• Anonym (orolig)

min 3,5åring har röda prickar och blåmärken

*Röda prickar endast på smal benen
    *Kommit upp blåmärke 1-2stycken och i knävecken
    *Ont att gå i ca 2veckor, går på tå oftast och vill bli buren.
    *Han hade feber och förskyld förra veckan.

Ska till doktorn på måndag och ta prover. Vet nån vad de kan vara?

• Svar på tråden min 3,5åring har röda prickar och blåmärken
  • Anonym (Ssk)

Det är jättesvårt att säga utan att ha sett barnet, har han varit mer trött än vanligt? Ont i benen kan ju ha många förklaringar och att ha blåmärken är inget konstigt för ett barn i den åldern, haft fler än 1 förkylning? Hur ser de röda prickarna ut? Låter bra att du ska till doktorn på måndag, för att kunna utesluta det värsta be dem ta ett blodstatus och en diff. Och försök att inte oroa dig för mkt i de allra allra flesra fall är det något helt ofarligt!

• Anonym (Ssk)

Det är jättesvårt att säga utan att ha sett barnet, har han varit mer trött än vanligt? Ont i benen kan ju ha många förklaringar och att ha blåmärken är inget konstigt för ett barn i den åldern, haft fler än 1 förkylning? Hur ser de röda prickarna ut? Låter bra att du ska till doktorn på måndag, för att kunna utesluta det värsta be dem ta ett blodstatus och en diff. Och försök att inte oroa dig för mkt i de allra allra flesra fall är det något helt ofarligt!

• Tessan S

Har en son som haft itp så jag reagerar direkt på kombinationen röda prickar, blåmärken och nyligen förkyld.

Hur ser de röda prickarna ut? Är det utslag eller ser det ut som små blodprickar under huden?

Min son hade aldrig ont under fötterna men jag pratade med en tjej vars lillasyster haft samma och hon kunde inte gå under sjukdomstiden för hon fick blåmärken under fötterna.

Bildgoogla itp barn och se om det liknar din sons utslag. Tänk dock på att det ofta är extrema fall på bild, min son såg aldrig så illa ut som bilderna men man kan ändå se om utslagen är liknande.

♥ E 30/5 2008 ♥ M 1/4 2010 ♥ Liten BF 26/10 2012 ♥
  • Anonym (orolig)

Tack och lov börjar dom röda prickarna försvinna, men istället ser det ut som att dom blir lite större och får en röd/lila färg, och blåmärkena börjar försvinna och få en gul färg. Men tycker allt är så konstigt när han får ont i benen också ibland helt plötsligt. Har gått och oroat mig hela helgen att de kan vara det versta (Barn Leukemi) att han är trött och blek har jag inte tänkt på, men reagerade att han sa att han ville gå och sova igår strax innan 8 som han alldrig brukar säga. Men kanske mycket inbillning i det hela.
    Vi var ju hoss doktorn i fredags och han fick titta, han visste inte vad de var men att de var nån virussak som kunde komma på hösten hoss barn, glömt bort vad den hete han sa. Han fick ta halsprov och stickprov i fingret och så skulle han ta urin prov men var väldigt svårt för honom att kissa när vi var just där då.
    Så vi ska tillbaka dit nu i morgon och ta urinprov och blodprov. Hoppas allt är som det ska och att det bara handlar om nått litet virus efter hans förskylning. Kan ju vara höstblåsor med.

• Anonym

När min son var i fyraårsåldern var han trött och hängig och hade mkt blåmärken. Det visade sig vara ITP och trombocytvärdena har farit upp och ned under de senaste tio åren. Han mår bra och är som vanligt, de var värst första sommaren innan vi visste vad det var - då fick han ta det lugnt - fick inte cykla och klättra i klätterställningar osv... Nu är han som vilken 14 åring som helst, tar prover nån gång om året när han känner sig trött eller får mer blåmärken än vanligt och de senaste åren har proverna legat ganska bra.....

• Tessan S

Be dem ta ett tpk-prov för symtomen stämmer hyfsat på itp. Allmänläkare fångar sällan upp det för de ser så få fall. De flesta upptäcks på akuten när man åker in ned ett barn som inte slutar blöda. Det är ett enkelt prov för dem att ta som visar om det behövs utredas mer eller inte.

Min son hade den vanligaste varianten (akut itp) så han var bara dålig i drygt två månader innan hans värden blev stabila igen.

