• mycketsaft

Varför är amning så intressant?

Jag har funderat lite över en sak som jag tycker är lite märklig. Det verkar som att kvinnor över 40 är väldigt intresserade av amning.. Jag tror att alla kvinnliga släktingar (över 40) både på min sida och på sambons frågat hur det går med amningen/om jag ammar när jag fått barn. Inte så konstigt kanske men när okända kvinnor frågar? Och ju äldre de är desto "fulare" frågar de tycker jag. Typ som igår, då frågade en okänd kvinna ~80 år vad barnet hette, hur gammal hon var och sen "ja då suger hon tisse va?" -hehe, öh jo.. va? Och det är inte som att det kommer någon fortsättning som tex att de minns hur jobbigt eller härligt det var på den tiden de ammade, utan bara frågar och sen inget mer. Och det är inte första gången någon äldre kvinna frågar. Jag blir absolut inte förnärmad eller så utan bara lite paff. Själv tänker jag inte tanken när någon fått barn, jag frågar kanske om de får sova om nätterna eller om barnet är nöjt eller måste bäras på hela tiden. Inte - jaha, käkar han patte eller tar han flaska? 
    Är det bara jag som märkt detta? Någon som vet varför? Jag ska nog börja fråga själv ;) 

• Svar på tråden Varför är amning så intressant?
  • Antilopen

[quote=66974838][quote-nick]mycketsaft skrev 2012-10-05 20:47:27 följande:[/quote]"ja då suger hon tisse va?" ... jaha, käkar han patte eller tar han flaska?[/quote] Jag har inte själv varit med om detta men måste bara säga att du uttrycker dig roligt

• Majlisen

Nu är ju jag 22, men brukar ställa den frågan, antagligen för att jag själv ammar och är intresserad av amning just. Sedan lägger jag inga värderingar i det, är bara intresserad och undrar om det funkar bra. För mig kan det vara lika aktuellt som att fråga om barnet sover bra. Men jag frågar ju inga främlingar om detta, utan de jag känner.

Har också fått frågan, men aldrig reflekterat vidare över det, det är ju naturligt att mata ett barn, och ser det inte som konstigt att fråga hur det går

• mycketsaft
    Majlisen skrev 2012-10-06 13:58:16 följande:
    Nu är ju jag 22, men brukar ställa den frågan, antagligen för att jag själv ammar och är intresserad av amning just. Sedan lägger jag inga värderingar i det, är bara intresserad och undrar om det funkar bra. För mig kan det vara lika aktuellt som att fråga om barnet sover bra. Men jag frågar ju inga främlingar om detta, utan de jag känner.

Har också fått frågan, men aldrig reflekterat vidare över det, det är ju naturligt att mata ett barn, och ser det inte som konstigt att fråga hur det går

Fast de här kvinnorna frågade inte ens hur det gick utan bara om jag ammar. För att nära vänner eller släktingar frågar tycker jag inte är direkt konstigt, bara folk som jag inte känner :p
  • mycketsaft
    Antilopen skrev 2012-10-05 21:14:27 följande:
    Men åhhh vad jag suger på att citera! Sorry...

Haha, det är lugnt :) Det "värsta" är att hon sa exakt så - ja då suger hon tisse va? Haha, jag höll på att börja skratta :)
  • Antilopen
    mycketsaft skrev 2012-10-06 23:00:50 följande:
    Haha, det är lugnt :) Det "värsta" är att hon sa exakt så - ja då suger hon tisse va? Haha, jag höll på att börja skratta :)

Hahaha, jag förstår det! ^^
  • Izzibizzi

Jag känner absolut igen mig. Sedan är jag inte så himla brydd om det, men många okända frågar ändå om amning.

• Majlisen
    mycketsaft skrev 2012-10-06 22:59:33 följande:
    Fast de här kvinnorna frågade inte ens hur det gick utan bara om jag ammar. För att nära vänner eller släktingar frågar tycker jag inte är direkt konstigt, bara folk som jag inte känner :p

Jaha... Okej. Ja, då vet jag inte riktigt vad jag tänker. Frågar någon mig så undrar jag nog mest vad tanken var... Märkligt.
  • maj09

Kanske för att det är någonting som man minns från sin egen tid som mamma. Det är ju någonting som lämnar minnen , positivia eller negativa... Men framför allt tror jag att man frågar för att det är vanligare att inte amma eller amma kortare tid än för 20 år sedan. För ännu längre tid sedan ammade ju kvinnor ofta sina barn LÄNGE. Ett litet barns naturliga amningstid är ju 2,5-5 år har jag läst. Därför kanske många "äldre" tycker att det är en märklig tendens att moderna mammor inte vill amma sina barn. Jag tycker att det är bra om man gör som man känner i frågan.

• mycketsaft
    maj09 skrev 2012-10-30 21:19:07 följande:
    Kanske för att det är någonting som man minns från sin egen tid som mamma. Det är ju någonting som lämnar minnen , positivia eller negativa... Men framför allt tror jag att man frågar för att det är vanligare att inte amma eller amma kortare tid än för 20 år sedan. För ännu längre tid sedan ammade ju kvinnor ofta sina barn LÄNGE. Ett litet barns naturliga amningstid är ju 2,5-5 år har jag läst. Därför kanske många "äldre" tycker att det är en märklig tendens att moderna mammor inte vill amma sina barn. Jag tycker att det är bra om man gör som man känner i frågan.
    Ja så kanske det är, kanske hade kommit fler följdfrågor om jag sagt att jag inte ammar.. Fick en till fråga i helgen av en tant: "int har du bröst så det räcker än va?" Hihi, jo då det har jag, men det kanske inte syns..
Svar på tråden Varför är amning så intressant?