• Lindsey

Sjuksköterskeprogrammet - vilken poäng kom du in med?

Har bestämt mig för att jag vill plugga till sjuksköterska. Har sökt in till vårterminen och nu fick jag reda på att medelpoängen för att komma in är jättehöga! Jag har endast 12.2 i meritvärde sen gymnasiet :( Och högskoleprovet har jag missat anmälningsdatumet på med tre veckor och de tar inte emot sena anmälningar. 
    Hur stora chanser har man att komma in med poängen 12.2? Har sökt till Lund och Malmö. 

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Svar på tråden Sjuksköterskeprogrammet - vilken poäng kom du in med?
  • Guld Nougat

Hade jättelåga poäng och kom in, men det var några år sedan Så det finns hopp att komma in med låga poäng med

• Pastell

Har du chans att läsa upp lite betyg annars då? Kanske iofs är i senaste laget nu,men om du kan tänka dig skjuta upp utbildningen till hösten?

• Trazzel

Jag kom in på 16.nånting. Här i Norrköping/Linköping ligger nästan alltid sist antagna runt 15-16 enligt statistiken. Högskolepoängen brukar ligga runt 0.8-1.0 här.

• Trazzel

Just det, sen får man inte längre "läsa upp" redan befintliga betyg, bara komplettera med nya.

• Guld Nougat

Om man betalar själv får man väl (fortfarande) läsa upp befintliga betyg.... Kostade förr iallfall 500kr för varje tenta.

• Lindsey

Hade för mig att man inte fick läsa upp betyg längre också :/ så dumt! Betygen man fick som skoltrött tonåring när man inte visste vad man ville bli ska styra...
    Kommer jag inte in får jag hoppas på gott resultat på högskoleprovet till vår och söka in till hösten igen. Jag vill detta så himla mycket!

• Elaifiknow

Jag tror det blir mycket svårt att komma in, för att inte säga omöjligt. Du har väl kollat poängstatistiken som finns på bl a www.vhs.se? Där kan du få en fingervisning om hur mycket du behöver få på högskoleprovet i vår för att komma in - jag håller tummarna

• Lindsey
    Elaifiknow skrev 2012-10-05 14:05:47 följande:
    Jag tror det blir mycket svårt att komma in, för att inte säga omöjligt. Du har väl kollat poängstatistiken som finns på bl a www.vhs.se? Där kan du få en fingervisning om hur mycket du behöver få på högskoleprovet i vår för att komma in - jag håller tummarna
    Ja jag har kollat där och det verkar som att höskoleprovet hade ökat mina chanser enormt! Tyvärr är det ju försent för det :/
  • andraadvent

Det är inte försent om du verkligen vill komma in. Det går nämligen att anmäla sig att skriva högskoleprovet vid Umeå Universitet ända till dagen innan (iaf näst intill). Jag missade anmälningstiden så det blev en tripp till Umeå. Det är värt det om du verkligen vill in till våren. Träffade några som jag lunchade med där som precis som jag åkt en bit för att de liksom jag missat anmälningstiden.

• Lindsey
    andraadvent skrev 2012-10-05 19:59:31 följande:
    Det är inte försent om du verkligen vill komma in. Det går nämligen att anmäla sig att skriva högskoleprovet vid Umeå Universitet ända till dagen innan (iaf näst intill). Jag missade anmälningstiden så det blev en tripp till Umeå. Det är värt det om du verkligen vill in till våren. Träffade några som jag lunchade med där som precis som jag åkt en bit för att de liksom jag missat anmälningstiden.
    Ska göra det faktiskt. Har 20 timmar dit med tåg men det får jag ta :P Dock gjorde jag ett testprov precis och fick inte ens hälften rätt :( Fattar ingenting av matten. Så det blir till att öva mycket!
  • andraadvent
    Lindsey skrev 2012-10-05 22:03:25 följande:
    Ska göra det faktiskt. Har 20 timmar dit med tåg men det får jag ta :P Dock gjorde jag ett testprov precis och fick inte ens hälften rätt :( Fattar ingenting av matten. Så det blir till att öva mycket!
    Bra, det är värt det faktiskt oavsett om det hjälper dig att komma in eller inte. För då slipper du iaf gräma dig över att du inte ens skrev provet, dessutom blir det ju en lite tripp till Umeå och en weekend kan ju vara trevligt och det går ju nattåg dit så :)

ordprov.se finns en mattedel med högskoleprovsfrågor som du kan träna på (gratis). Framför allt står det på svaren hur du ska tänka för att lösa talen.
  • Lills0der

Jag hade 16.7 och kom in på Ersta i stockholm samt några andra skolor runt om i landet. Men jag tycker inte att du ska dra dig för att söka nu. För att det är så många som hoppar av den första månaden och så många platser som måste fyllas med studenter som är reserver. Pröva. Lycka till! =)

Svar på tråden Sjuksköterskeprogrammet - vilken poäng kom du in med?