Hur kyler du ner din mat som ska sparas
Hur gör du med överbliven mat som du ska spara? Hur snabbt stoppar du in den i kylskåpet? Har du särskilda knep?
Hur gör du med överbliven mat som du ska spara? Hur snabbt stoppar du in den i kylskåpet? Har du särskilda knep?
Jag är dålig på det, den får stå framme medan jag dukar av och sådär, sen åker den in i kylen, vi har väldigt kallt där.
Alternativ ett.
Ljummen eller kall. (Röstade på kall).
Beror på hur mycket det är/vad det är.
Kylen kyler ju snabbt 1-2 portioner rester så det är inget problem varken att sätta in maten direkt eller att låta den bli ljummen på bänken innan man sätter in. Det är ingen fara om den blir äten inom två dagar men jag vill hålla maten täckt med lock eller folie så inte luftburet mögel eller bakterier landar i den.
Är det en stor gryta med många portioner så häver jag gärna ut den på altanen för snabbkylning under den svalare delen av året, innan placering i frys.
Har för mig att man ska kyla så fort som möjligt så att det inte blir bakterier i maten. Jag ställer in i kyl eller frys direkt efter avslutad måltid när man vet hur mkt som blev kvar.
Jag ställer ut maten när det är kallare än rumstemp ute. Annars använder jag kylklampar för att få ner tempen innan jag ställer in i kyl/frys.
Är jag riktigt duktig så i vattenbad och sen in i kylen annars när den är ljummen.
Ställer in i kylskåpet.
Så olika:)
En portion in i kylen efter vi dukat av.
Större mängd ställer jag ut på vintern lr i vattenbad på sommaren.
Ibland använder jag kylklampar
Allt beror på vad och hur mycket.
Lägger upp lådor gärna med något i mellan underlaget och lådan så luften kommer in underifrån. Ställer in i kylen efter nån timme eller två. Det viktiga är att maten blivit kall även i mitten efter 4 timmar.
I vattenbad medan vi dukar av resten, sen in i kylen och då är den väl inte kall men betydligt kallare än den var innan. Är det mycket så väntar jag tills den kallnat ordentligt i vattenbadet
............................................
Vattenbad och ställer in när det är lagom svalt :) Mindre grejer ställer jag in direkt i kylen, ibland på en kylklamp
Jag glömmer av den och plockar in den i kylskåp eller frys beroende på hur länge jag ska spara den innan jag går och lägger mig.