• Anonym (undrande)

Blev anmälda till soc av läkare pga ej vaccinerat barn

hej! vi blev idag anmälda till soc av läkaren pga vi vill inte ge stelkrampsprutan till barnet. barnet har fått ett lindrigt litet sår på huvudet och de ville ge vaccin i samband med besök till akuten för sårbehandling. vi vill inte ge det eftersom såret var inte djupt och inte smutsigt heller. vårt barn inte är vaccinerad och det är frivilligt i sverige med vaccination. ändå anmälde läkaren till socialen. vad ska vi göra, hade läkaren rätt? 

• Svar på tråden Blev anmälda till soc av läkare pga ej vaccinerat barn
  • Anonym

JA, läkaren hade helt rätt... om en läkare har gjort bedömningen att barnet behöver denna vaccination så ska barnet givetvis ha den....

• Anonym

Ja, jag tycker läkaren gjorde helt rätt.... stelkramp kan man dö av.....

• Anonym

Rätt tycker jag. Att inte ge sitt barn stelkrampsspruta är barnmisshandel tycker jag. Man utsätter sitt barn för ett stort lidande om det insjuknar och det är helt oansvarigt tycker jag att inte vaccinera sitt barn, så i mina ögon gjorde läkaren helt rätt.

• Anonym

Ja om läkaren ansåg ni utsatte barnet för fara var det alldeles rätt att anmäla.

• Lilia

Ja, läkaren gjorde helt rätt. Ni vill uppenbarligen inte ert barns bästa, då måste man ta reda på varför.

• Anonym (undrande)

det finns inga barn i sverige som dör av stelkramp.. det är så ovanligt för småbarn. de som får det det är gamla människor med nedsatt immunförsvar. 
     det skulle vara annorlunda om såret var djupt eller så. det var ett litet sår på 1 cm. och inte djup. man får inte stelkramp av det. 
    dessutom verkar inte vaccinet direkt. man ska ta 3 sprutor innan man får ett fullgott skydd. läkaren kunde sagt så att vi kan fundera på det, men det är frivilligt med vaccination i sverige. även om vi skulle vilja ge det så inte under tvång. 

• Anonym

Det är frivilligt, därför gjorde läkaren fel.

Meddela soc om att i Sverige så är vaccination frivilligt, verkar som läkaren har glömt det. Tycker att du borde anmäla honom eller henne tillbaka för sådär får inte en läkare bete sig.

Svar på tråden Blev anmälda till soc av läkare pga ej vaccinerat barn