• Äldre 7 Oct 08:56
    30059 visningar
    18 svar
    18
    30059

    Ni som adopterat från Polen! :)

    Jag och min man ska adoptera från Polen! Våra handlingar skickades dit i onsdags, äääntligen! :D Nu har man ju såklart massor med frågor och funderingar som ni andra som adopterat kanske kan svara på :)

    Vad händer nu med våra papper i Polen? Tydligen så skickas dem först till BFA:s kontaktperson i Polen, jag antar att dem sen ska skickas på översättning? hur lång tid tar det och vart skickas dem sen?

    Nu är det ju en väntan till BB på 1-2 år, men vi har ett medgivande på 0-36 mån, men Polen kräver ju 0-24 som lägst.. kan det gå lite fortare då för oss?

    Hur har eran process gått till fr.o.m att era papper blev skickade till Polen? Vad hade ni för ålder i medgivandet och hur lång tid tog det innan ni fick BB?

    Berätta vad ni vill! Just nu är detta det enda jag kan tänka på så jag är intresserad av att höra vad som helst!! :D


  • Svar på tråden Ni som adopterat från Polen! :)
  • Äldre 7 Oct 16:23
    #1

    Hej Cattis86, Vi har adopterat från Polen fast lite äldre barn. Själv kommer också från Polen. Känner väldig stor entusiasm i dina ord som du skrivit men hoppas ni är medvetna om att Polen lämnar inte till utländsk adoption helt friska barn? De flesta kommer från alkoliserade familjer med FAS syndrom. En gång blev vi erbjudna av en liten pojke med FAS, då valde vi istället att ta in större barn, då fick vi syskon på 8 och 9 år. Friska små barn adopteras inom landet och efterfrågan på dem är jättestort i Polen.

  • Äldre 7 Oct 16:33
    #2

    Kolla gärna på det forumet : www.familjeliv.se/Forum-4-294/m66281550.html Som handlar om problem med adoptivabarn.

  • Äldre 7 Oct 21:05
    #3

    Hej a_mamma73 :) Tack för ditt svar! Vi är helt på det klara med att det kommer många barn med FAS-skador och andra handikapp från Polen och vi har inte begärt att få ett helt friskt barn heller :) Och förresten är ju det aldrig någon garanti. Även om barnet verkar "friskt" när man får det så kan det ju vara något "fel" ändå som inte visar sig förens barnet blir större.. Fast på dig så låter det nästan som att alla mindre barn som kommer från Polen är SN-barn, och så är det väl ändå inte?

  • Äldre 7 Oct 21:11
    #4

    Vi är också väldigt intresserade av Polen.

    Jag har förstått att de flesta barn som adopteras idag har någon form av SN, men å andra sidan har väl alla adoptivbarn någon form av speciella behov. Så jag tycker att benämningen SN är lite märklig egentligen. Det finns så många typer av SN ju.

    FAS däremot har ju inte alla barn som adopteras från Polen. Jag har sett en siffra på 25% någonstans, tror det var på ett utländskt forum så hur pass väl det stämmer är ju svårt att veta.

  • Äldre 7 Oct 21:19
    #5

    Vi har inte adopterat själva men eftersom vi också är intresserade av Polen så har jag läst allt jag kan komma över, även på utländska forum o.s.v.

    Vad jag har förstått så har Polen 3 olika "köer";
    - I första hand polacker inom landet (därför adopteras de minsta och friskaste barnen som regel inom landet)
    - I andra hand polacker utomlands eller med polskt påbrå
    - I tredje hand övriga familjer

    Men om jag förstått det rätt så råder ingen direkt turordning inom dessa köer, utan man matchar alla barn med alla föräldrar och därför kan väntetiden variera mycket.

    Jag läste dock på ett amerikanskt forum att det är en myt att det inte adopteras spädbarn under 1 år eller helt friska barn utanför Polen, däremot att det är EXTREMT ovanligt eftersom dessa är de mest "eftertraktade" och därmed som regel går till personerna i kösystem 1.

  • Äldre 7 Oct 21:24
    #6

    Zebrima jag håller med dig! Och tror nog att dem där 25%en stämmer bättre än att alla små Barn från Polen skulle ha FAS..

