• Ankmor
    Äldre 6 Oct 23:55
    64615 visningar
    800 svar
    800
    64615

    Tårttråden del 18

                                                                        VÄLKOMMEN! 
                   I denna tråden hälsar vi alla välkomna; amatörer & proffs, nybörjare och icke nybörjare.  
                                                          
                                                         (Samtliga bilder är klickbara länkar!) 

    Bra tips och idéer hittar du bland annat bland JFLs bloggar här på FL och hos Sockerrus,
    här finns det recept, knep och trix, bra-att-veta och lite annat matnyttigt kring tårtor och cupcakes.

                                                       
                                                         Sockerrus

      Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden. 

                                                  

                   
                                                       
                                                       (Bildtråd som inte är speciellt aktiv, 
                                                         men här kan man leta inspiration!)

      
      
     
    För mer inspiration :

    Googels bildsök
    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska. Cakes + ”ämnesord”,
    men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    TÅRTBITSUTRÄKNARE   
    Finns hos Linda Runn alias Missy Cat,
    Lindas blogg är väl värd att besöka!

    TÅRTBLOGGAR    ***********************************************   MITT BÄSTA TÅRTTIPS
    Bloggarna är FL-medlemmar.  ****************************   icke aktiv tråd med bra tips och knep!

    TÅRTFYLLNINGAR  ******************************************  HÄR BOR VI *********** 
    här samlar vi recept på fyllningar & frostings                   Tårttrådens "här-bor-vi"-tråd


      Tårttråd nr 1 
    (startades 2006)

    Tårttråd nr 17 

    OCH TILL SIST LITE "ALVAR"
    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden. Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten. Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här. Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten. Länkning till egen FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________



      

  • Svar på tråden Tårttråden del 18
  • Äldre 7 Oct 01:51
    #1
  • Äldre 7 Oct 06:10
    #2
  • Äldre 7 Oct 08:52
    #3

    Trevligt med ny tråd!

  • Äldre 7 Oct 11:58
    #4

    söker efter ett bra recept på amerikansk tårtbotten, typ med vanlijsmak el så....Nån som har ett att dela med sig av? Ska vara ett som passar med smörkräm el liknande. Brukar föredra "svenska" tårtbottnar då de är mer luftiga och gräddfyllningar så det inte blir så mastigt. Men nu vill jag testa att göra en tårta med klassisk amerikansk botten, fyllning och sen täcka med sp.

  • Zelmil­ainen
    Äldre 7 Oct 14:33
    #5

    om jag använder 5 ägg till en form på 24cm, 7 ägg till en form på 28 cm, borde väl logiskt sett 3 ägg till 18 0ch 20cm formarna? och sen 2 ägg på mindre formar? lr tänker jag helt galet?


    nehepp...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 7 Oct 15:39
    #6

    jag har denna sprits hemma som jag är väldigt nöjd med: www.kakburken.se/product_info.php

    jag skulle vilja köpa en grästyll, en större som är bra att spritsa grädde osv med. men hur vet jag vilka som passar till denna?


    nehepp...
  • Äldre 7 Oct 16:13
    #7

    Behöver hjälp fort!!

    Gjorde just marängsmörkräm, vet att jag testat denna innan för läääänge sen och att det då gick utan problem. Nu blev den helt konstig, rinnig och inte alls som den borde. Vad gick fel? Går den att rädda ? hjälper det att låta den kallna en stund i kylen?
    Annars ger jag upp, gjorde två satser på rad och båda blev likadana, funkar inte den här tänker jag spritsa tårtan med bara marängfluff(fluffy frosting?)...........
    :(
    Nån som vet??    

  • Äldre 7 Oct 17:06
    #8
    Zelmilainen skrev 2012-10-07 14:33:02 följande:
    om jag använder 5 ägg till en form på 24cm, 7 ägg till en form på 28 cm, borde väl logiskt sett 3 ägg till 18 0ch 20cm formarna? och sen 2 ägg på mindre formar? lr tänker jag helt galet?
    Låter rimligt, beror ju på hur höga tårtor man vill ha också. Jag körde 2½ ägg till 20-cm formen igår, men då gick det över kanten (jag har krage i bakplåtspapper, så det blev perfekt).
  • Zelmil­ainen
    Äldre 7 Oct 17:28
    #9
    SockerStinn skrev 2012-10-07 17:06:46 följande:
    Låter rimligt, beror ju på hur höga tårtor man vill ha också. Jag körde 2½ ägg till 20-cm formen igår, men då gick det över kanten (jag har krage i bakplåtspapper, så det blev perfekt).
    ok, tack för hjälpen. ska ha det i åtanke
    har 18, 20, 24 och 28cm formar nu, springformar allihop men vill köpa/önska mig 12,16cm oxå

    nån som vet om det finns rektangulära springformar? vill alltså ha med löstagbar kant, annars får det va :-P 
    nehepp...
  • Äldre 7 Oct 17:54
    #10
    Zelmilainen skrev 2012-10-07 17:28:39 följande:
    ok, tack för hjälpen. ska ha det i åtanke
    har 18, 20, 24 och 28cm formar nu, springformar allihop men vill köpa/önska mig 12,16cm oxå

    nån som vet om det finns rektangulära springformar? vill alltså ha med löstagbar kant, annars får det va :-P 
    Har inte sett det, men det går bra att baka i form utan avtagbar kant bara man lägger bakplåtspapper i botten. Det gör jag numera i springformar med för det är lättare att få ut bottnen hel, och snygg.
Svar på tråden Tårttråden del 18