XochY skrev 2012-10-06 14:02:23 följande:
Att jag undrar. Det beror på att jag lagt märke till att ordet ”praktiserade” används väldigt flitigt av muslimer när de beskriver sig själva såsom goda troende dvs. lägger stor energi på hur det bäst ska synas i form av en massa praktiska regler som påverkar ens liv. Och detta medan jag bestämt menar att tro måste börja inom dig och inte vad du gör eller hur du klär din mm. Så jag ställer mig nu frågan. Kan man inte vara muslim utan att det syns precis som kristna och judar mm?
Tro har olika nivåer i allas hjärta, alla kan praktisera på olika nivåer beroende på ens tro-nivå om man säger så. Tänk som matte, för att kunna lösa integral så måste du kunna funktioner och derivata osv. Samma som tro för att kunna vidare vara praktiserande muslim så måste du följa ordningen, du kan inte hoppa direkt från simple matte till rymdmatte. Naturligtvis du kan bestämma vart går din gräns beroende av matte intresse och förmåga är det samma som hur mkt du vill gå vidare med din tro. Om du har mkt intresse för matte så lär du dig snabbare och djupare, ju mer du lär dig desto mer du vill gå djupare. Samma med tro, känner du att den ger ro i själen och finner lugnet i vardagen då vill du mer praktisera din tro, ju mer du finner harmoni i ditt liv desto mer följer du din tros regler. Men naturligtvis så kan du bestämma vart går din gräns och stannar du där med när det gäller din tros nivå.
Att leva som muslim utan att folk märker det, kan du visst göra, beror helt enkelt på vilken nivå är du på och hur mkt är du villig att kompromissa från din tro och om det ok för din del. Tex, som en muslim, får du ej dricka alkohol eller äta griskött, om nån bjuder ska du strunta i reglerna för att inte visa att du är muslim, du kan naturligtvis göra det men du ljuger båda för dig själv, dina vänner och framför allt till Allah(sw) så förlorar du ju respekten för dig själv. Sen så småningom börjar du tro som du lever inte längre som din tro egentligen är. Naturligtvis det fortfarande upp till var och en som bestämmer själv hur man vill ha det men ska man vara lojal mot den tron man har gett sig in på (även icke tro) så tycker jag att man ska vara ärlig mot sig själv. En sak är för klart är att va du än är så ska man ha respekt till andras tro och icke tro och inte hävda att du vet bäst och alla andra vet inget alls!