  • Äldre 7 Oct 21:34
    #7

    Det var väldigt intressant fakta du kom med där i #5 och det stämmer nog rätt bra och d e nog så att dem går rätt mycket på "matchningen" vilket barn som skulle passa bäst i en viss familj.. dem matchar ju till och med utseendet på barnet ibland med nån av föräldrarna, ofta med pappan.. D e ju ingen slump direkt att a-barn och a-föräldrar kan påminna om varandra utseendemässigt :)

  • Äldre 7 Oct 21:59
    #8

    Ja precis, de matchar utifrån föräldrarnas utseende men även deras personligheter, intressen o.s.v. (i den mån det är relevant eller möjligt)

    Det finns ju många organisationer i Polen också, BFA samarbetar väl med 3 olika (det vet du säkert redan) och om ni passar in på alla organisationerna så går det väl som regel lite fortare också.

    Sen skulle jag tippa på att ert lite högre medgivande 0-36 månader också gör att det kan gå något snabbare, men det vågar jag inte svära på.

    Det verkar ju vara så olika i Polen med väntetider eftersom det beror på så många olika faktorer.

    GRATTIS förresten! Solig Det glömde jag ju säga!! Glad
    Det ska bli spännande att följa er nu!!

  • Äldre 7 Oct 22:14
    #9

    Det har jag ingen statistik på att 100% adoptivbarn från Polen har FAS eller är sjuka eller handikapade på ett eller annat sätt. Det är bra att ni är redo för att ta in ett sjukt barn till er familj för att chansen att få ett frisk bebis är väldig liten. Känner till ett par i Polen som har nu väntat på ett 0-36 månader barn i drygt 2 år och deras telefon har inte ringt än. Köer för polacker är också långa som jag har redan skrivit efterfrågan är stor. Det som jag fick höra från polska myndigheter är att ALLA tillgängliga barn för adoption ERBJUDS först inom landet, dvs. Man letar först efter en polsk familj, till och börja med inom samma län, sedan inom landet. Hittar man inte någon familj i Polen lämnar man då barn till en utländsk adoption. Så var det även i fallet med våra egna barn.

  • Äldre 7 Oct 22:37
    #10
    a mamma73 skrev 2012-10-07 22:14:24 följande:
     Det som jag fick höra från polska myndigheter är att ALLA tillgängliga barn för adoption ERBJUDS först inom landet, dvs. Man letar först efter en polsk familj, till och börja med inom samma län, sedan inom landet. Hittar man inte någon familj i Polen lämnar man då barn till en utländsk adoption. Så var det även i fallet med våra egna barn.
    Ja, detta stämmer också enligt vad jag läst mig till.

    De söker först efter föräldrar inom landet (d.v.s. i "kösystem 1") i sammanlagt 3 månader, sedan blir barnet tillgängligt för utländsk adoption. Det är också så att inhemska familjer kan fortsätta ansöka om att adoptera barnet efter den tiden, d.v.s. ända tills domstolsförhandlingarna vinner laga kraft.

    www.mia.eu kan man läsa mer, sök efter "Polen" på sidan så kommer det upp en hel del intressanta artiklar och information.
  • Äldre 9 Oct 15:15
    #11

    Grattis till de skickade pappren. Jag minns papperssamlandet som det jobbigaste i hla processen så i mitt tycke är det värsta över nu för din del.

    Vi adopterade syskonpar från Polen för sju år sedan och på den tiden har väntertider och annat ändrats, så jag har inte så mycket att bidra med där. Däremot har ett av mina barn FAS och jag svarar gärna på frågor kring just det.

  • remale­d
    Äldre 1 Nov 13:20
    #12

    Vi har adopterat från Polen och vårt barn är helt friskt enligt svenska läkare. Men i Polen överdiagnostiserar man ofta, i de polska papprena har vårt barn flera "diagnoser" som inte stämmer. Men det är förstås svårt att avgöra själv om de stämmer eller ej, speciellt då  barnen som vuxit upp på barnhem är understimulerade osv. Där behöver man experthjälp och BFA har en bra konsultläkare. Dock får man oftast räkna med någon form av SN, de helt friska yngre barnen (5 år och yngre) är mycket eftertraktade av polska familjer. De polska familjerna har börjat att adoptera även äldre barn på senare år. Som jag förstått det görs det inte några direkta matchningar av de polska myndigheterna när det gäller utländska adoptioner. BFA:s svenska kontaktperson har däremot mycket stor del i vilka barn som blir aktuella för adoption till Sverige (=genom BFA) och sedan är det den som stått längst i kö med rätt medgivande som får erbjudande. För övrigt så har en av oss polskt  medborgarskap men det har inte förkortat vår väntetid eller givit oss några övriga "fördelar".

  • remale­d
    Äldre 1 Nov 13:22
    #13

    Jag menar BFA:s svensktalande kontaktperson i ovanstående inlägg

  • emilia­77
    Äldre 10 Dec 21:33
    #14

    Hej! 

    Grattis till en första start på en underbar resa till Ert barn!

