• suede

trådbunden router?

Hej!
    Har en fast dator med fast bredband via telefonjacket. Till den har jag en trådbunden (heter det så?) router. Har nu skaffat en bärbar dator och frågan är hur jag enklast kan få internetuppkoppling till den? Har inget emot att använda kabel även om det inte blir samma "frihet" som med trådlöst. Finns ju alltid en liten "risk" med det trådlösa också... På routern finns det 4 portar. Den heter BEFSR41, Cable/DSL router.

Provade att flytta kabeln som sitter ifrån routern till datorn att istället gå ifrån routern till bärbara datorn, men så lätt skulle det tydligen inte vara    Tänkte att det i så fall bara var att skaffa en kabel till.

Någon som vet? Inte bra på detta ...

• Svar på tråden trådbunden router?
  • slazh

Antingen sätter du i en kabel till som går till den bärbara datorn eller också skaffar du en trådlös router istället.

• suede

Tack slazh, är det verkligen bara att sätta i en kabel emellan bärbara datorn och routern? Försökte ju som sagt att ta kabeln som sitter i stationära datorn och flytta den till den bärbara, men det funkade i alla fall inte...  Är det så att kabeln emellan router och stationär dator måste vara kvar av någon anledning? + ytterligare en  till den bärbara?

• slazh

Anledningen till att du inte bara kunde flytta sladden ligger nog i att din router kommer ihåg att det är din stationära dator som är ansluten till det nätverksuttaget på routern (du bytte säkert inte nätverksuttag på routern utan flyttade bara över sladden från den stationära till den bärbara datorn). Om man drar ur strömsladden på routern så glömmer routern bort allt sånt och börjar om från början igen. Det är bara att sätta en kabel mellan den bärbara datorn och routern.

• suede

Tack pedagogiska du!! Ska genast testa, för jag gjorde precis så som du trodde

Svar på tråden trådbunden router?