Anledningen till att äggstockarna inte fungerar är olika för olika kvinnor men att de plötsligt skulle börja fungera normalt igen känner jag inte till. 
    Detta tillstånd innebär att man med stor sannolikhet inte kan bli gravid på vanligt sätt eftersom äggstockarna inte fungerar som de ska. Äggdonation kan vara en möjlighet hos vissa kvinnor. 
    Cyclabil innehåller östrogen som bygger upp slemhinnan i livmodern. När du tar uppehåll från tabletterna stöts denna slemhinna ut, du får en mens. Detta är inget missfall. Ägglossningstesten skall förstås inte ge utslag då du inte har ägglossning. 
    Hälsningar Ingela 
    070111

Åh jag hoppas verkligen och håller tummarna att det ska gå bra för dig/er. Kram 

2011-09-13 Loke <3
Svar på tråden Små äggstockar oregelbunden ÄL.