• Linda31

Bebis med illaluktande pruttar

Hej, som rubriken lyder har jag en bebis med mycket gaser som luktar. Hon är 1 månad och helammas. Vet att hon sväljer mycket luft när hon äter, men det borde kanske inte lukta så mycket har jag tänkt. Funderar på om hon är känslig mot mjölk men ville höra om någon annan har erfarenhet av bebisar som haft illaluktande pruttar och att det inte berott på ngt speciellt och varit övergående. Man märker att hon har ont ibland när gaserna ska ut, ger minifom och tycker det har blivit bättre med magknipet, men hon har fortfarande mkt gaser.

• Svar på tråden Bebis med illaluktande pruttar
  • hysteria

Kan inte tänka mig att det är din mjölk hon är känslig mot, men hennes mage inte klarar sakerna du äter, så tänk på vad du äter och se om det blir bättre.

• nypnyp

Min dotter är likadan nu är hon 4,5 mån och de luktar fortfarande, men hon är ganska dålig på å rapa då de har nog lite med saken å göra. Men min Bvc sköterska visade hur man gör magmassage funkade super på dotternsmage. Lycka till

• pigglet

Är det allergiska mot mjölk så ska det visst lukta hemskt.
    Ingen av våra är allergiska mot något, men ibland har det verkligen luktat pest. Värst har det varit i de perioder när det gått lång tid mellan att de bajsat. Oftast har de bajsat flera gånger/dygn, men så kommer en period när de inte bajsar på upp till 2 veckor - och DE fisarna, de är INTE att leka med!! 

• apelsin81

Haha...känner igen det där. Har också en bebis som fiser mycket, och det luktar inte hallonsaft direkt!! Det luktar mer illa när hon inte bajsat på några dagar.

• Blåklocka

Har också en bebis som helammas. Hon är fem månader och bajsar max 1 gång i veckan. Fisarna luktar värre än från en hel karl!

• Idaped

Min pojk är 3,5 månader och fiser riktiga "äggfisar". Helammar honom.
    Frågade på BVC vad detta kunde bero på, och de svar jag fick var:
    1. Han hade nyligen varit förkyld, eftersom att dem inte hostar upp slem och inte snyter sig så sväljer dem detta och då kan fisarna lukta illa.
    2. Tarmarna börjar bli mer utvecklade.
    3. Kan vara beroende på vad jag som mamma äter.

Blev inte klokare utav BVC s svar men dem sa att så länge han är pigg, glad, äter och bajsar som han ska så är det absolut ingen fara :)

• Tilda78

Helammade min son med och hans fisar stank verkligen! Kom på efter några veckor att det kanske berodde på att jag åt fiberhavregrynsgröt varje morgon....slutade med det och de illaluktande fisarna försvann :)

• lisacreutz

Sen när har pruttar luktat annat än illa?

• Linda31

Tack för era svar! Då kanske det är helt ok med hennes pruttar :) Tänkte om det kunde vara känslighet mot komjölk, men har faktiskt luktat mindre sen jag skrev inlägget.

• Idaped

Tilda78- måste säga tack till dig. Äter också fibrehavregrynsgröt på morgonen och slutade med det efter att jag läst ditt inlägg.
    Pojken har inte slutat fisa illa men dem luktar inte alls lika illa och fiser inte lika ofta :)

Svar på tråden Bebis med illaluktande pruttar