    Våra papper skickades till Polen maj-09 och översättningen ,NP mm tog inte mer än en vecka vill jag minnas.
    Efter 9 månaders väntan kom äntligen telefonsamtalet!!
    Vårt älskade barn var då 17 månader,vi hämtade vid 20 månaders ålder. Det tar lite tid mellan barnbesked och resor som du säkert vet.

    Som jag förstod det då så skickades våra papper till en central myndighet i Warszawa och sedan var själva barnhemmet katolskt. De (Bfa) samarbetar med tre olika kontakter tror jag, en statlig, en katolsk och en privat.

    Till oss sa Bfa att vi skulle räkna med den längre väntetiden i utlandet (dvs 24 månader) men det tog bara 9 månader. Vi var just då det yngsta sökande paret 32 år(kvinnan) respektive 38år (mannen).Vi har svenskt ursprung och alltså ingen förtur pga tex polskt påbrå.
    Vårt barn är friskt. 
    Lycka till!!  

  • Äldre 11 Dec 20:39
    #15

    Hej

    Oj det var länge sedan jag tittade in här på FL men vad kul att mötas av den här tråden:) Grattis till ivägskickade papper!! Jag kommer ihåg vilket jobb det var att få ihop alla papper med stämplar på rätta ställena och blå kulspetspenna. Vi skickade iväg våra papper på alla hjärtans dag -07 och jag tror också att det är så som personen här ovan skriver att de samarbetar med tre olika kontakter i Polen. Vi fick veta när en av de tre kontakterna hade godkänt oss (statliga) och jag kommer ihåg att vi hela tiden kunde hålla oss uppdaterade genom BFA vilken plats vi hade i kön och sedan höll vi koll på deras hemsida hur många barn det kom från Polen och så tänkte vi att nu måste det vara vår tur snart. Vi hade medgivandeålder 2-5 år och jag var när vi skickade papprena 30 år och min man 36 år. Vi hade precis kontaktat soc om att vi ville förnya medgivandet när vi fick BB den 22 jan -09, så i nästan två år stod vi i kö. Vi fick en flicka som var 2 år och 1 månad. Vi kom hem till Sverige med henne den 28 mars -09 och vi var i Polen sju veckor andra omgången.

    Ang pratet ovan om FAS eller inte FAS så stod det även i vår dotters papper att hon eventuellt hade FAS. Detta var inget vi valde att kolla upp med någon läkare innan vi tackade ja till adoptionen. Vår dotter fick diagnosen ADHD och Reaktiv Kontakt Störning när hon var 4,5 år. Vi märkte redan vid första besöket i Polen att hon inte var som "alla andra" men det kanske inte är så konstigt med tanke på vad hon varit med om. Traumatiserade barn och barn som har en anknytningsstörning kan även uppvisa ADHD symptom, så det är ju svårt att säga vad som är vad. För mig är ett adopterat barn ett barn med särskilda behov oavsett diagnos eller inte.

    Lycka till!!!!

  • Äldre 12 Dec 00:09
    #16
    +1

    Jag är adopterad från Polen med mina 2 äldre bröder. Jag var 4 år när jag kom till Sverige. Vi kom från ett traumatisk uppväxt och på den tiden -92 var det nog inte så bra kontroller och uppföljningar som det är idag. Vi kom från alkoholiserade föräldrar och det var rena turen att vi inte hade FAS. Men mina andra syskon som adopterades någon annanstans har FAS och  några har en grav FAS. Men sen har jag en lillasyster som kom till den biologiska familjen. Vi är sammanlagt 14 syskon som ingen bor med dom biologiska föräldrarna. Men något jag verkligen hoppas på är att dom barn som adopteras idag får stor hjälp och förståelse. Oftast är dom skadade på ett eller annat sätt. Jag fick inte den möjligheten. Utan till slut frös min adoptivmamma ut mig. För att hon inte kunde förstå mitt beteende och reaktion. Jag var mycket vilsen.

  • Äldre 8 Feb 00:34
    #17

    Hej!

    Tack för era kloka råd och reflektioner. Jag undrar om det skulle finnas en chans att adoptera ett eller två barn för en ensamstående kvinna som närmar sin 40-års ålder och har bara sin 60-åriga mor son anhörig?

    Vilka krav ställs det på inkomst, utbildning, religion mm?

  • Äldre 9 Feb 22:18
    #18

    Gå in på Bfa:s hemsida eller ring dom. De är jättetrevliga. Vi hade ingen hög inkomst och de tittade inte på lån. Lycka till!

Svar på tråden Ni som adopterat från Polen! :)