• Feltryck01

Amning med bröstpiercing

Hej! Är nyfiken på hur det kommer att gå för mig när jag väl får barn eftersom jag har piercing i bröstvårtan. Funderar på att ta i den andra också men vill inte göra det om det visar sig att det blir massor med komplikationer. Vill åtminstone ha en som fungerar felfritt isf... Dela med er :)

• Svar på tråden Amning med bröstpiercing
  • Mimmi85

Tog ut min 3 år innan jag fick barn och hade inge problem med amningen. Hade bara på ena...

• Majlisen

Har haft i båda, inga problem. Däremot så borde du inte ha i smycket när du ammar, men det tar jag förgivet att du tänker på, smycket kan ju lossna och man vill ju inte ha ett sådant i halsen på en bebis.

• Feltryck01

Kan man ens ha smycket i medan man ammar? Tog för givet att det skulle vara som navelpiercing och att man skulle ta ut det när man fick reda på att man var gravid :) hur ser det ut efteråt, uttänjt som navelpiercingar ungefär? Jag famlar verkligen i mörkret när det gäller amning :)

• av6071

Har också försökt läsa om det där då jag själv har i båda brösten. 
    Den ena har jag dock tagit för ett halvår sedan.

Men jag läste att det inte kunde påverka alls. Det du får göra innan amning är att ta ut piercingen och göra rent med koksaltlösning. Annars kan barnet få i sig bakterier Glad 

• Feltryck01

Så man behöver inte ta ut den när man får veta att man är gravid? Måste ju vara läskigt att sätta i smycket när man redan är så öm och svullen :P

• Majlisen
    Feltryck01 skrev 2012-10-06 16:27:02 följande:
    Kan man ens ha smycket i medan man ammar? Tog för givet att det skulle vara som navelpiercing och att man skulle ta ut det när man fick reda på att man var gravid :) hur ser det ut efteråt, uttänjt som navelpiercingar ungefär? Jag famlar verkligen i mörkret när det gäller amning :)

Kan, kan man nog. Men som sagt, det är nog inte alls bra, barnen suger väldigt hårt, så det finns en stor risk för att det lossar, och sedan ska man som sagt också rengöra.

Navelsmycken behöver man inte ta ut, finns särskilda gravidstavar Men det kan ömma en hel del i bröstvårtorna när man är gravid, så det kan vara skönt att ta bort, däremot behöver du inte det. Men jag själv har föredragit att strunta i att ha kvar piercingarna, känns bara omständigt!

Och om det läcker mer. Nej, däremot letar sig mjölken fram även från sidorna där piercinghålen varit. Men det kommer mest från där det ska komma ifrån
  • carina87

Puffar den här tråden. Ibland ser jag grönaktiga fläckar i amningsinlägget på den sida där jag har piercingen. Är det bröstmjölken som missfärgats av staven eller är det bakterier? Har inga som helst problem med själva piercingen och hade det inte varit för amningsinlägget hade jag inte märkt det... Tips någon?

• Flaskpostaren

Det jobbiga är bara om ungen också har piercing så ni fastnar i varandra.

• carina87
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 10:27:00 följande:

Det jobbiga är bara om ungen också har piercing så ni fastnar i varandra.

Snälla, döm lite till! Späd på normerna som skapar panik hos alla som inte kan vara perfekta. Kom igen, bättre kan du!

Om du försöker anstränga dig lite kanske du kan få in något om Jante också.
  • Feltryck01
    carina87 skrev 2014-04-02 10:23:02 följande:
    Puffar den här tråden. Ibland ser jag grönaktiga fläckar i amningsinlägget på den sida där jag har piercingen. Är det bröstmjölken som missfärgats av staven eller är det bakterier? Har inga som helst problem med själva piercingen och hade det inte varit för amningsinlägget hade jag inte märkt det... Tips någon?
    Vad är det för stav du har? Köpt från piercingstudio och garanterat nickelfri?
    Anything you say, can and will be held against you.
  • Vivi

jag hade bröstpiercing när jag skulle få mitt första barn, jag tog ut det en bit in i graviditeten,
    och sen så ammade jag , det gick jättebra med båda brösten. 

• mhedlund

Hej! Jag tog ut min piercing för ca 2 år sedan. Men sen dess har jag kunnat trycka ut något vitt ur "piercinghålen". Jag har inte ont, det luktar ingenting men blir orolig då jag ska få barn i december och att det skulle kunna bli problem... vad är det?

• LillaDego

Jag har haft piercade bröstvårtor sen 10 år tillbaka. Tog ur dessa innan jag blev gravid (typ ett år sen). Båda hade läkt och var problemfria men när jag ammat i ca 2 veckor fick jag en infektion i ärret på den ena bröstvårtan. Hålet hade slutit sig på ytan men inuti hade det blivit en varbildning. Snacka om att det gjorde ont innan jag fick hål på ytan och fick ut varet. Det har hållit på i 3 veckor nu, jag behandlar med klorhexidin och får öppna såret varje dag för att få ut var. Läkaren på gyn rekommenderade att amma med silikonskydd och inte spara pumpad mjölk på det bröstet. Andra bröstvårtan har läkt utan problem.

Svar på tråden Amning med bröstpiercing