• Anonym (läraren)

Min elev verkar kär i mig

Jag har under ett tag nu anat att en pojke som jag undervisar verkar lite för intresserad av mig, han vill gärna kramas, han tar varje tillfälle han kan att röra vid mig och vill alltid prata med mig. Inget konstigt med elever som känner sig trygga med sin lärare men han har en annan blick än jag är van vid, han liksom kolla in mig, svårt att förklara men det är en känsla jag har att han gillar mig mer än som lärare. Han säger saker om mig och hur jag ser ut, han frågar ofta om min man och jämför sig med honom, han vill veta vad jag gör på fritiden. En av dessa saker självt är väl inget men det börjar bli lite för mycket när han är så intresserad av allt som har med mig att göra.

Vi har en bra relation han och jag som jag ser det, jag tycker väldigt mycket om honom som elev och tycker han är intelligent och har många intressanta tankar och så. Jag pratar mer än gärna med mina elever även utanför klassrummet och han är en sån som varit på plats i korrodoren och haffat mig vilket lett till att vi har en lite tajtare relation än vad jag har med andra elever. Innan jag började få tankarna att han kanske såg på mig som mer än en vuxen och lärare har jag inte sett några problem med detta men nu känns det lite olustigt.

Hur bör jag handskas med detta tycker ni? Min första tanke är att bara låta det vara, låta han "puppylove" rinna ut i sanden då den ändå inte är på riktigt, och att jag då försöker att inte uppmuntra honom ens ofrivilligt men det kräver kanske att jag drar mig undan och det vill jag ju inte då jag måste kunna sätta betyg på honom. Som sagt en svår situation, någon som har liknande erfarenheter eller som varit kära i någon av sina lärare?  

• Svar på tråden Min elev verkar kär i mig
  • Lavish

Jag tycker du ska undvika situationerna när han kramar dig och förhör dig om din fritid och din man. Du har väl annat att göra antar jag? Självklart ska man ta sig tid att lyssna på sina elever, men när du märker att det bara är vanligt samtal han har på hjärtat så säg helt enkelt att du måste göra ditten eller datten nu.

Frågor som berör ditt förhållande och din man tycker jag du ska låta bli att svara på helt och hållet. Det har han faktiskt inte med att göra, och det tycker jag du ska visa.

Tycker inte du direkt ska dra dig undan, inte i undervisningen, men du får dra en tydligare gräns för vad som ingår i er lärare-elev relation och vad som inte gör det.

• Anonym

Sätt gränser för vad som är okej och vad som inte är okej. Kramas inte med honom och svara inte på alla frågor om ditt privatliv. Håll en liten distans så tror jag att hans förälskelse rinner ut i sanden. Tror det finns många som haft en liten crush i en lärare eller lärarvikarie någon gång och de går ju över och ja jag har varit med om det en gång. Jag fick då också börja sätta gränser och hålla lite distans och inte blir för privat.

• Anonym (läraren)
    AnnelieW78 skrev 2012-10-05 19:46:38 följande:
    Hur gammal är han? Lågstadieelev eller typ gymnasieelev?
    Han går i nian, så 15 år.
  • Anonym (läraren)

Ni kommer med bra råd, och samma som jag förmodligen hade gett någon i min situation. Jag är alltid mycket klokare när det kommer till andra :)

Jag ska undvia fysisk kontakt och hålla mig till skolarbetet, det ska väl inte vara så svårt kan jag tycka. Det är ju så jag är med alla andra elever.   

• Lavish
    Anonym (läraren) skrev 2012-10-05 19:49:40 följande:
    Ni kommer med bra råd, och samma som jag förmodligen hade gett någon i min situation. Jag är alltid mycket klokare när det kommer till andra :)

Jag ska undvia fysisk kontakt och hålla mig till skolarbetet, det ska väl inte vara så svårt kan jag tycka. Det är ju så jag är med alla andra elever.   
    Fast jag kan förstå att det inte är så lätt som det låter. Man vill verka öppen och trevlig. Man vill inte såra. Som lärare när det egentligen är ens uppgift att besvara frågor, är det svårt att ställa om till att inte besvara en fråga ställd på ett trevligt sätt av en elev. Även om den råkar handla om något privat. Först ska man vara glad och välkomnande mot frågor och sen plötsligt tvärtom avvisande.
  • Fiona M

varför låter du honom krama dig?
    man kan vara trevlig och ställa upp för eleverna utan att bli för privat.
    /gymnasielärare som ofta råkar ut för elevernas crusher

• Anonym ((lärare))

Vilken skola pågår detta i om jag får fråga.

hur gammal är han?

jag har varit med om detta också så jag vet hur man ska hantera detta 

• Anonym
    Anonym ((lärare)) skrev 2012-10-17 15:06:32 följande:
    Vilken skola pågår detta i om jag får fråga. hur gammal är han? jag har varit med om detta också så jag vet hur man ska hantera detta 

Varför skriver du inte hur man hanterar det då?
  • Anonym ((lärare))

pågår detta fortfarande?

och det är ditt val vad du vill göra skulle jag säga.. 

Svar på tråden Min elev verkar kär i mig