• Poser98

Framfall eller vad, snälla hjälp!?

Födde mitt första barn för 13 v sedan. Har sen dess kännt mig annorlunda i underlivet - vilket väl är förståeligt. Jag känner livmodertappen alldeles innanför nu istället för längre upp. För "ingången" känns det som det stänger för något vilket jag undrar på kan bara framfall? Det som mest oroar mig är att när jag "gör nr 2" så är det numera alltid hårda kulor och jag kan känna de inifrån slidan. Allt detta gör att jag är livrädd för att ha sex igen trots att jag verkligen vill!!! Är det någon därute som känner igen sig eller har råd? Har inte varit på efterkontroll hos Bm än men ska dit nästa vecka. Tacksam för svar. /Mari

• Svar på tråden Framfall eller vad, snälla hjälp!?
  • Påväg

Känner igen mig! Var på återbesök, allt såg bra ut. Några veckor senare kändes det så konstigt i underlivet, det tyngde och tryckte och jag blev orolig. Ringde BM direkt, hon tog det såklart på allvar även om hon trodde att det inte var framfall och jag fick komma på besök.
    Det visade sig vara lugnt och som BM sa är det otroligt ovanligt med framfall.

Men är du orolig så ring för säkerhetsskull!  

• Maj80

Känner igen det. För mig är det två år sedan senaste (andra förlossningen) och kan känna så:( Knip knip knip ju mer jag kniper desto bättre blir det, var noga dock på att du kniper rätt. Var också rädd för framfall mn verkar inte vara så. Hade två jättesnabba förlossningar med stora barn...

• Minnie7

Nix, framfall är inte så ovanligt som man kan tro. 70% av de som fött vaginalt drabbas men långt ifrån alla får besvär. Men som sagt- det är inte ovanligt.

• Cheeses
    Minnie7 skrev 2012-11-15 22:04:38 följande:
    Nix, framfall är inte så ovanligt som man kan tro. 70% av de som fött vaginalt drabbas men långt ifrån alla får besvär. Men som sagt- det är inte ovanligt.

8 % har besvär av sitt framfall. Så det är heller inte så ovanligt. Så det BM sa att det är extremt ovanligt är bara bullshit.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=933&a=15350&cid=935&l=sv
  • Lindis01

Jag fick veta att allt var ok på min efterkontroll men tyvärr så var det inte det. Det var inte så illa som framfall men förslappade slidväggar. 
    Jag rekomenderar dig att kontakta en riktig gynekolg, det känns inte som att barnmorskor tar detta på så stort allvar. Som jag förstod det så gör dom inte något år problemet före ca 6 mån efter förlossning för det kan gå tillbaka mycket av sig självt.
    jag mår mycket bättre idag men absolut inte bra så mitt råd är att knipa som attan och att ta det lugnt med träning (vilket förvärrade mina besvär) samt att du får bli undersökt av en gynekolog så du får veta vad det är.
    Tycker det är så illa att barnmorskor nonchalerar detta problem!!!

Svar på tråden Framfall eller vad, snälla hjälp!?