Varför kan min 3,5 månaders baby plötsligt inte somna själv?
Min 3,5 månaders pojk har alltid varit duktig på att somna själv. Dagtid, som kvällstid som nattetid. Med hjälp av napp och snutte. Ibland behöver han lite extra hjälp av vagning men han klarar det för det mesta själv.
Just nu somnar han fortfarande fint själv under dagarna, och trots att nätterna precis har haft en strulig period så sover han nu bra och jag antar att han somnar om själv eftersom han bara vaknar två gånger, och då för mat under de tio timmar han sover.
Men nattningen, där vill han absolut inte somna själv längre. Han kan böka och skrika i en timma och till slut får han somna i famnen. Vad är det som är fel? Han kan ju som sagt somna fint på dag och natt, varför då plötsligt inte kvällen?
Jag håller på att bli tokig och min rygg tar stryk. Jag är också rädd att jag förstör hans förmåga att somna själv genom att plocka upp honom och vagga honom.
Hjälp!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-06 08:29
Vill bara tillägga eftersom jag antar att det är svårt att läsa rätt mellan raderna. Jag har formulerat mig lite glest. Och för att det inte ska missförstås;
Han somnar allra bäst själv på dagarna, men i samma rum som oss. Vid nattningen får han falla till ro i famnen efter vaggvisor men läggs i sängen strax innan han somnar så att han alltså får somna själv.
Just nu är problemet att han har svårt att överhuvudtaget falla till ro och gör det bara när jag står upp och kan inte läggas ner i sängen för att somna, då slår han upp ögonen och man får plocka upp honom och börja om. Efter en del skrik och bärande får han alltså somna in i famnen innan han läggs ner i sängen. Hela proceduren tar så mycket längre tid än vanligt.
Detta tar mycket stryk på min rygg. Jag är tunn och har en tung bebis på 7,5 kilo.
Undrade bara om någon hade några tips och vet varför han plötsligt inte vill sova.