• Anonym

Är jag normal?

Jag sa några gånger att jag tyckte om min sambos rumpa och har nu fått höra hon anser att jag är homosexuell. Okay, det är jag inte men jag tar illa vid mig av att få höra henne säga så till mig. Är jag sjuk i huvudet som gillar min kvinnas rumpa?
    Nu vill hon inte ha sex med mig längre. Har börjat fundera på att dra helt sonika. Jag blev så förbannad av att få kastat in i mitt ansikte att en man som gillar sin kvinnas rumpa måste vara homosexuell. Det var sårande. Det var sårande mot alla oavsett sexualitet. Är jag normal eller sjuk i huvudet?

• Svar på tråden Är jag normal?
  • Sexolog Camilla

Hej.

Det är vanligt förekommande att föredra vissa kroppsdelar framför andra. Att du ger komlimanger till din partner för att du tycker att hon har en fin rumpa är inte detsamma som att du är homosexuell, onormal eller sjuk i huvudet.  Det finns flera sexuella läggningar:

Att vara heterosexuell är att ha en sexuell läggning som innebär att personen uteslutande eller huvudsakligen känner attraktion till personer av det motsatta könet.

Homosexualitet syftar på sexuell attraktion och kärlek till en person av samma kön.

Bisexualitet är en sexuell läggning där personen känner sexuell attraktion och emotionell dragning till personer av båda könen.

Transpersoner kan vara både transvestiter och transsexuella. Att vara transvestit är att vara en person med ett behov av att klä sig och agera som person med motsatt kön. En transsexuell person upplever sig tillhöra det motsatta könet och kan genom könskorrigering korrigera den felaktiga kropp som han eller hon har genom hormonbehandling och kirurgi. 

I ett kärleksförhållande som är fritt från verbalt våld förkommer inte känslor av obehagskänslor eller en upplevelse av sårade känslor som du nu upplever situationen. Det är viktigt att inte normalisera det som känns fel i ett kärleksförhållande. Lyssna på din kropp och till dina känslor och våga säga ifrån om du inte blir behandlad bra.

Hälsningar
    Camilla

Svar på tråden Är jag normal?