Bolån- annuitet eller rak amortering
Vi ska ta ett bolån på ca 2 miljoner och har fått en rörlig ränta på 3,26. 40 år annuitet.
Banken föreslog endast detta alternativ, dvs ingen rak amortering. Vad föreslår ni och får man välja?
Vi ska ta ett bolån på ca 2 miljoner och har fått en rörlig ränta på 3,26. 40 år annuitet.
Banken föreslog endast detta alternativ, dvs ingen rak amortering. Vad föreslår ni och får man välja?
Klart ni får välja.
Ni kan även ändra er om några år...
Be dem göra en boendekalkyl där de räknar med rak amortering på 50 år också, kanske föreslog de bara annuitetslån eftersom det var enda sättet att få ihop boendekalkylen med ett lån på 2 miljoner.
För mig är 2 miljoner en väldigt stor summa och hade jag velat låna så mycket hade nog banken föreslagit annuitetslån för att minska våra kostnader i början. Bankerna tjänar på annuitetslån samtidigt som det kan vara väldigt smidigt och bra för låntagaren som oftast har kort om pengar när lånet tas.
Om du har fått 3,26 nu så skulle jag ta in förslag från fler banker. en bekants barn fick 2,9% vid inköp av första bostadsrätten.
40år på 2mille..folk är galna....man vill väl bli av med de så fort som möjligt.
går att få bort de på hälften om man vill....
Jag tycker också att ni ska kolla runt efter bättre räntevillkor. I dagsläget bör man kunna få under 3%. Eller har ni hög belåningsgrad? Har ni all ekonomi samlad i samma bank?
Vi betalar in (kontantinsats) på drygt 1 miljon så vi lånar ca 64 %. Dagens ränta ligger på drygt 3,58 så jag tyckte att 3,26 var okej? Ja, vi kommer ha allt samlat hos en bank. Jag frågade om jag kunde göra extra inbetalningar (amorteringar) och det gick bra. Så vi kanske kan ta annuitet och göra extra inbetalningar, istället för att vara optimister och bestämma oss för rak amortering? Tycker ni att vi ska dela upp lånen i tex tre delar och binda någon del?
Jag kan kolla med SEB men har svårt att tro att vi skulle få under 3 %? du kanske har varit kund där länge och har annat samlat hos dem? amorterar du? annuitet eller rak?