• Anna83b

Tandställning under gravitet

Jag satte in tandställning i slutet på augusti, efter jag har varit trött på mina tänder under många år.
    Jag har vanlig räls i både uppe & nere samt en jobbig grej i gommen.

Nu har jag blivit gravid. Jag undrar om det är några problem med att ha tandställning när man är gravid? Är det någon annan här som är i samma situation som jag eller har varit?

• Svar på tråden Tandställning under gravitet
  • kossi

Jag har tandställning nu och har haft det under hela graviditeten(är i vecka 34)

Ska ta ut den om 3 veckor;))!!!

Har inte upplevt några problem.

Det ända som kan vara jobbigt i början av graviditeten är om man har ett illamående.
    Jobbigt när de ska hålla på i munnen då.

Och nu mot slutet så är det svårt att ligga på rygg. Men då kan man ligga på sidan med kroppen litegrann eller lägga en kudde under ena höften

Men det är bara att berätta för sin tandläkare att det är besvärligt.
    Min är jätte förstående.
    Bara att pausa lite i stolen om man måste;)

• Kjellgren

Det största problemet infinner sig när du är höggravid och det är besvärligt att ligga på rygg i behandlingsstolen.

Man kan spekulera i (men jag är inte ortodontist så jag vet inte) att det skulle gå en aning snabbare när man är gravid då "skelettfogarna" luckras upp och möjligen även bindväven som håller fast tänderna.

I vilket fall - nej, att tänderna flyttar på sig påverkar inte barnet - SÅ lång ska väl tänderna inte flyttas.  

• Anna83b
    kossi skrev 2012-10-06 13:52:41 följande:
    Jag har tandställning nu och har haft det under hela graviditeten(är i vecka 34)

Ska ta ut den om 3 veckor;))!!!

Har inte upplevt några problem.

Det ända som kan vara jobbigt i början av graviditeten är om man har ett illamående.
    Jobbigt när de ska hålla på i munnen då.

Och nu mot slutet så är det svårt att ligga på rygg. Men då kan man ligga på sidan med kroppen litegrann eller lägga en kudde under ena höften

Men det är bara att berätta för sin tandläkare att det är besvärligt.
    Min är jätte förstående.
    Bara att pausa lite i stolen om man måste;)
    Ok, va bra.

Hur gammal är du? Vad har du för sorts tandställning?

• kossi

Jag är 29.
    Jag har tandställning pga trångställning.
    Fast tandställning både uppe och nere.
    Har haft den i 2,5 år

Svar på tråden Tandställning under gravitet