• Anonym

Bolån- annuitet eller rak amortering

Vi ska ta ett bolån på ca 2 miljoner och har fått en rörlig ränta på 3,26. 40 år annuitet.
    Banken föreslog endast detta alternativ, dvs ingen rak amortering. Vad föreslår ni och får man välja?

• Svar på tråden Bolån- annuitet eller rak amortering
  • krompa

Klart ni får välja.
    Ni kan även ändra er om några år...
    Be dem göra en boendekalkyl där de räknar med rak amortering på 50 år också, kanske föreslog de bara annuitetslån eftersom det var enda sättet att få ihop boendekalkylen med ett lån på 2 miljoner.

För mig är 2 miljoner en väldigt stor summa och hade jag velat låna så mycket hade nog banken föreslagit annuitetslån för att minska våra kostnader i början. Bankerna tjänar på annuitetslån samtidigt som det kan vara väldigt smidigt och bra för låntagaren som oftast har kort om pengar när lånet tas.

• Anonym

Om du har fått 3,26 nu så skulle jag ta in förslag från fler banker. en bekants barn fick 2,9% vid inköp av första bostadsrätten.

• Anonym

40år på 2mille..folk är galna....man vill väl bli av med de så fort som möjligt.

går att få bort de på hälften om man vill....

• Butterscotch
    Anonym skrev 2012-10-07 02:54:33 följande:
    40år på 2mille..folk är galna....man vill väl bli av med de så fort som möjligt. går att få bort de på hälften om man vill....

Det går förstås att betala av det snabbare om man vill, det är bara att ändra sig nästa gång lånen ska bindas om. Jag tycker att det är rätt normalt att amortera mindre i början. I takt med att inkomsterna ökar kan man sen öka amorteringstakten. Om man vill.
  • Anonym (Mimmi)

Jag tycker också att ni ska kolla runt efter bättre räntevillkor. I dagsläget bör man kunna få under 3%. Eller har ni hög belåningsgrad? Har ni all ekonomi samlad i samma bank?

• Anonym

Vi betalar in (kontantinsats) på drygt 1 miljon så vi lånar ca 64 %. Dagens ränta ligger på drygt 3,58 så jag tyckte att 3,26 var okej? Ja, vi kommer ha allt samlat hos en bank. Jag frågade om jag kunde göra extra inbetalningar (amorteringar) och det gick bra. Så vi kanske kan ta annuitet och göra extra inbetalningar, istället för att vara optimister och bestämma oss för rak amortering? Tycker ni att vi ska dela upp lånen i tex tre delar och binda någon del?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-10-07 07:52:12 följande:
    Vi betalar in (kontantinsats) på drygt 1 miljon så vi lånar ca 64 %. Dagens ränta ligger på drygt 3,58 så jag tyckte att 3,26 var okej? Ja, vi kommer ha allt samlat hos en bank. Jag frågade om jag kunde göra extra inbetalningar (amorteringar) och det gick bra. Så vi kanske kan ta annuitet och göra extra inbetalningar, istället för att vara optimister och bestämma oss för rak amortering? Tycker ni att vi ska dela upp lånen i tex tre delar och binda någon del?
    Vilken bank är det? 
    Listräntan ska man inte se som en norm, utan den verkliga räntan kan man få ner ganska mycket. Jag la själv om mitt lån för en månad sen och fick 2,8%. Och då har jag högre belåningsgrad än ni.

Om ni ska binda eller inte handlar om hur goda marginaler ni har. Klarar ni av svängningar i räntenivåerna eller skulle ni behöva veta hur mycket ert boende kommer att kosta ungefär? Jag har allt på 3 mån-ränta, det har visat sig vara bra hittills. Men jag har goda marginaler i min ekonomi och skulle inte ha några problem om räntan gick upp 10%. 
  • Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-10-07 07:57:42 följande:
    Vilken bank är det? 
    Listräntan ska man inte se som en norm, utan den verkliga räntan kan man få ner ganska mycket. Jag la själv om mitt lån för en månad sen och fick 2,8%. Och då har jag högre belåningsgrad än ni.

Om ni ska binda eller inte handlar om hur goda marginaler ni har. Klarar ni av svängningar i räntenivåerna eller skulle ni behöva veta hur mycket ert boende kommer att kosta ungefär? Jag har allt på 3 mån-ränta, det har visat sig vara bra hittills. Men jag har goda marginaler i min ekonomi och skulle inte ha några problem om räntan gick upp 10%. 
    Vilken bank har du? Sparbanken Öresund. Vi tänkte även kolla med Handelsbanken, där vi fick lånelöfte men han hörde aldrig av sig. Var väldigt nöjd med Öresund.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-10-07 08:03:12 följande:
    Vilken bank har du? Sparbanken Öresund. Vi tänkte även kolla med Handelsbanken, där vi fick lånelöfte men han hörde aldrig av sig. Var väldigt nöjd med Öresund.
    Jag har SEB. Är väldigt nöjd. 
  • Anonym

Jag kan kolla med SEB men har svårt att tro att vi skulle få under 3 %? du kanske har varit kund där länge och har annat samlat hos dem? amorterar du? annuitet eller rak?

Svar på tråden Bolån- annuitet eller rak amortering