• Finis

Arbetslös-arbete på annan ort för att få A-kassa

Ni som är arbetslösa och söker jobb. Stämmer det att man måste vara villig DIREKT att ta arbete på annan ort för att vara berättigad till A-kassa? Trodde det gällde om man inte hittat jobb efter 6 månader? Enligt min make hade han inte rätt till A-kassa när han var arbetslös i våras då han vid inskrivningen sa att han inte var villig att ta arbete på annan ort pga familjen. Kan detta stämma?

• Svar på tråden Arbetslös-arbete på annan ort för att få A-kassa
  • tessen

Ja det stämmer tyvärr! Man måste vara villig att ta ett jobb  på annan ort för att få a-kassa. Även om du har familj.

• Finis

Direkt alltså? Har det ändrats? Förr var det väl efter 6 månader?

• katalysator

De kan anvisa att man söker jobb på annan ort och då är man tvungen att söka, men det är inte krav på att man tackar ja till det om det anses orimligt att "inom rimlig tid" ordna lämpligt boende för hela familjen på den nya orten.

• katalysator

Det går fortfarande att få undantag från sådana krav om det anses oskäligt ur familjehänsyn, men det är en diskussion man som arbetssökande numera har med sin handläggare, inte en generell riktlinje.

• Finis

Där ser man. Får man väl säga ja isf och hoppas att man hittar nått lokalt.

• FruSen

Jag ringde till arbetsförmedlingen och min a-kassa med denna frågeställning.

Jag frågade arbetsförmedlingen om detta eftersom det står såhär på deras hemsida:
    "Familjeskäl
    Om ett barn eller någon annan medlem i hushållet är beroende av din tillsyn och dagliga närvaro och hushållet inte kan flyttas, kan du under en skälig övergångsperiod begränsa ditt sökområde geografiskt. Detta gäller också om du är ensamstående förälder och är beroende av stöd av någon annan på bostadsorten för att kunna klara ett arbete. Om du sammanbor med någon som har ett arbete som gör att han eller hon inte kan sköta hushållet eller flytta kan det också vara ett skäl för dig att begränsa ditt sökområde geografiskt.

Du får begränsa dig till att söka arbeten inom dagpendlingsavstånd på grund av familjeskäl under en begränsad tid. Du måste direkt när du blir arbetslös aktivt verka för att du ska kunna söka arbete utanför dagpendlingsavstånd. Efter en skälig övergångsperiod ska ett arbete anses lämpligt om du kan besöka din familjebostad varje vecka, alltså veckopendla."

Gissa vad arbetsförmedlingen sa?
    "Det är din a-kassa som kräver att du ska söka i hela landet från dag 1".
    Tungan ute 

Jag ringde då a-kassan som sa att de inte bryr sig om hurvida jag sökt jobb i hela landet eller på orten med dagspendlingsavstånd eller något sånt alls. Det är arbetsförmedlingen som rapporterar in till a-kassan om arbetsförmedlingen inte tycker att jag söker jobb nog aktivt eller inte.
    Dvs det är arbetsförmedlingen som då ger mig "dispens" från att söka i hela landet tex.

• MickeN1973

Det är arbetsförmedligen som ska rapportera till arbetslöshetskassan om denne inte anser att man står till arbetsmarknadens förfogande.

arbetslöshetskassan avgör evt sanktioner  

• Rockelina

Har inte barnets ålder någon betydelse? Lite skumt om jag som mamma blir av med jobbet när mammaledigheten är slut efter säg 15 månader och då på en gång ska söka jobb över hela landet...Man kan inte flytta på en hel familj.

Ska pappan då vara kvar med barnet och sköta familjelivet själv och mamman komma hem varannan vecka elelr nåt - beroende på vad ekonomin tillåter när familjen nu har två boenden att betala + resekostnader.

Blir ganska traumatisk dagisstart för barnet...   

• MickeN1973
    Rockelina skrev 2012-10-08 11:05:42 följande:

Har inte barnets ålder någon betydelse? Lite skumt om jag som mamma blir av med jobbet när mammaledigheten är slut efter säg 15 månader och då på en gång ska söka jobb över hela landet...Man kan inte flytta på en hel familj.

Ska pappan då vara kvar med barnet och sköta familjelivet själv och mamman komma hem varannan vecka elelr nåt - beroende på vad ekonomin tillåter när familjen nu har två boenden att betala + resekostnader.

Blir ganska traumatisk dagisstart för barnet...   

Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens föreskrifter
    om tillämpningen av 11 § lagen (1997:238) om
    arbetslöshetsförsäkring gällande lämpligt arbete;
    Geografiskt begränsat sökområde
    10 § Med geografiskt begränsat sökområde menas att den sökande
    endast kan ta arbete inom ett från bostaden begränsat område
    innebärande högst tolv timmars daglig frånvaro.
    11 § En sökande får under en skälig övergångsperiod på grund av
    familjeskäl begränsa sitt sökområde geografiskt.
    Med familjeskäl avses följande.
    a) ett barn eller någon annan medlem som ingår i
    hushållsgemenskapen är beroende av den sökandes tillsyn och stöd och
    därför kräver den sökandes dagliga närvaro, samt att hushållet inte kan
    flyttas.
    b) den andre makens eller makans eller därmed jämställd persons
    arbetsförhållanden medför att denne inte ensam kan sköta det
    gemensamma hushållet eller flytta med till en annan bostadsort.
    c) den sökande är ensamstående förälder och är beroende av stöd från
    någon annan på bostadsorten för att kunna klara ett arbete.
    2 (4)Med skälig övergångsperiod avses den tid som krävs för den sökande
    att kunna finna lösningar som gör att beroende och stödbehov kan
    tillgodoses på annat sätt. Ett arbete skall därefter anses vara lämpligt
    om den sökande kan besöka den gemensamma bostaden varje vecka.
Svar på tråden Arbetslös-arbete på annan ort för att få A-kassa