• linnéa001

    Kan mensen utebli om man bara har en äggledare?

    Det är kanske en dum fråga, men jag får ingen klarhet i detta. En bekant frågade mig om jag, som förlorat en äggledare pga utomkveds, bara har mens varannan månad. Jag skrattade åt honom, för så är det ju inte, jag har mens varje månad (även om varannan hade varit skönt!).
    Sedan gjorde jag ägglossningstest två gånger för att bilda mig en uppfattning om hur långt jag har mellan ägglossning och mens. I juli fick jag neutrala gubbar under några dagar och sedan en glad gubbe två dagar innan jag borde ha ägglossning (enligt min coola app). I augusti fick jag bara neutrala gubbar, i september testade jag mig inte och nu i oktober är jag ganska säker på att jag hade ägglossning med tanke på hur mitt sekret var.
    Vad hände i augusti? Kan ägglosning utebli och kan en förlorad äggledare bidra till det? Jag har svårt att tänka mig att varannan ägglossning skulle utebli för i så fall borde ju oktobers uteblivit eftersom jag enligt testet inte hade någon i augusti.
    Kan någon ge mig lite klarhet?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Kan mensen utebli om man bara har en äggledare?
  • TreFantastiskaBarn

    Jag kan säga så här. Har haft x två gånger varav ena gången rök ena äggledaren, det var i slutet av 08. Har därefter haft mens regelbundet. Fick ett till x och sedan ett barn och nu gravid igen. Kollade tidigt med vul att fostret satt rätt, de kunde då se att ägget släppt från den sida där äggledaren saknas. Läkaren berättade att den kvarvarande äggledaren lägger sig hängandes rakt ner och plockar ägg från båda sidor. Jag som i alla år trott att jag varannan månad inte kunde bli gravid men det gick ju uppenbarligen :).

Svar på tråden Kan mensen utebli om man bara har en äggledare?