• jillis

dräktig katt men vet inte hur långt gånget? HJÄLP!

Igår traskade en okänd katt i till mig. Hon följde med mina två hankatter in (Båda är kastrerade). Hon la sig platt på golvet och vägrade att gå igen. Katten är uppenbarligen dräktig, tjock och hård mage, röda juver och beter sig underligt (tror jag ialla fall, känner ju inte henne). Hon gnyr och snackar hela tiden, Skjuter upp baken, svankar och för en massa ljud, sedan ligger hon på sidan och spänner sin kropp. Visar inget intresse alls att undersöka huset¨eller för maten. Har gått i lådan flera gånger under dagen.

Det kommer vätska där bak, inte mycket men genomskiliga droppar. Är det slempropp eller något annat? Har känt på magen men känner ingen rörelse alls.

Jag har ingen hjärta att kasta ut henne om hon nu ska föda inom kort, tänkte inte kasta ut henne överhuvudtagen men kan inte behålla henne permanent. Kan någon hjälpa mig med vad jag ska titta på för att veta hur långt gånget hon är?    

• Svar på tråden dräktig katt men vet inte hur långt gånget? HJÄLP!
  • Sunshine808

Är brösten, glömt vad man kallar det på katter, fyllda eller förstorade? Vi har haft många katter som fått kattungar men ingen som beter sig så, jag skulle nog ringa veterinären för säkerhetskull.

• jillis

spenorna är rosa och större, svullna skulle jag säga, men känns inte som att det finns mjölk i dem.

• LillaEmlaan

Googlade och hittade detta:

Förlossningen
    Detta varierar väldigt mycket mellan katt till katt så man kan inte säga hur lång tid det tar.

Det man kanske först märker är när katten får förvärkar, och något som kallas slempropp. Slempropp kanske inte alltid märks, men det är en genomskinlig flytning, ofta ganska riklig. Det är då man vet att katten ska föda.
    Varje kattunge som kommer ut födds i dubbla födsloblåsor, och när blåsan glider ner i förlossningskanalen går vattnet (så det går vatten för varje kattunge). Varje kattunge föds med en moderkaka, och det är viktigt för dig att räkna dem så att antal efterbörder och kattungar stämmer överens. Blir en moderkaka kvar i livmodern kan det leda till livmoderinflammation. Kattmamman brukar vilja äta efterbörderna, man bör låta henne äta minst en eftersom de är så näringsrika. Det kan ha en lätt laxerande effekt som mamman kan behöva efter förlossningen men äter hon för många så kan det bli alldeles för mycket laxering. Det är normalt att katten har lite blödningar och flytningar, men kommer det mycket blod så är det bara att ta katten och kattungarna lägga dem bekvämt i en låda och köra direkt till en veterinär
    .

Hade jag varit du hade jag nog hållt uppsikt över henne och sett till så att hon får hjälp när/om hon behöver.
    Lycka till!

• LillaEmlaan

Just ja, du ska ju självklart försöka hitta hennes ägare så snart som möjligt med.

• jillis

Tack för era snabba svar. det bir väl en lång natt och vaka över henne. Tack Lilla Emlaan för infot. Ja absolut ska jag försöka hitta hennes ägare, sätta upp lappa och allt annat. Tills dess får hon stanna här, trots mina grabbars små protesterFlört

• Sunshine808

Oki, det kan vara lite olika från katt till katt. Hoppas att det går bra för er

• jillis

Nu har natten gått och inget har hänt, mycket jamande och gnytt en del. Mina grabbar har accepterat att hon är här inne men börjar nu bli irriterade på henne Rynkar på näsan. Kommer fortfarande droppar vätska men inget mer. Har ju som sagt ingen aning hur långt gången hon är, kanske dröjer flera veckor till.  Några förslag någon?

• LillaEmlaan
    jillis skrev 2012-10-07 12:30:18 följande:

Nu har natten gått och inget har hänt, mycket jamande och gnytt en del. Mina grabbar har accepterat att hon är här inne men börjar nu bli irriterade på henne Rynkar på näsan. Kommer fortfarande droppar vätska men inget mer. Har ju som sagt ingen aning hur långt gången hon är, kanske dröjer flera veckor till.  Några förslag någon?

Skulle nog ringa veterinären och höra vad dom säger, hon kanske har problem med att få fram ungarna eller något och då vore det väldigt bra om hon fick hjälp. Då kan man ju även passa på att kolla efter chip och se om ägaren vill ta sitt ansvar.  Stackars kisse! Förstår inte hur någon har kunnat ha så dålig koll på sin katt Obestämd
  • LillaEmlaan
    jillis skrev 2012-10-07 01:47:30 följande:
    Tack för era snabba svar. det bir väl en lång natt och vaka över henne. Tack Lilla Emlaan för infot. Ja absolut ska jag försöka hitta hennes ägare, sätta upp lappa och allt annat. Tills dess får hon stanna här, trots mina grabbars små protesterFlört
    Är glad över att det finns så snälla människor som dig! Hoppas allt löser sig för både dig och katten! {#emotions_dlg.flower}

• Majsan70

Skall hon föda inom kort så fylls juvrena sakta på. På mina katter fylls de alltid bakifrån o fram dagarna innan förlossningen. Vätskar det bak så lurar jag på vad det kan vara. Vattnet kan ju gå lite i omgångar iofs. Det är inet missfärgat eller luktar mysko?

Katter som skall föda blir väldigt koncentrerade under förlossningsarbetet och man ser hur det drar ihop sig. Har du nån plats för henne att dra sig tillbaka på så länge om det är nåt på gång?

Svar på tråden dräktig katt men vet inte hur långt gånget? HJÄLP!