• linb

Ni med barn som ätit hela matportioner innan 6 månader

Hej. Min son är snart 4 månader och krånglar, och har alltid gjort, vid matningarna. Detta börjar nu bli värre och det är en kamp med skrik, gråt och fäktning vid varje matning. Jag funderar på om det är ersättningen som han är så förbaskat trött på, har ätit det sen födseln, och funderar på om att börja introducera mat med mål att byta ut ett eller flera mål ersättning mot mat/gröt så snart hans mage klarare det. Någon som bytt ut amning/ersättning mot hela mål mat tidigare än rekommendationerna som vill dela med sig av hur ni gått tillväga? När började ni? I vilka mängder och hur snabbt ökade ni mängden mat och hur lång tid tåg det tills ni kunde ta bort ersättningen för det målet? Tacksam för svar på mina frågor och inga påhopp om att vänta till 6 månader osv uppskattas!

• Svar på tråden Ni med barn som ätit hela matportioner innan 6 månader
  • Antilopen

Jag tänker inte hoppa på dig eller säga att du ska vänta till 6 månader, men tänkte att du kanske vill veta att det är jättevanligt att det krånglar just vid 4 månader. Finns mängder med trådar om det här på FL. Det är en utvecklingsfas och har inget att göra med att barnet tröttnat på sin mjölk eller att den vill ha fast föda. Det händer både med ammade och flaskade barn och det går över.

• Dr to be

Hej! Vår dotter blir 7 månader den 20 september. Hon har sedan början av september (från ca 5.5månaders ålder) ätit 2 lagade mål mat per dag, fruktpuré till mellanmål (och numera också smörgås), en flaska välling till kvällen. Hon äter ersättning endast på morgonen (om hon accepterar det annars blir det 50/50 ers och välling. Grunden till detta var att hon knappt åt sin ersättning och började plana i vikt från ca 4.5 månaders ålder. Jag delammade henne i 4 månader. I samråd med bvc beslutade vi att gå över till mat i början på september i hopp om att öka matlust och vikt och det har fungerat toppen. Dock så bör du inte bara byta ersättning mot mat utan att höra med bvc och känna av vad din bebis vill. Det är vanligt att magarna på de små protesterar. Har ni gett smaksensationer eller smakportioner? Verkar han intresseraf av vad ni äter? 4 månader är tidigt att äta vanlig mat men det kan gå bra.

• viseversa

Japp vid 4 månader åt min äldsta dotter Indra BARA mat och gröt till alla mål. Väl passerat dock men bara mat i alla fall. Gick utmärkt bra!

• 2012mamma

Jag tror det är en period, min son höll också på så vid den åldern. Slog bort och spottade ut flaskan fast han var hungrig, det gick över efter några veckor och nu äter han både välling och ersättning ur flaska. Vi började med gröt vid 4 månader men tog nog ytligare en månad innan det vart en hel portion.

• En glad tjej

När mina barn var små var det ok att börja med mat vid fyra månaders ålder. Testa och se, kanske fungerar jättebra.

• Natulcien

Det är en utvecklinsfas just runt 4 månader och många, många bebisar krånglar med maten då. Det betyder inte att de är "trötta" på maten. Fortsätt mata bara, så går det säkert över snart. Försök se till att det är lugn och ro där du matar.
    Sonen krånglade också med amningen i samma ålder. Så ibland fick jag avbryta och försöka igen senare. Man får ha tålamod och försöka igen bara.

• linb

Tack för era tips. Jag vet att det är en fas vid 4 månader men han har alltid varit så här, mer eller minedre, nu är det dock mycket mycket mer och han verkar verkligen lida av att äta. Han verkar inte heller ha ont någonstans eller ha feber så därför funderar jag på om han helt enkelt tröttnat på sin mat. Han tittar när vi äter men inte riktigt så han verkar vilja ha själv. Har tänkt "härda ut" till 5 månader, endast börja med smaksensationer vid 4 månader och så får jag se då helt enkelt om matningarna går bättre eller om han verkar vilja ha mer mat istället för bara sensationer.

• pippilirum
    linb skrev 2012-10-05 11:36:40 följande:
    Tack för era tips. Jag vet att det är en fas vid 4 månader men han har alltid varit så här, mer eller minedre, nu är det dock mycket mycket mer och han verkar verkligen lida av att äta. Han verkar inte heller ha ont någonstans eller ha feber så därför funderar jag på om han helt enkelt tröttnat på sin mat. Han tittar när vi äter men inte riktigt så han verkar vilja ha själv. Har tänkt "härda ut" till 5 månader, endast börja med smaksensationer vid 4 månader och så får jag se då helt enkelt om matningarna går bättre eller om han verkar vilja ha mer mat istället för bara sensationer.
    Går han upp i vikt som han ska? Låter jobbigt för er med matsituationerna. Jag tror dock verkligen inte att det är själva ersättningen som är boven. Vad säger BVC?
  • linb

Han ligger lite under men det beror mer på att han föddes 1 månad för tidigt. På BVC säger dom bara att det nog blir bättre, men de har dom sagt sedan 2 månaders ålder. Ja matsituationerna är inte roliga, viss är det jobbigt för oss föräldrar men tycker mer synd om sonen som inte alls verkar glad :(

Svar på tråden Ni med barn som ätit hela matportioner innan 6 månader