• Feline

Vad kan man småäta på som är kalorifritt?

Behöver massa tips från er :)

Själv så måste jag äta typ varannan,var tredje timme... för att må OK... men problemet är att jag bara är sugen på riktig, lagad mat. Knäckebröd och fil går bra med... men frukt och morötter och sånt kräks jag av :( Om jag inte får några bra tips från er så kommer det att ta en ände med förskräckelse... heh... med dubblad vikt mot slutet eller så :p

Så snälla, vad kan man äta ofta utan att gå upp i vikt av?

Feline, v7

• Svar på tråden Vad kan man småäta på som är kalorifritt?
  • vårsol

Ät nyttig mat som grovt bröd, grönsaker, vegetabiliska fetter, fisk, baljväxter, råris, potatis, mjölkprodukter med låg fetthalt. Ja, du kan äta nästan vad som helst. Men undvik saker som innehåller hög halt av mättat fett eller socker.

• vårsol

Fast riskakor innehåller ganska snabba kolhydrater och det är lite dumt att överäta sånt.

• Kattmamma

Hej!

Gör precis som vårsol säger, ÄT NYTTIG MAT! Du är bara i v.7 och oroar dig över din vikt. Tänk på att du ska få fram ett friskt och välmående barn som behöver mat för att växa till sig.

Själv har jag ätit av allt jag har velat och är nu i v. 37 och ökat +15 kg. Inget att göra åt, det får man ta senare.

• vårsol

Jag har insett att man kan äta nästan hur mycket som helst av de livsmedel jag räknat upp (och dessutom onyttiga grejer då och då) utan att gå upp någonting. Jag äter jättemycket och ofta men mest bra mat och har inte gått upp ett gram än (går in i vecka 15 imorgon).

• Isolde

Ät riktig mat men inte så mycket!

Börja varje måltid med att äta en frukt eller knapra i dig en morot eller två och dricka ett glas vatten så har du redan hunnit bli lite mätt innan du börjar med maten.

Småtuggande gör ingen glad, aptiten bara ökar av det, så det är absolut bäst att äta ordentligt men i mindre portioner.

• vårsol

Men Isolde, varför ska hon äta mindre portioner nu när hon är gravid än hon gjorde innan?

• Jessi

...och dessutom så kräktes hon ju av morötter...

• Feline

Tack snälla för alla svar :)

Men, ja... jag är bara i v7 och oroar mig för in vikt... för jag har redan börjat gå upp en hel del och det måste ju bero på att jag äter alldeles för mycket och kanske framförallt fel... och äter man 8-10 gånger per dygn kan det ju bli alldeles galet om man inte börjar tänka sig för redan nu, eller oroar jag mig bara i onödan?

Isolde,
    bra råd i vanliga fall... men jag vill hellre undvika att äta frukt och morötter och sånt eftersom jag kräks av det... ;) Det var därför jag bad om tips om annat

Hoppas illamåendet ger med sig så jag kan sluta behöva äta så himla ofta - det vore ju det allra enklaste :)

• Gahlin

Jordgubbar, morötter, persikor......

Svar på tråden Vad kan man småäta på som är kalorifritt?