• tulip79

Minska dagssömnen

Sonen är nu 11,5 månader. Funderar på när det är dags att ändra hans sömnvanor på dagen. De sista nätterna har har inte kunnat somna på kvällen och sovit oroligt på natten och varit pigg i flera timmar.

När brukar barnet klara sig på ett sömnpass på dagen?

I dagsläget sover sonen ca 10-11:30 samt 14:30-15:30. Vanligtvis somnar han vid 19:30 på kvällen och vaknar vid 7 på morgonen.

När minskade ni ner sömnen på dagen från två till en tupplur?

• Svar på tråden Minska dagssömnen
  • Flickan och kråkan

Båda mina barn har börjat med att sova enbart en gång på dagen när de varit runt 10 månader. Barn är ju väldigt olika så det går ju inte att säga något generellt. Vi har dragit ner på dagsvilan när det blivit trögsövt på dagar och kväller helt enkelt. Ur mitt perspektiv - med mina barn som referenspunkt - så sover din son mycket . Men som sagt sömnbehov skiljer sig åt från barn till barn. 

• tulip79
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-06 11:07:51 följande:
    Båda mina barn har börjat med att sova enbart en gång på dagen när de varit runt 10 månader. Barn är ju väldigt olika så det går ju inte att säga något generellt. Vi har dragit ner på dagsvilan när det blivit trögsövt på dagar och kväller helt enkelt. Ur mitt perspektiv - med mina barn som referenspunkt - så sover din son mycket . Men som sagt sömnbehov skiljer sig åt från barn till barn. 
    Vi tänkte testa i dag med bara en gång. Han somnade vid 11 tiden, så vi får se hur det går.
    Vilken tid på dagen sov dina barn? Hur länge?
  • Hallon2008

Vad olika det kan vara! Min 4-månaders sover två gånger per dag, ca 30 min per gång....

• Flickan och kråkan
    tulip79 skrev 2012-10-06 11:24:35 följande:
    Vi tänkte testa i dag med bara en gång. Han somnade vid 11 tiden, så vi får se hur det går.
    Vilken tid på dagen sov dina barn? Hur länge?
    De sov vid 11-11.30-tiden om jag inte missminns mig. Jag hade dock barn som var uppe med tuppen, senast 06.00. Nattades vid 19-tiden. När jag märkte att de började bli trötta och det inte var dags att sova riktigt ännu så laddade vi på batterierna med något ätbart och så var det full rulle ett tag till . Passade på att gå ut eller göra något som de tyckte var kul - plaska i en vattenpöl eller liknande. Undvek promenad på eftermiddagen - vi sjalade så hade inte vagn, men det blir ju samma sak - undvik vagn- eller sjalpromenad på eftermiddagen för då tuppar de av .

De sov ungerfär 1,5 timme på dagen. Det minskade till 40-60 minuter när de var runt 12-15 månader, sedan ökade det lite igen (men då fick vi tidigarelägga vilan till senast 10, för att inte få sena kvällar).

Man får testa sig fram lite
  • tulip79

Än så länge har det funkat bra. Han sov ca 11:00 - 12:30 och jag la honom för kvällen vid 18:30 då han var helt slut. Får se hur det blir i natt

• TWB

Hej!

Min tjej är 9 mån o sen nån vecka tillbaka har hon börjat sova en gång om dagen. I och med att hon började få välling när hon vaknar runt ca kl 06 somnar hon oftast om till kl 07.30.- 08.00. Nog skulle hon kunna klämma in en kort fmvila men hon har varit pigg.

Runt lunch börjar hon visa tecken på att hon är trött o då har hon sovit efm efter hon har ätit. Då somnar hon runt kl 13-13.30. Sover alltifrån 45 min-2 timmar.

De sista två dagarna har hon bara sovit 45 min totalt på dagen så då har hon somnat kl 18.30. Efter vällingen.

Jag har lite ångest över att hon kanske sover för lite?

Svar på tråden Minska dagssömnen