Ny valp i huset - råd?
Jag & min sambo har precis skaffat hundvalp. Han har nu bott hos oss i 3 ½ dag. Vi bor i en lägenhet i en stad utanför Stockholm nära skärgården.
Allting går jättebra! Balto, som vi har döpt vår hund till, visar inga tecken på hemlängtan. Verkar känna såg väldigt bekväm med mig & min sambo och är mycket kelig. Han sover i princip hela nätter, fast vi ofta får gå ut med honom en gång mitt i natten, sedan somnar han om. Han visar stora framsteg mot att bli rumsren. Kissar varje gång han är ute. Ibland är det ju dock lite svårt att hänga med då deras blåsor inte är så stora, men då kissar han alltid på tidningspappret inne. Råkar bajset komma innan vi hinner ut bajsar han alltid ute på balongen. Är det för att i hundens ögon det är "ute"?
Balto har lärt sig "Sitt" och "Nej" och börjar reagera på sitt tilltallsnamn. Vi har övat lite smått att gå lös i ett inhängad område bakom vår lägenhet och han springer inte iväg utan håller sig i närheten till oss. Han får mat ca 4 grr om dagen (var fjärde timme) och får då lite fil/vatten blandat med ca 75 gram foder varje gång.
Vi går ut varje gång efter han ätit, sovit eller lekt intensivt. Så det blir ca 6-10 rastningar varje dygn. Vi går inte mer än ca 5 minuter varje gång då jag vet att valpar inte ska ha motion då det kan vara skadligt när de växer.
Jag har dock några frågor till er. Den första frågan är: Vad behöver vi köpa? Jag har gjort en liten checklista så får vi se om jag glömt någonting. Vi har nu några leksaker, ben & hundgodis, bajspåsar, koppel och ett hemmagjort halsband, samt några dagars foder.
* Mer foder för valpar
* Hundshampoo
* Halkmatta till badkaret
* Hundsäng
* Klotång
* Tandborste
* Tandkräm för hund
* Sårtvätt
* Förbandsmaterial
* Termomoter
* Hundhalsband
* Grov hundborste
* Vanlig hundborste
* Reflex/Blinkade lampa till halsband
Nästa fråga: Vilka övningar är passande för en 12-veckors valp och vilka övningar ska jag köra med när han blir äldre? Här är några övningar jag vill att han ska lära sig. "Sitt" och "Nej" kan han redan.
* Hit
* Stanna
* Gå fot
* Gå lös utan att han springer bort
* Ligg
* Loss
* Torka tassarna
* Vacker tass
* Rulla runt
* Leta kantareller
Tredje fråga: Hur mycket ska man leka med sin valp? Han blir väldigt lätt uttråkad och kan springa omkring, börja dra i sina hundleksaker, gnälla & skälla. Jag leker gärna med honom - men jag vill veta hur mycket som är lämpligt? Jag vill ju inte att min hund ska tro att det ska vara "full gång" hela tiden, utan att han måste ta det lugnt ibland. Men det är hemskt irriterande när han skäller & gnyr. Våra närmaste grannar (lägenhet) uppskattar nog inte detta så mycket heller skulle jag tro.
Fjärde rågan: När bör jag gå på valpkurs? Hur gammal ska valpen vara? Jag & min sambo är även intresserad av lydnad så en sådan kurs skulle också vara intressant. Hur gammal bör en valp vara då? Agility är något som vi också skulle vilja testa? Hur gammal bör en hund vara för att börja med detta?
Femte fråga: Något mer vi bör tänka på som jag inte tagit upp här?
Tack på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-07 11:17
Hundrasen är förresten en finsk lapphund som är 12 veckor gammal. Han väger ca 7.5 - 8 kg.