• Anonym (flickvän)

Min killes sängkläder luktar surt

Min kille svettas jättemycket och jättelätt. När han jobbar fysiskt rinner svetten om honom och han får använda Absolut Torr för att inte svettas så mycket på jobbet (jobbar på kontor)  Men när vi sover i samma sovrum och jag stiger upp och går från rummet, när jag kommer igen känner jag hur fuktigt och surt det luktar i sovrummet. Obestämd
    Inte alls fräscht. Vi byter sängkläder flera gånger i månaden, jag kan inte ligga på hans kuddar för jag tycker att de luktar så surt och unket. Försöker vädra ofta i sovrummet men det är i alla fall unket och surt när vi stiger upp på morgonen. Det är som om han är en braskamin där värmen bara strålar ut ur honom. Han är renlig, duschar och tar hand om sig, men svettas ändå och särskilt på natten. Så här har det varit sedan han var tonåring säger han och han skäms för det och har stora komplex för sina svettning. Jag tvättar kuddarna i 60-90°, har ättika eller Klorin i tvättmaskinen, kör två vändor men det spelar ingen roll, så fort han sovit några nätter på kudden luktar den surt, riktigt surt. Det är jätteäckligt och jag tycker inte det känns så mysigt att sova i den där lukten. Vet någon hur man gör eller om någon varit med om liknande? Det är synd om honom men jag måste få bort den där lukten. Kräks

• Svar på tråden Min killes sängkläder luktar surt
  • Anonym

det finns både medicin (piller) samt sprutor (som ges vis problem-området, tex ansiktet)
    be honom kontakta vården.

sen allmänt finns det lakan på ikea som absorberar fukt bättre än annars, vi började där och gick sen vidare med sprutror och medicinering

• mammis76

Bädda rent varje dag till han får hjälp med sina problem !

• Anonym (svettig sambo)

Just sur lukt brukar ofta bero på bakerier som trivs när det är fuktigt.

Torkar sängen upp ordentligt varje dag? Har ni testat att hänga täcket på tork och låta underlakan och madrass luftas? Kanske kan ni även lägga ett badlakan under lakanet och hänga det på tork under dagen. Det kör vi med ibland när det är varmt och sambon svettas extra mycklet.

• Lilith Inanna

Äter han några mediciner?
    Det kan nämligen bero på det.

Sedan var det en annan tråd här på FL med samma problem fast det gällde en 17-åring och där var det vissa som sa att det kan röra sig om en hormonell rubbning.
    Vet dock inte om det gäller vuxna oxå : /

• Anonym (M)

Köp skydd både till kuddar och madrass så att de inte suger åt sig av svetten.

Om han inte redan har det så skaffa även ett tunnare täcke, så kanske han svettas mindre på nätterna. Jag har t.ex. ett extratjockt vintertäcke medan min sambo har ett tunt sommartäcke, just för att han annars svettas för mycket.

• Anonym (flickvän)

Vad är det för slags skydd och var hittar jag det? Ska kanske lägga under ett badlakan där han sover så det suger upp det värsta. Han har haft så här så länge han kan minnas, att han svettas extremt mycket. Ibland luktar det också på dagen men det är oftast nattetid eller senare på dagen som det luktar. Han skäms jättemycket för det.

• mammis76

Fast om täcke o kudde luktar så hjälper det inte med madrasskydd !

• Anonym (svettig sambo)
    mammis76 skrev 2012-10-07 18:57:25 följande:
    Har någon påstått det?
  • mammis76

Dom råder TS att köpa madrasskydd vilket inte hjälper hennes problem

• Anonym (svettig sambo)
    mammis76 skrev 2012-10-08 13:06:02 följande:
    Dom råder TS att köpa madrasskydd vilket inte hjälper hennes problem
    Hennes problem är att madrassen och kudden stinker och de har tippsat om kuddskydd och madrasskydd. Visst kan det hända att det är otillräckligt men varför inte prova?
  • mammis76

Madrassen har jag inte sett att är problemet

• Anonym (flickvän)

Är det normalt att svett surnar?

• Anonym (svettig sambo)
    Anonym (flickvän) skrev 2012-10-08 13:32:09 följande:
    Är det normalt att svett surnar?
    Kläder som är blöta för länge brukar surna. Jag har t.ex. en tjock bomullströja som man knappt kan tvätta när det är dåligt torkväder för då hinner den surna innan den blivit torr. Det borde ju kunna hända samma sak med svettindränkta lakan tänker jag.

Men det kan ju också vara själva svetten som luktar illa. Det brukar ju lukta värre när det gått en dag eller två.
  • MajaVira
    mammis76 skrev 2012-10-07 18:57:25 följande:
    Nej, men om man tvättar dem först och sedan sätter på skydden så borde de inte suga åt sig lika mycket svett i fortsättningen. Då luktar de förhoppningsvis mindre.
Svar på tråden Min killes sängkläder luktar surt