Tanta skrev 2013-02-21 12:23:41 följande:
Min sons fick vi redan höra om på dagis att han vart jätte arg jättefort o då small det men i övrigt så fungerade han bra men i skolan när han bytte lärare i 2:an o mer krav ställdes så vart det kaos!
Han utreddes i årskurs 3 men fick ingen diagnos, hans problem var övervägande skolrelaterade o han uppfyllde inte alla kriterier. Men han fick ändå byta till liten klass som nog var hans räddning, han utreddes igen i årskurs 6 o fick diagnosen samt började medicineras o vilken förändring det vart i skolan :)
Båda gångerna har det gått fort - från beslutet tagits till utredning varit igång!
Men tror det handlar mycket om hur barnen är - hur dom prioriteras i kön, min son var väldigt utåt aggerande i skolan så han var ett stort problem o då verkar det gå fortare.
Dottern har ADD o hon har alltid varit tyst mjuk i sitt sätt, inte stökat o bökat vilket gjort att jag fått slåss för en utredning o tagit flera år!!
Låter som min son. Han går i 1an nu men problemen började smått visa sej i 6års. Vi har sprungit på möten i skolan titt som tätt men bara dravlat samma saker. Inget händer. Dom flyttade honom från den stora byggnaden till den mindre, funkade rätt hyffsat fram till starten i 1an...sen dess har problemen bara blivit värre å värre. Dom satte in resurser men dom personerna sa fort ifrån sej uppdraget, dom klarade inte av honom å inte se hur hans mående blev sämre å sämre. Han e precis som du beskriver, utåtagerande å det smäller direkt. Nu senaste halvåret har han påvisat tvångssyndrom i form av handtvätt bla men det e bara i skolan. Sista tiden upplever han allt som smutsigt, även rentvättade kläder imellanåt å dom åker raka vägen ner i tvättkorgen igen. Jag kan beskriva mer om honom men då skulle sidan inte räcka till.
Vid flera tillfällen på dessa möten har jag frågat om skolan misstänker att det kan ligga nå form av diagnos i grunden men får varje ång till svar- är ni oroliga som föräldrar kan ni alltid göra en utredning. Vi har inte varit oroliga tidigare då problemen bara varit i skolan men i oktober förra året tog jag kontakt med skolläkaren å fick remiss skickad för utredning. Vi ska träffa läkaren på Osdag å därefter hoppas jag att det löper på för nu e situationen ohållbar även i hemmet. Han blev nyligen avstängd från skolan en vecka, det var veckan innan sportlovet så sen dess har vi haft honom hemma. Skolläkare kommer att sjukskriva honom två veckor till att börja med. Vi har fått trixa å traxa med våra jobb för att kunna sköta en biten oxå....dessutom har vi ett äldre barn oxå som mer å mer blir åtsidosatt för sonen tar mer å mer plats i hemmet. Frustration, ilska å maktlöshet är vad denna familjen består av i nuläget.....
Maken har även vid ett flertal gånger fått lämna sitt jobb för skolan har ringt bett oss hämta honom, ibland redan innan lunch. Sonen sjlv kan inte tala om varför han blir så här, han säger att det e nått fel med hans hjärna. Vad svarar man en liten 7årig pojke på det??