8 månaders som plötsligt inte vill sova
Min dotter är 8 månader och har hittills inte krånglat med sömnen alls, det har varit lätt att märka på henne när hon har varit trött och hon har somnat i sin säng/vagn eller i min famn utan skrik. Men för några veckor sedan blev det betydligt svårare att söva henne.
Hon vaknar ca 6:00 då är hon vaken 1,5- 2 h, sen somnar hon (oftast) utan skrik och sover ca 1 h.
Kl 12:30 märker man tydligt att hon är trött, hon gnäller hela tiden och inget är kul. Vanligtvis somnar hon direkt när hon når kudden men nu kan det ta 45 min- 1h av skrik, sen sover hon 1-3 h. Nuförtiden händer det att hon vaknar jätteledsen efter 30 min och då blir hela dagen gnällig. Sover hon 1-3 h vaknar hon jätteglad varje gång.
Därefter är hon vaken till 19- 19:30 innan hon lägger sig för natten, även då skriks det ca 1 h nuförtiden. Ibland inte alls.
Har ni några tips? Hur sover era 8 månaders?
Innan varje läggning släcker jag ner sovrummet, ordnar så att det är svalt, bäddar mysigt, byter blöja, ser till så att hon är mätt och sen lägger jag henne i sängen och säger Godnatt. Sen lämnar jag rummet. Förr räckte det, då somnade hon. Nu går jag tillbaka in, sätter mig bredvid sängen, sjunger/pratar lugnt, lägger henne ner när hon sätter sig upp och stryker henne över ryggen tills hon somnar.
Jag vet att detta räknas som seperatiobsfasen, men jag vill veta om era barn är lika svåra att natta och hur gör ni?
Tack!