• WochE

Ung och har Hjärtsvikt

Har nyligen fått diagnosen grav hjärtsvikt. Är 32 år . Har 2 barn en son som blir 4 nu i November och en dotter som blir 2 även hon i november.

Trodde först allt handla om depression. Var hos läkaren fick medicin men regaerade mycket negativt på den. Mage bliv helt förstörd jag gick upp i vikt och mådde jätte dåligt. Sökte läkare igen men denna gång pågrund av magen. Han konstaterade då att hjärtat slog fort men la ingen vikt på det. Dock att mina gall och njurvärden inte var bra. Antog att jag hade gallbesvär. Bokar ultraljud dock nästan en månad bort. Får veckan efter läkar besöket mycket svårt att andas är anfådd kan knappt gå i trappor ringer Vårdcentralen som säger åk in akut. Varpå jag gör sen börjar min resa.

Får besked efter massor av prover att jag är betydligt sjukare än de trodde när jag kom in på akuten. Mitt hjärta är svagt och jag har haft propp i mjälten och har en förändring på min lever. Allt rasar. Livet passerar framför mina ögon. Tårarna kommer. Blir inlagd sen börjar en evigt sökande på orsaker och kartläggning. Hutlöst många prover tas och jag blir kvar i 10 dagar på hjärtavdelningen för att sen få åka hem. Men de ringer snart från ett annat sjukhus och säger du ska inte vara hemma så det blir inläggning igen.

Nu är jag hemma. Är sjukskriven som det ser ut nu till 31/1 2013 men vi får se. Försäkringskassan är redan och rycker i mig . Kommer nog inte kunna gå tillbaka till mitt ordinarei jobb som säljare. Hjärtat blir bättre men det går inte så fort som de vill.

Finns det någon mer ung med hjärtsvikt som man kan prata med.

• Svar på tråden Ung och har Hjärtsvikt
  • WochE

Finns det ingen som kan ge mig lite svar och kanske är i samma situatuation som jag.. ???

• mattiasm2

Kan nog inte svara på så mycket, blev själv inlagd för hjärtsvikt i juli, fick även en icd inopererad.

Var in och tog ett blodprov efter ca 1 mån efter jag blev utsläppt från sjukhuset, sen har det varit 

tyst. Ringde in själv när jag hade ngn vecka kvar på sjukskrivningen så jag ska in på ultraljud av hjärtat

imorgon, men tycker själv att det känns sådär bara. men får väl se vad de säger. själv är jag 42 år    

• SandraMZ

Jag har hjärtsvikt sedan ett år tillbaka. Det har antagligen pågått längre, men jag fick vet det för ett år sedan. Jag är 27 år gammal och har varit livrädd länge, men nu börjar jag känna mig lugnare. Hur har det gått för dig WochE?

• WochE

Trodde inte det var någon som skulle svara och det fick mig att känna herregud jag är ensammast i världen med att ha detta, fast jag vet att så inte är fallet. Jag är fortfarande sjukskriven från mitt jobb och beräknas gott och väl att vara det till sommaren.

Jag var och gjorde nytt fysprov i december och ultraljud på hjärtat och det visade inte mycket förbättring desvärre trots mediciner mm. Mitt hjärta fungerat till 50% om man jämför med en kvinna i samma ålder som jag och det är väl kanske inget vidare när man har två små barn på 2 och 4 år och håller på att bygga hus, det kunde lixom inte komma mer olägligt detta men sen bestämmer man ju inte när man ska bli sjuk.

Jag fick i januari en ICD inopererad som backup ifall. Den har använt sin pacemaker n'stan dagligen för hjärtat slår långsamt men det är utav medicinerna annar har ju mitt hjärta sllagit för fort.

Nu ska jag tillbaka till kardeologen och läkaren i slutet på mars tror jag och då ska vi bestämma ny tid för fysprov och ultraljud för att se om det är så att jag kan börja jobba igen snart. Men jag tror nog det lär dröjja för jag orkar inget. Har fått jätte ont i kroppen och det är nog för att jag inte orkar på samma sätt. Har haft problem innan sen förlossningarna med höfterna och de har blivit katastrof nu ont i muskler och allt. Känner mig som en gammal gumma som vaggar omkring blir anfådd av att sitta här och plockka in i diskmaskinen men sen kan jag nästa dag orka ta en tur på stan men det ger symptom det med för jag är klippt slut dagen efter så det där att jobba det är väl bara önsketänkande för det är nog lite svårt. Men det är sjukt tråkigt att vara hemma.

Jaghar inte blivit sämre sen i augusti men inte bättre heller. Jag är inte i hjärttransplantations läge som läkaren sa och då fick jag nästan tårar i ögongen shit byta hjärta men jag jag vet att det är den sorten jag har som de får byta hjärtan i slutet så vi får väl se hur det artar sig.

• Sören Jensen

Hej

Gammal tråd vet jag. Men om någon söker andra som har hjärtsvikt. Har jag precis gjort en group på Facebook där man kan diskutera och fråga.

Sök på: HJÄRTSVIKT group - för dem med nedsatt hjärtfunktion

• WochE

Var länge sedan jag startade denna tråd. Har nu levt ca 3 år med min hjärtsvikt. Fick 2013 en Icd inopererad. Mår idag mycket bättre värdena är ok men jag är nu istället arbetslös för min arbetsgivare tyckte delvis att det var dags för mig att ta beslut att gå vidare. De hade gjort det de kunde för att hjälpa mig tillbaka så de kunde inte göra mer. Sen stod vi inför neddragningar och jag som ej kan ge 100% skulle känna av det mest så de gav mig egentligen inget annat val än att gå med på deras deal och facket hade inget att säga heller.

Så efter varit hemma i snart ett halvår igen är värdena bra . Men nu måste det planeras och våndas över vad för jobb jag kan klara av nu då.

Jobbade i butik.

Sen är man ju 2 barns mamma med till två vildar.

Svar på tråden Ung och har Hjärtsvikt