• Stålmamma

Min snart 3 åring fick oförklariga blåmärken förra hösten på mage och rumpa han fick även små små röda prickar på benen vi åkte till vc och fick genast åka till akuten där blev vi inlagda ca 1 vecka med diagnosen ITP det är en slags blödarsjuka som oftast bara är tillfällig på små barn orsakas ofta av att man haft ett virus i kroppen och mjälten fått tuppjuck och prodicerar antikroppar mod blodplättarna

• niky40

Tycker också att det låter som itp. Be dem att testa för det.

• Stålmamma

Försökte ladda upp en bild på min ITP sjuka gosse men verkar inte funka från mobilen :-\

• Stålmamma

Försökte ladda upp en bild på min ITP sjuka gosse men verkar inte funka från mobilen :-\

• Tessan S

Här kommer en bild på min lilles prickar. Här hade han rätt låga värden, han hade inte alls lika många när det upptäcktes men det här var det tydligaste bilden jag hade.

• Anonym (orolig)

Hej idag var vi till vc och det var 3läkare som kollade på honom, dom trodde också att det kunde röra sig om den sjukdomen ni sa, ITP (purpura) så han fick ta blodprov, vi ska få svar på onsdag vad det kan vara. Skönt och få svar så fort som möjligt känner jag, så man slipper tänka så mycket vad det kan vara. När din son fick de, blev han inlagd då på sjukhus? får man nån medicin utskrivet? bra och veta vad som händer.

• Anonym (orolig)

såhär ser min sons prickar ut.

• Vevvis

Jag har en son som fick diagnosen Henoch Schönleins purpura, HSP för några veckor sen. Skulle kunna vara det din son har fått också. Reagerade nämligen på att din son plötsligt får ont och inte vill gå. HSP ger ofta symtom som hudblödningar (oftast framförallt på benen), ont i leder som ibland också svullnar upp, problemen med lederna kan komma och gå under sjukdomstiden. Man kan också få magsmärtor då tarmen kan blöda samt att njuren kan påverkas så man får blod i urinen.
    Det är en sjukdom som oftast inte ger några bestående men och som oftast går över av sig själv efter 2-3 mån. Ibland kan man insjukna på nytt några månader senare men då ska det tydligen ofta bli ett lindrigare sjukdomsförlopp.

• Tessan S

Ser verkligen ut som itp. Då ska du också veta att ca 85% blir helt friska inom ett halvår och att det inte är så farligt som det känns just när man får diagnosen. Just då vill man madrassera hela världen .

Vet att det är väldigt olika hur de gör i olika delar av Sverige men vi bor i Göteborg och blev inskrivna på drottning Silvias barnsjukhus men behövde inte stanna där utan åkte bara in för provtagning och information under några dagar. Efter det gick vi på regelbunden provtagning hos en barnläkare med längre intervaller allt eftersom hans värden blev bättre.

Det finns ingen medicin som man tar till vardags utan de behandlas med korrosion eller trombocyter om de får ett kraftigt slag mot huvudet eller buken när värdena är dåliga detta eftersom behandlingen bara håller i sig ett par veckor. Också det verkar variera mycket på var i landet man bor.

Min lille kille var hemma på heltid från förskolan en månad och sedan halvtid ytterligare ett par veckor. Efter det har han haft det som vanligt. Under den månaden han var hemma hade han så låga värden att de inte var mätbara och då vågade vi inte ha honom på förskolan.

Hoppas ni får svar på onsdag och berätta gärna om hur det går.

Kram

• Anonym (orolig)

Dom ringde från vc idag till min sambo och dom hade tyvär slarvat bort urin provet på labbet verkade de som, så vi måste ta ett nytt och lämna inn i morgon, annars hade doktorn sagt att blodvärderna såg bra ut! Phu! så jätte skönt att veta att det inte rör sig om nått allvarligt nuGlad

• Vevvis
    Anonym (orolig) skrev 2012-10-10 20:46:51 följande:

Dom ringde från vc idag till min sambo och dom hade tyvär slarvat bort urin provet på labbet verkade de som, så vi måste ta ett nytt och lämna inn i morgon, annars hade doktorn sagt att blodvärderna såg bra ut! Phu! så jätte skönt att veta att det inte rör sig om nått allvarligt nuGlad

Vad skönt att blodproverna såg bra ut Kan ni andas ut lite
    Om man har Henoch Schönlein så syns det inte på blodproverna däremot kan man ibland få blod i urinet eller i avföringen. Ta och lyssna med läkaren om det skulle kunna vara det din son har. Hade läkaren några andra idéer om vad det kan vara?
Svar på tråden min 3,5åring har röda prickar och blåmärken